کد خبر: ۱۲۸۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۴۹

واکنش کاخ سفید به طرح مشترک ایران و آمریکا برای داعش

سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه ایران و آمریکا طرحی برای مبارزه مشترک با داعش ندارند، اظهار داشت: مبارزه نیروهای هر دوکشور با داعش بر اساس آگاهی مشترک به خطرات ناشی از اختلافات فرقه ای در کشور عراق است.
سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه ایران و آمریکا طرحی برای مبارزه مشترک با داعش ندارند، اظهار داشت: مبارزه نیروهای هر دوکشور با داعش بر اساس آگاهی مشترک به خطرات ناشی از اختلافات فرقه ای در کشور عراق است.

به گزارش تیک، در کنفرانس خبری روز سه شنبه کاخ سفید، جاش ارنست سخنگوی رییس جمهوری آمریکا گفت که آمریکا و سایر اعضای گروه ائتلاف علیه داعش معتقدند که هر اقدامی درجهت دامن زدن به اختلافات فرقه ای در عراق درنهایت به نفع داعش تمام خواهد شد.

ارنست با اشاره به این که همه همسایگان عراق از جمله ایران نیز دراین باور با آمریکا و گروه ائتلاف هم عقیده هستند، مدعی شد: یکی از دلایل این که ایران در نبرد آزادسازی فلوجه مشارکت می کند نیز همین باور است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره احتمال هر گونه همکاری نظامی میان ایران و آمریکا در نبرد با داعش گفت که او اطلاعی از هیچ گونه طرحی در رابطه با احتمال چنین همکاری هایی ندارد.
سخنگوی اوباما همچنین گفت: همانطور که مسئولان واشنگتن بارها گفته اند آمریکا آماده است تا دراین مبارزه هر گونه کمکی را دراختیار نیروهای تحت فرماندهی دولت عراق قرار دهد.

ارنست اضافه کرد که انتظار آمریکا از نیروهای عراقی نیز این است که در راستای تعهدات انساندوستانه بین المللی عمل کرده و برای نجات جان مردم فلوجه تلاش کنند.
وی گفت: داعش بدنبال بهانه ای است تا با ایجاد هرج ومرج و دامن زدن به اختلافات فرقه ای به حیات خود در منطقه ادامه بدهد.

این در حالیست که تحولات پنج سال گذشته در خاورمیانه نشان داد که جریان های تکفیری- تروریستی بیشتر زیر پرچم برخی کشورهای متحد آمریکا در خاورمیانه شکل گرفته اند و تداوم پشتیبانی این کشورها از جریان های تکفیری دامن زننده ی بحران های کنونی در خاورمیانه است.
به همین دلیل بود که سال گذشته «جو بایدن» معاون رییس جمهوری آمریکا به صراحت اعلام کرد که همپیمانان آمریکا در خاورمیانه پشت سر شکل گیری داعش و گسترش این گروه قرار دارند.
اما ایران در این مدت تمام تلاش خود را برای حفظ نظم و امنیت در خاورمیانه از راه پشتیبانی از ساختار سیاسی در کشورهای درگیر بحران همچون عراق و سوریه به کار برده است.