کد خبر: ۱۲۹۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۴۱۴

6 چهره احتمالی اصولگرایان در انتخابات 96 برای رقابت با روحانی/ چه کسی معادلات انتخاباتی را بر هم می‌زند؟+ جدول

حسن روحانی رئیس دولت یازدهم که یک‌سال تا پایان عمر کاری خود فرصت دارد. او همواره با فعالیت و تلاش‌هایی که در سطح سیاست داخلی و خارجی انجام می‌دهد سعی دارد تا بتواند رای و اعتماد مردم را برای یک دوره 4 ساله دیگر جذب کند
شاید یک سال زمان زیادی باشد اما نه برای احزاب و جریان‌های سیاسی که می خواهند در انتخابات شرکت کنند. هرچقدر به انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نزدیک می‌شویم مباحث پیرامون این موضوع بیشتر می‌شود و تقریبا در تمامی محافل سیاسی سخن از رقبای روحانی در این عرصه است.

به گزارش تیک، حسن روحانی رئیس دولت یازدهم که یک‌سال تا پایان عمر کاری خود فرصت دارد. او همواره با فعالیت و تلاش‌هایی که در سطح سیاست داخلی  و خارجی انجام می‌دهد سعی دارد تا بتواند رای  و اعتماد مردم را برای یک دوره 4 ساله دیگر جذب کند. او با عملی کردن مهمترین وعده خود یعنی به سرانجام رساندن مسئله پرونده هسته‌ای توانست میزان محبوبیت خود را در میان اقشار مختلف جامعه بالا ببرد. روحانی اما در زمینه اقتصادی نتوانسته همچون عرصه سیاست خارجی عملکرد قابل قبولی داشته باشد و این موضوع مورد تایید بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است.

دو جبهه بزرگ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تاحدودی برنامه‌های خود را شروع کرده و استارت کار را زده‌اند. اصولگرایان که ناکام از دو انتخابات گذشته سعی دارند تا این انتخابات پیش‌رو را به نفع خود تمام کنند تا نشان دهند هنوز هم از قدرت و رای بالایی برخوردارند. تا جایی که مهدی هاشمی نماینده سابق مردم تهران در مجلس اعلام می‌کند که اصولگرایان برای در امان ماندن از تخریب دشمنان خارجی و رقبای داخلی سعی دارند تا از رو کردن چهره‌هایشان تا زمان مقرر خودداری کنند.

اصولگرایان چهره‌های زیادی را در میان خودشان دارند اما این موضوع کافی نیست. آنان باید یک گزینه مورد اعتماد و دارای رای را  به میدان بفرستند که مورد حمایت تمام گروه های اصولگرایی باشد و بتواند در مقابل روحانی عملکرد قابل دفاعی داشته باشد. این در شرایطی است که کشمکش اصولگرایان و محموداحمدی‌نژاد همچنان ادامه دارد، عده‌ای از اصولگرایان اعلام کرده‌اند که به هیچ عنوان حاضر به حمایت از فردی نیستند که از نردبان اصولگرایی بالا رفت و خود را غیراصولگرا نامید، اما برخی دیگر از آنان بر این عقیده هستند که اگر احمدی‌نژاد با اصولگرایان تجدید میثاق کند احتمال حمایت  و حضور وی در این جبهه برای انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد. 

از سوی دیگر اصلاح‌طلبان معتقدند که نیازی به معرفی چهره‌ی جدیدی نداریم و کاندیدای ما حسن روحانی است، زیرا او مشی و رفتار اصلاح‌طلبانه دارد و همین موضوع کافی است تا وی همانند سال 92 نامزد جبهه اصلاحات باشد.

طبق بررسی‌ها گزینه‌های بسیاری می‌خواهند در رقابت سال 96 شرکت کنند، اما موضوع مهم و پراهمیت این است که کدام‌یک از آنان توان رویارویی با روحانی را دارد. طبیعتا روحانی در قبال نامزدهای دور قبل به راحتی پیروز میدان می‌شود؛ اما با ورود دو چهره مانند سردار سلیمانی و احمدی‌نژاد معادله انتخابات تغییر خواهد کرد.

در جدول زیر جدیدترین اقدامات نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 96 آمده است:

اســـــامی

فعــــــــــــالیت

محمود احمدی‌نژاد

احمدی‌نژاد که پس از پایان دوره‌ ریاستش در سکوت بسر می‌برد اما به طور آهسته فعالیت خود را ادامه می‌دهد، از سفر استانی تا شرکت در ختم هنرمندان و سیاسیون. او برخلاف نفی و تکذیب نزدیکانش از عدم حضورش در انتخابات اما در حاشیه‌ی سفرش به آمل به صراجت اعلام کرد که سال 96 همه همدیگر را خواهیم دید. به گفته بسیاری از تحلیلگران احمدی‌نژاد مردی نیست که بخواهد به همین راحتی از عرصه سیاست و قدرت کنار برود. البته احتمال رد صلاحیت وی نیز وجود دارد. آخرین اقدامی که احمدی نژاد انجام داده سفر به زنجان و پس از آن ارسال پیام تسلیت برای مردم آمریکا به مناسبت درگذشت محمدعلی کلی بوده است.

سردار قاسم سلیمانی

سلیمانی که در جبهه‌های نبرد با تروریست‌ها در سوریه به سرمی‌برد و به عنوان مشاور فعالیت می‌کند، این روزها از وی به عنوان یکی از نامزدهای اصولگرایان اسم می‌برند، فردی که حتی اصلاحطلبان نیز معتقدند اگر حضور پیدا کند می‌تواند به راحتی معادله را بر هم بزند. بسیاری اما معتقدند وی به هیچ عنوان نباید در این حوزه حضور پیدا کند. سردار سلیمانی این روزها عکس هایی از خود در فلوجه عراق در جنگ با داعش منتشر کرده و بسیاری درباره او اعلام کرده اند به هیچ عنوان وی در انتخابات شرکت نمی کند و احتمال حضور وی در انتخابات بسیار اندک است.

محسن رضایی

سرلشگر رضایی که همواره نام وی در انتخابات ریاست‌جمهوری بوده است ، باز هم این امکان وجود دارد که در انتخابات سال آتی شرکت کند، وی در سال 92 توانست 10 درصد آرا را به خود اختصاص دهد. البته این در شرایطی است که وی با بازگشت مجدد به سپاه به نوعی حضور مجدد در انتخابات را رد کرده و این روزها در سپاه مشغول فعالیت است.

سعیدجلیلی

جلیلی که چندسال مسئولیت پرونده هسته‌ای را در اختیار داشت به گفته بسیاری از کارشناسان وی عامل اصلی تشدید تحریم و انزوای ایران بود. او که در انتخابات 92فقط 4 میلیون رای را به خود اختصاص داد نشان داد که تفکر وی که بسیار نزدیک به احمدی‌نژاد است در میان مردم از جایگاه قابل قبولی برخوردار نیست. او ایمان دارد تا در سال آینده بتواند وحدت و نظر اصولگرایان را به سوی خود جذب کند تا به عنوان نامزد اصولگرایان در کارزار انتخابات حضور پیدا کند. او این روزها سکوت کرده است اما از وی به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات یاد می شود.

محمدباقرقالیباف

شهردار تهران که در انتخابات دوره گذشته به واسطه فعالیت خوبی که در سطح تهران انجام داده بود معتقد بود که می‌تواند رای نسبتا بالایی را به دست بیاورد. بسیاری معتقدند تحرکات انتخاباتی قالیباف شروع شده است و به هر حال او یکی از گزینه‌های است که از وی برای انتخابات سال 96 نام می‌برند.

علیرضا زاکانی

رئیس کمیسون ویژه برجام در مجلس نهم که یکی از مخالفین دولت و سیاست خارجی دولت یازدهم به شمار می‌رود یکی از گزینه‌های جبهه پایداری ها است. پایداری که شکست سنگینی در مجلس دهم متحمل شدند خواستار حضور جدی‌تری در عرصه سیاست کشور هستند. آنها به احتمال فراوان با معرفی یک نامزد به رقابت با روحانی می‌روند.