کد خبر: ۱۲۹۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۹۲

وزیر خارجه عراق: هماهنگی‌ امنیتی با روسیه، ایران و سوریه ادامه دارد/ قاسم سلیمانی، مشاور مورد اعتماد دولت ماست

وزیر خارجه عراق با بیان این که جنگ در فلوجه جدای از جنگ با داعش در موصل نیست اعلام کرد هماهنگی امنیتی میان عراق، سوریه، ایران و روسیه پابرجاست.

به گزارش ایسنا، ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق در مصاحبه با شبکه خبری المیادین گفت: جنگ فلوجه جدا از جنگ موصل نیست. جنگ فلوجه جنگی ملی و تقسیم‌ناپذیر است لذا نمی‌توان به دشمنان اجازه داد اهالی فلوجه را جدا کنند و یا درگیری ها با داعش را تقسیم کرد. ما خواهان توجه به شرایط انسانی این شهر در روند عملیات هستیم. سؤالات برادران عرب ما درباره ماهیت نیروهای شرکت کننده، دستاوردها و اوضاع غیرنظامیان است. آنچه برای عراق درباره موضوع آزادسازی فلوجه مهم است برای برادران عرب ما نیز اهمیت دارد. تمایل نیروهای ما برای حفظ جان غیرنظامیان در فلوجه زمان، تلاش و فداکاری زیادی را می‌طلبد.

وی تأکید کرد: خطر تروریسم در عراق کشورهای همجوار از جمله عربستان، ترکیه، ایران و اردن را تهدید می‌کند. ما در عملیات فلوجه در اصل از عراق و به نیابت از اعراب دفاع می‌کنیم. نیروهای مسلح ما به تنهایی عملیات زمینی را در دست دارند اما پشتیبانی هوایی با هماهنگی دولت صورت می‌گیرد. ما اجازه ورود مشاورانی را در برخی مواقع و با مأموریت‌های مشخص دادیم و این مسئله درباره آمریکا و دیگران صدق می‌کند. عراق به کارشناسان روسی، سوری و ایرانی برای جنگ با داعش نیاز دارد. ژنرال قاسم سلیمانی، مشاور مورد اعتماد دولت ماست و کسی میان اعراب یا دیگر کشورها در این مسئله تردیدی نداشته و آن را رد نمی‌کنند.

الجعفری تأکید کرد: نیروهای مردمی طایفه‌ای یا وابسته به برخی مناطق نیستند بلکه از تمامی استان‌ها دفاع می‌کنند. این نیروها بخشی از اراده ملی هستند و آمریکا نیز اشاره‌های مثبتی به این مسئله داشته است.

وی گفت: عراق به قانون اساسی و قوانین درباره مسائل نظامی پایبند است. بافت عراق با تمامی بخش‌هایش اعم از عرب، کرد و ترکمان یکپارچه بوده و با تجزیه و  تقسیم مخالف است. دولت مرکزی افتخار می‌کند که به نظام فدرال اقلیم کردستان حقوق کاملش را اعطا کرده است. درخواست‌های قبلی برای جدایی نتیجه به حاشیه راندن کامل و ظلم و ستم بود. اوضاع کنونی باقبل فرق دارد و کردها اکنون نمایندگان زیادی در دولت مرکزی دارند. ما اکنون نیاز به اتحاد و فراموش کردن اختلافات حاشیه‌ای داریم. مسئله تجزیه از مدت‌ها پیش در سطح بین المللی مطرح بوده است.

الجعفری تأکید کرد: هیچ سفیری اختیار این را ندارد که در امور کشوری دیگر به ویژه در زمینه امنیتی مداخله کند. ما روابط "قوی" با ترکیه داریم اما با ورود نیروهای این کشور به خاکمان مخالفیم. ما از درخواست کمک در صورت نیاز و با حفظ حاکمیتمان خجالت نمی‌کشیم. ما ورود نیروهای ترکیه به کشورمان را نقض حاکمیت عراق می‌دانیم.

وی همچنین گفت: هماهنگی عراق، روسیه، ایران و سوریه همچنان ادامه دارد و هرگز متوقف نخواهد شد. هماهنگی چهارجانبه ما امنیتی است نه نظامی.

الجعفری تأکید کرد که اهداف استراتژیک آمریکا با تغییر یک حزب یا رئیس عوض نخواهد شد.

 
وی همچنین گفت: رفتار عادلانه من درباره حزب‌الله لبنان به مثابه واکنشی علیه اقدامی بود که درست نبود. من در دفاع از سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان و سرور مقاومت تردید نکرده‌ام.

الجعفری همچنین تأکید کرد: ما همواره بر لزوم اصلاح تأکید می‌کنیم. خطر این است که فساد در برخی نهادها به یک فرهنگ تبدیل شده است.