کد خبر: ۱۲۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۷۷۶

احادیثی جان بخش از امام محمد باقر (ع)

شفقنا نوشت: احادیثی جان بخش از امام محمد باقر علیه السلام


اسلام بر پنج رکن پایگذاری شده است : نماز٬ زکوه٬ روزه حج٬ ولایت٬ ودر هیچ چیز بقدر ولایت توصیه و تاٴکید نشده است.

منبع : اصول کافی


نصیحت و خیر خواهی مومن٬ بر مومن واجب است.

منبع : اصول کافی(ج٢ص٢٢٠)


بر هر موٴمنی واجب است٬ هفتاد گناه کبیره را در برادر مومن خود بپوشاند.


منبع : اصول کافی٬ج٢/ص٢٠٧ ٬حدیث٨.

همانا خداوند عزّوجلّ کسی را که در میان جمع به شوخی وبذله گویی بپردازد و در کلام او فحش و ناسزا نباشد٬ دوست می دارد.


منبع : اصول کافی٬ج٢/ص۶۶٣ ٬حدیث۴.

به خدا سوگند٬ شیعه ما نیست مگر آن کس که از خدای پروا کند و از وی فرمان برد٬ و اینان شناخته نمی شوند مگر به تواضع٬ خشوع٬ ادای امانت٬ زیادی یاد خدا٬ روزه٬ نماز٬ نیکی به پدر و مادر و رسیدگی به همسایگان مستمند٬ زمین گیر٬ و بدهکاران و یتیمان٬ و نیز راستگویی در سخن٬ تلاوت قرآن و باز داشتن زبان از مردم جز نیکی.

منبع : تحف العقول ٣٣٨

صدقه دادن روز جمعه [ثوابش] دو چندان می شود; زیرا روز جمعه بر دیگر روزها فضیلت داد.

منبع : علل الشرائع


... مهدی ظهور می کند... و به خدا سوگند سیصد و ده نفر و اندی که در میان آنان پنجاه زن است٬ همچون پاره های ابرهای پاییزی از هر سو و پشت سر هم در مکه گرد می آیند بی آنکه از پیش قرار و وعده ای نهاده باشند. این است معنای آیه ی شریفه : ((هر کجا باشید خداوند همه ی شما را گرد می آورد)).

منبع : البحار 52/222

جابر جعفی : به امام باقر عرض کردم : فرج و گشایش امر شما چه زمان واقع شود؟ فرمود : هیهات٬ فرج و گشایش ما صورت نگیرد تا آنکه همه ی شما غربال شوید٬ همه غربال شوید٬همه ی شما غربال شوید-آن را سه بار فرمود- تا اشخاص ناخالص بروند و خالص ها بمانند.

منبع :البحار13/52


به خدا سوگند ما از جانب خدا برائتی نداریم٬ و میان ما و خداوند خویشی نیست و ما را بر خدا حجتی نباشد٬ و جز با اطاعت خدا نزدیک نشویم. پس هر یک از شما که فرمانبردار خدا باشد٬ ولایت ما سودش رساند و هر یک از شما که خدا را نافرمانی کند٬ ولایت ما سودش نرساند. وای بر شما فریب نخورید! وای بر شما فریب نخورید.

منبع : وسائل الشیعه 11/185

صله رحم اعمال را پاک می گرداند٬ و داراییها را فزونی می بخشد٬ بلا را دور می گرداند٬ حسابرسی [در قیامت] را آسان می کند و مرگ را به تاخیر می اندازد.

منبع : الکافی 2/150



ار حقّ مؤمن بر برادر مو٬منش این است که گرسنگی او را سیر کند٬ و برهنگی او را بپوشاند٬ و اندوه و ناراحتی او را بر طرف سازد٬ و قرضش را بپردازد و چون از دنیا رفت به جای او خانواده و فرزندانش را سرپرست باشد.

منبع : الکافی 2/169


جابر گفت : به امام باقر (ع) عرض کردم : خداوند شما را رحمت کند٬ صبر نیکو چیست ؟ حضرت فرمود: آن صبری است که در آن٬ نزد مردم گله و شکایت نشود.

منبع : الکافی 2/93


هرگاه انسان مالی از حرام بدست آورد نه حجّتی از او پذیرفته شود٬ نه عمره ای و نه صله رحمی و حتّی در ازدواج و زناشویی او تاثیر سوء می گذارد.

منبع : أمالی الطوسیّ 680

منبع : الکافی 5/56

سوگند به خدا که خداوند متعال از مردم جز دو کار نخواسته است؛ به نعمت های او اعترف کنند تا فزون ترشان دهد و به گنهان اقرار ورزند تا گناهانشان را بیامرزد.

منبع : الکافی 2/426


خداوند دوست دارد کسی را که با مردم مزاح و شوخی کند،امّا سخن زشت به زبان نیاورد و نیز کسی را که در اندیشیدن یکتاست و کسی را که آراسته به صبر و شکیبایی باشد و کسی را که به نماز خواندن افتخار کند.

منبع : المحاسن 1/456

نخستین چیزی که از بنده حسابرسی می شود نماز است، اگر پذیرفته شود سایر اعمال او نیز پذیرفته خواهد شد. نماز اگر در وقت خودش [انجام گیرد و] بالا رود، به سوی صاحبش بر می گردد در حالی که سپید و درخشان است و می گوید: مرا حفظ کردی، خدا تو را حفظ کند. و اگر در غیر وقت خود و بدون رعایت آداب و حدود آن [انجام شود و ]بالا رود، به سوی صاحبش بر می گردد در حالی که سیاه و تاریک است و می گوید : مرا ضالیع کردی،خداوند تو را ضایع کند.

منبع : البحار 80/25


قالَ امام باقر (ع):

شیعیان ما را به زیارت قبر حسین بن علی (ع) فرمان دهید؛ زیرا زیارت آن، روزی را زیاد می کند، عمر را دراز می گرداند و بدیها را دور می سازد.

منبع : البحار 101/4

--------------------------------------------------------------------------------------


تعلیم و تعلّم

امام باقر (ع) از رسول اکرم (ص) حدیث کرده است که فرموده : صبح کن و روزت را بگذران که یا عالم باشی یا علم آموز ، بپرهیز از اینکه عمرت در لذائذ غفلت زا و کامجوئیهای زیانبخش سپری گردد.

منبع : مشکوةالانوار ،ص133


انگیزه های دشمنی

امام باقر (ع) فرموده است : تلخ روئی و گرفتگی رخسار باعث جلب دشمنی مردم و دوری از پروردگار است.

منبع : بحار 17، ص 164

بازار دنیا

امام باقر (ع) فرمود : دنیا بازاری از بازار ها است . گروهی از این بازار خارج می شوند، کالای نافع و سود بخش می برند و بعضی با متاع مضر و زیانبار از این بازار بیرون می آیند.

منبع : بحار ،جلد17،ص166


محبوبیت در جامعه

امام باقر (ع) فرموده است :بشاشت و گشاده روئی در برخوردهای اجتماعی ، مایه ی جلب محبت مردم و قرب به خداوند است.

منبع : بحار 17،ص624


تفقه در دین

امام باقر (ع) فرموده است : اگر جوان شیعه ای را نزد من بیاورند که تفقّه در دین نمی کند او را به مجازات درد ناکی کیفر خواهم کرد.

منبع : بحار ، جلد 1، ص66

گفتار و رفتار ذلت آمیز

امام باقر (ع) فرموده اند:با اقران و امثال خود مصاحبت کن و با کسانیکه مساعدت و کمک آنان بی نیازت میسازد رفاقت مکن چه این کار مایه ی ذلت و خواری است.

منبع : مکارم الاخلاق ،ص131

ذلت بی لیاقتی

امام باقر (ع) فرموده اند: بد آدمی است آنکس که در خویشتن مِیلی را بپرورد که در راه رسیدن به آن دچار ذلت و خواری شود.

منبع : محجة البیضاء جلد 4 ص108


فرزندان زنا

امام باقر (ع) درباره ی علت حرمت شراب می فرمایند : دائم الخمر مانند بت پرست است . کسی که به طور مداوم و پی گیر می گساری کند مبتلا به رعشه می شود ، سجایای اخلاقی و مردانگی اش نابود می گردد. شراب چنان آدمی را در گناه جسور می کند که ازخونریزی و زنا باک ندارد.

منبع : بحار جلد 14 ص771


آراستن و زیبایی

امام باقر (ع) فرمودند : که حضرت علیّ بن ابیطالب (ع) در ایّام خلافت با غلام خود قنبر برای معامله به بازار بزاز ها آمد ، به مرد کاسبی فرمودند دو لباس داری به من بفروشی؟ مرد کاسب عرض کرد بلی ای پیشوای مسلمین ، جنسی را که احتیاج داری نزد من است . حضرت وقتی متوجّه شدند که مرد کاسب او را شناخته  و به عنوان امیرالمؤمنین خطابش کرده است ، معامله نکرد و از دکّان او گذشت و مقابل بزّاز دیگری که جوان بود توقّف کرد و دو لباس خرید یکی را به سه درهم و دیگری را به دو درهم،پس به قنبر فرمودند : سه درهمی را تو بردار.عرض کرد مولای من شایسته تر آن است که شما لباس سه درهمی را بپوشی ، زیرا منبر می روی و با مردم سخن می گویی و باید لباس شما بهتر باشد، حضرت فرمودند تو جوانی و مانند سایر جوانان به تجمّل و زیبایی رغبت بسیار داری ، به علاوه من از خدای خود حیا می کنم که لباسم از تو بهتر باشد ، زیرا از پیغمبر اکرم (ص) شنیده ام درباره ی غلامان سفارش می فرمودند که به آنان همان لباسی را بپوشانید که خود می پوشید و همان غذا را بخورانید که خود می خورید.

منبع :مستدرک 1 ، ص210


سخن حق و باطل

امام باقر (ع) فرموده اند: از اندرزهای لقمان حکیم به فرزندش این بود که فرزند عزیز ، کسیکه با گناهکار شریک شود راه ناپاکی را از وی یاد می گیرد ، کسیکه مجادله را دوست داشته باشد مورد فحش و دشنام واقع می شود ، کسیکه با رفیق بد همگام گردد از فساد اخلاق سالم نمی ماند ، کسیکه مالک زبان خود نباشد سرانجام پشیمان خواهد گشت.

منبع : بحار 5 ،ص322


تفریحات سالم و شادمانی

امام باقر (ع) فرموده اند: انس مطبوع و لذّت بخش مردان با ایمان در سه چیز است : بهره مندی از زنان و شرکت در بزم دوستان و برادران و خلوت کردن با خداوند در نماز شب.

منبع : سفینه 2 ، لها،ص519


ارضاء غرایز و سعادت

امام باقر (ع) می فرمودند : حفظ موازنه و تعادل جسم و جان بزرگترین عامل پیروزی و سعادت انسان است.

منبع : وسائل جلد 4 ص 106

ائمه اسلام (ع) در مواردی که پیروان خود را دچار تندروی در جنبه ی معنوی یا شأن مادی می دیدند فوراً با تذکرات لازم آنها را تعدیل نموده و به راه مستقیم هدایت می نمودند.

امام باقر (ع) می فرمودند : آرمیدن در آغوش تنبلی و بطالت، دوری جستن از خوشبختی و سعادت است.

منبع : غررالحکم ،ص729


سنت گذاران

امام باقر (ع) فرموده اند: هر بنده ای از بندگان خدا روش گمراه کننده ای را بین مردم بنیان نهد برای او گناهی همانند گناه کسانی است که مرتکب آن عمل شده اند بدون آنکه از گناه عاملین آن کاسته شود.

منبع : سفینه ،سنن،ص665

حرمت مشروبات الکلی

اما باقر (ع) درباره ی علت حرمت شراب می فرمایند : دائم الخمر مانند بت پرست است. کسی که به طور مداوم و پی گیر میگساری کند مبتلا به رعشه می شود، سجایای اخلاقی و مردانگیش نابود می گردد. شراب چنان آدمی را در گناه جسور می کند که از خونریزی و زنا باک ندارد.

منبع : بحار جلد 14 ص771


بدی و پلیدی

امام باقر (ع) فرموده اند: خداوند برای شرور و بدیها ، قفلهایی قرار داده  که مردم از خطرات آن ها بر کنار باشند. شراب کلید قفل های بسته ی شرور و ناپاکی است، ولی خطر دروغ از شراب بیشتر است.

منبع : وسائلجلد3 ص232


استدعای عفو

امام باقر (ع) می فرمودند : خداوند از مردم خواستار دو فضیلت است : به نعمتها اقرار کنند تا بر آن بیفزاید ، و به گناهان اعتراف نمایند تا آن ها را ببخشد.

منبع : کافی جلد2ص426

خطرات شهوت نفسانی

امام باقر (ع) فرموده اند: طبیعت بشر با شهوت و میل و حرص و ترس و خشم و لذت آمیخته شده است جز آنکه در بین مردم کسانی هستند که این پیوند و کشش طبیعی را با نیروی تقوی و حیا و تنزّه مهار کرده اند. موقعیکه نفس متجاوزت ، تو را به گناه می خواند به آسمان با عظمت و کیهان حیرت زا نگاه کن و از خداوند بزرگی که جهان را آفریده و بر آن حکومت می کند بترس و از گناه خودداری کن، اگر از خداوند توانا خوف نداری به زمین نظر افکن شاید از حکومت بشری و افکار عمومی شرم کنی و مرتکب معصیت نشوی، اگر جرأت و جسارتت به جایی رسیده که نه از حکومت الهی می ترسی و نه از مردم زمین شرم داری خود را از صف انسان ها خارج بدان و در عداد بهائم و حیوانات به حساب آور.

منبع :مستدرک2،ص 287