کد خبر: ۱۲۸۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۵۴

آیت‌الله‌ جوادی آملی: آل سعود اسلامی حرف می‌زنند ولی جاهلی فکر می‌کنند

آیت‌الله‌ عبدالله جوادی آملی مفسر قرآن کریم با بیان اینکه آل سعود نشان داده لیاقت اداره کعبه را ندارد، تاکید کرد: جلوگیری آل‌سعود از زیارت کعبه نشانه تعصب جاهلی آنان است و با غصب، حرمین را در دست گرفته‌اند.

آیت‌الله‌ عبدالله جوادی آملی مفسر قرآن کریم با بیان اینکه آل سعود نشان داده لیاقت اداره کعبه را ندارد، تاکید کرد: جلوگیری آل‌سعود از زیارت کعبه نشانه تعصب جاهلی آنان است و با غصب، حرمین را در دست گرفته‌اند.

به گزارش تیک، این مرجع تقلید روز سه‌شنبه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه فتح گفت: مشرکان مانع حج مسلمین و صد عن سبیل الله شده بودند ولی خداوند در رویایی که قرآن از آن تعبیر به رویای حق کرده است به مسلمین وعده داد که شما در کمال امنیت وارد مکه و مسجدالحرام خواهید شد.

وی با اشاره به آیه (۲۶ فتح) افزود: در این آیه علت صد عن سبیل الله و جلوگیری کفار از ورود پیامبر (ص) و مسلمین به مکه سه مسئله اعلام شده است یکی اینکه عامل این مسئله خدا و دین نیست و مشرکان جاهلی هستند، دوم اینکه از روی تعصب این کار را می کنند و سوم اینکه این تعصب از روی جاهلیت است.

این مفسر قرآن بیان کرد: در مقابل این مسئله خداوند سکینه بر پیامبر و پیروانش نازل فرموده که آن هم سه مرحله داشت یکی اینکه این سکینه نازل شده است و از سنخ جعل نیست؛ دوم اینکه انزال سکینه و آن هم از سوی خداوند است و سوم اینکه از سنخ تعصب و همیت جاهلی و غیر آن نیست.

وی تاکید کرد: بنابراین کسانی که «صد عن سبیل الله» می‌کنند اگر شعارشان هم عدل باشد شعورشان بر محور تعصب و غصب است و در مقابل آنان، خداوند کلمه تقوا را که تقوای پاداشی است به آنان اعطا می‌کند.

این مفسر قرآن با اشاره به رویای صادقه در آیات این سوره عنوان کرد: تاکید قرآن بر لقد صدق الله در مقابل کذب نیست زیرا کذب و صدق در خبر وجود دارد ولی در اینجا انشاء مطرح است و در انشاء صدق و کذبی وجود ندارد مگر اینکه معطوف به گزارش این خبر از سوی پیامبر(ص) به مسلمین باشد.

این مرجع تقلید با اشاره به دو فتح قریب بشارت داده شده به پیامبر در جریان صلح حدیبیه و فتخ مکه تصریح کرد: خانه کعبه نظیر خانه شخصی و یا میراث فرهنگی یک کشور مانند اهرام ثلاثه مصر نیست که کسی یا کشوری بگوید اینها مال ماست بنابراین آل سعود و دیگران یکسان می‌توانند خادم حرمین شریفین باشند.

این مرجع تقلید اظهار کرد: اگر آل سعود لیاقت این کار را ندارد باید این کار به دیگران سپرده شود؛ در زمان امام خمینی (ره) و بعد از آن جنایت سعودی‌ها در قبلا زائران ایرانی عده ای با مبنای قرآنی براساس آیه ۳۴ انفال ثابت کردند که آل سعود لایق اداره کعبه نیست.

وی در توجیه این مسئله گفت: این آیه فرموده که متولیان کعبه اولیاء الله هستند بنابراین آل سعود متولی از جانب خدا نیستند و این خانه هم اثر باستانی و برای یک کشور نیست و حرم امن الهی است بنابراین اینها الان اسلامی حرف می‌زنند ولی جاهلی فکر می‌کنند و غاصبانه حرمین شریفین را در دست گرفته‌اند وگرنه براساس آیات قرآن، این حق را ندارند.

آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: جهان به حق آفریده شده است و حق هم این است که حکومت در نهایت دنیا به دست صالحان خواهد افتاد و وقتی با ظهور امام زمان عقول مردم رشد کند نه صهیونیست و نه حامیان آن‌ها یعنی آل سعود را تحمل نخواهند کرد و اینها به عقاب الهی گرفتار خواهند شد.