کد خبر: ۱۲۸۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۰۶

4 راه قانونی برای پیگیری پرونده مینو خالقی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه های قانونی برای پیگیری موضوع مینو خالقی بسته نیست گفت که می توان این موضوع را از طریق پاسخ مجلس به استفساریه وزارت کشور، کمیسیون اصل 90، دیوان عدالت اداری و دادگستری پیگیری کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه های قانونی برای پیگیری موضوع مینو خالقی بسته نیست گفت که می توان این موضوع را از طریق پاسخ مجلس به استفساریه وزارت کشور، کمیسیون اصل 90، دیوان عدالت اداری و دادگستری پیگیری کرد.

به گزارش تیک، محمد جواد فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه در شعبه 2 مجلس، بررسی اعتبارنامه منتخبان حوزه انتخابیه اصفهان در دستور کار قرار داشت من این موضوع را در شعبه مطرح کردم که موضوع مینو خالقی در حیطه اختیارات مجلس شورای اسلامی است و باید به آن ورود کنیم. آقایانی هم که در شعبه تشریف داشتند نظر حقوقی من را در خصوص اینکه موضوع در صلاحیت مجلس است پذیرفتند. به همین خاطر من خدمت آقای لاریجانی رفتم و گفتم دستور بدهید که شعبه وارد رسیدگی به موضوع خانم خالقی شود.

وی افزود: آقای لاریجانی مفصل توضیحاتی در این باره ارائه کردند و گفتند نظر شخصی من این بود که تفسیر شورای نگهبان تفسیر درستی نیست و از طریق رییس جمهور و وزیر کشور موضوع را پیگیری کردم و مساله را با مقام معظم رهبری نیز مطرح کردم و ایشان موضوع را به هیات عالی حل اختلاف قوا ارجاع کردند و حالا که نظر هیات که متمایل به نظر شورای نگهبان است به ما ابلاغ شده نمی توانم پرونده را به شعبه ارجاع دهم.

این مدرس حقوق دانشگاه تهران ادامه داد: هیات حل اختلاف قوا یک شورای مشورتی است و الزاما نظرش نظر مقام معظم رهبری نیست چه بسا حتی مقام معظم رهبری نظر مشورتی این شورا را نپذیرند. البته اگر ایشان بفرمایند فصل الخطاب است اما مادامی که نظر هیات عالی حل اختلاف قوا به تنهایی مطرح باشد راه های حقوقی برای پیگیری موضوع در مجلس باز خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تقاضای استفساری که وزارت کشور در مورد موضوع خانم خالقی مطرح کرده با رسیدگی به پرونده ایشان در شعبه 2، دو مساله مجزاست. ما در شعبه 2 به دلیل اینکه نسخه ای از اعتبارنامه ایشان وجود نداشت و رییس مجلس هم این دستور را به ما ندادند حق ورود نداشتیم پس موضوع خانم خالقی در حال حاضر از نظر شعبه 2 تمام شده است و فعلا کار شعبه متوقف است.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه راه های قانونی برای پیگیری موضوع مینو خالقی بسته نیست گفت: من که پیشنهاد دهنده پیگیری موضوع خانم خالقی در شعبه 2 بودم با استدلال آقای لاریجانی که فرمودند نظر هیات حل اختلاف اعلام شده و نمی توانند دستور رسیدگی به شعبه را بدهند می‌گویم که این مساله فعلا از نظر شعبه کان لم یکن است.

فتحی یادآور شد: با این وجود اگر حتی در طول چهار سال فعالیت مجلس دهم موضوع خانم خالقی از طریق مبادی ذیربط و رییس قوه مقننه به شعبه بیاید، شعبه باید تشکیل جلسه دهد و در خصوص اعتبارنامه خانم خالقی وارد رسیدگی شود اما در حال حاضر به دلیل اینکه شعبه دستور رسیدگی ریاست قوه مقننه را ندارد نمی‌تواند ورود کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه براساس قانون شورای نگهبان مرجع تفسیر قانون اساسی و مجلس مرجع تفسیر قوانین عادی است تاکید کرد: در حال حاضر چهار راه حقوقی برای پیگیری موضوع خانم خالقی وجود دارد؛ یکی استفساریه‌ای که وزارت کشور مطرح کرده و مجلس می‌تواند این استفساریه را در قالب قانون پاسخ دهد، راه دوم کمیسیون اصل 90 است که خانم خالقی حق دارد از این کمیسیون تقاضای بررسی کند، راه سوم دیوان عدالت اداری است که می‌توان ابطال مصوبه نهادهای حکومتی را از این دیوان درخواست کرد و راه چهارم درخواست خسارت و ضرر و زیان از دادگستری است که ایشان می‌تواند پیگیری کند.