کد خبر: ۱۲۸۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۹

جدول زمانی استفاده از تسلیحات هسته‌ای در جهان

- از سال 1942 آزمایش‌های اتمی آغاز شده و باوجود اعتراضات گسترده به این آزمایش‌ها، قدرت‌های هسته‌ای هنوز این آزمایش‌ها را رها نکرده‌اند.

هیروشیما و ناکازاکی تنها دو شهری هستند که در معرض بمباران اتمی هواپیماهای ایالات متحده در اوت 1945 قرار گرفتند.

ژوئن 1942: ایالات متحده پروژه محرمانه منتهن را برای ساخت یک بمب اتم پیش از دست‌یابی نازی‌ها به آن آغاز کرد.

ژوییه 1945:‌ آزمایش هسته‌ای تربینتی در نیومکریکو انجام شده که آغاز عصر هسته‌ای را رقم زد.

اوت 1945: در ششم اوت، یک بمب افکن ایالات متحده، بمب اتمی ساخته شده با اورانیوم را به روی هیروشیما انداخت که 140 هزار نفر را کشت و ده‌ها هزار زخمی بر جای گذاشت. سه روز بعد دومین بمب اتم با سوخت پلوتونیوم ناکازاکی را در هم کوبید و 70 هزار نفر را کشت. در 15 اوت ژاپن تسلیم شد.

اوت: 1949:‌ چهار سال پس از این که هیروشیما و ناکازاکی نابود شدند، اتحاد شوروی به طور موفقیت‌آمیزی بمب اتمی خود را در قزاقستان آزمایش می‌کند. بریتانیا با انجام آزمایش بمب اتم در استرالیا در اکتبر 1952 تبدیل به سومین کشور هسته‌ای جهان می‌شود.

نوامبر 1952: ایالات متحده نخستین بمب هیدروژنی یا گرما هسته‌ای خود را در اقیانوسیه آزمایش می‌کند. این بمب تقریبا 700 برابر قدرتمندتر از یک بمب اتمی است.

اتحاد شوروی نخستین بمب هیدروژنی‌اش را در سال 1953 آزمایش می‌کند که این روند از سوی بریتانیا در سال 1957 دنبال شد.

سپس فرانسه در فوریه 1960 به آزمایش یک بمب اتم می‌پردازد اقدامی که چین در اکتبر 1964 انجام می‌دد. چند سال بعد هر دوی این کشورها به انجام آزمایش بمب هیدروژنی پرداختد.

فوریه 1967: معاهده تلاتلولکو آمریکای لاتین را منطقه عاری از سلاح هسته‌ای تعیین می‌کند. معاهدات دیگری که اقیانوسیه، جنوب شرقی آسیا و آفریقا را پوشش می‌داد نیز در پی معاهده تلاتلولکو دنبال شد.

ژوییه 1968: بریتانیا، اتحاد شوروی و ایالات متحده معاهده منع گسترش هسته‌ای را امضاء می‌کنند که در مارس 1970 به اجرا در می‌آید.

مه 1998: هند و پاکستان به قدرت‌های هسته‌ای تبدیل می‌شوند.

اکتبر 2006: کره شمالی که در سال 2003 از معاهده منع گسترش هسته‌ای کنار کشید یک وسیله اتمی منفجر می‌کند که با سه آزمایش دیگر پس از آن تاریخ دنبال می‌شود. کره شمالی هم‌چنین در حال توسعه تکنولوژی موشک بالستیک است.

در دسامبر 2006 مقامات اسراییلی اجازه دادند تا معلوم شود آن‌ها سلاح‌های هسته‌ای در اختیار دارند. این رژیم هم‌چنین به توسعه موشک‌های دوربرد می‌پردازد.

آوریل 2010: روسیه و ایالات متحده توافق‌نامه دومین گفت‌وگوهای کاهش تسلیحات استراتژیک را امضاء می‌کنند که جایگزین اولین توافق‌نامه در سال 1991 می‌شود. این توافق‌نامه کاهش قابل توجه زرادخانه‌های تسلیحات هسته‌ای هر دو کشور را خواستار می‌شود. با این که باور می‌رود فرانسه و اسراییل سطح زرادخانه‌های خود را ثابت نگه داشته‌اند، بریتانیا در حال کاهش ذخایر خود است. طبق اعلام فدراسیون علوم آمریکایی، چین، هند، کره شمالی و پاکستان در حال ساخت فهرستی از کلاهک‌ها هستند.

ژوییه 2015: توافق‌نامه‌ای با هدف تضمین نگه داشتن برنامه هسته‌ای ایران محدود به مقاصد صلح‌آمیز بین ایران و قدرت‌های بزرگ امضاء شد. در ازای این کار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو شد.

طبق اعلام موسسه تحقیقات صلح بین‌الملل استکهلم تعداد کلاهک‌های هسته‌ای کاهش یافته است اما 9 کشور معروف به قدرت‌های هسته‌ای به توسعه سلاح‌های هسته‌ای پیشرفته ادامه می‌دهند.

در اوایل سال 2015 موسسه تحقیقاتی صلح بین‌الملل استکهلم برآورد کرد که در مجموع تعداد 15850 کلاهک هسته‌ای در سراسر جهان وجود دارد که از این تعداد 4300 عدد عملیاتی تلقی می‌شوند. در سال 2010 این تعداد 22600 کلاهک و 7650 کلاهک عملیاتی برآورد شده بود.

روسیه و ایالات متحده بیش‌تر کاهش ذخایر هسته‌ای را به خود اختصاص داده‌اند اما این دو کشور به ترتیب 7500 و 7260 کلاهک را حفظ کرده‌اند.