کد خبر: ۱۳۰۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۸۱

انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند

آخرین نتایج شمارش آرا همه‌پرسی تاریخی عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا، حاکی از رای اکثریت مردم این کشور به خروج از این اتحادیه پس از 43 سال، است.
آخرین نتایج شمارش آرا همه‌پرسی تاریخی عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا، حاکی از رای اکثریت مردم این کشور به خروج از این اتحادیه پس از 43 سال، است.

به گزارش تیک، نتایج شمارش آرای 376 حوزه از 382 حوزه انتخابیه مؤید آن است که موافقان برگزیت 16 میلیون و 835 هزار و 412 رأی و مخالفان برگزیت 15 ‌میلیون و 692 هزار و 93 رأی آورده‌اند.

میزان حمایت از حامیان برگزیت براساس این نتایج 51.7 درصد و موافقان ادامه حضور در اتحادیه اروپا 48.3درصد بوده است.

طبق آمار منتشرشده، بیش از 46 میلیون نفر برای شرکت در همه‌پرسی عضویت در اتحادیه اروپا ثبت‌نام کرده‌ بودند که در نوع خود، یک رکورد محسوب می‌شود.

اما با توجه به مشارکت مردم در این همه پرسی که براساس برآوردها در حدود 70 درصد است طرفداران و مخالفان ادامه حضور در اتحادیه اروپا برای پیروزی نیازمند 16 میلیون و 800 هزار رای داشتند.
شعبه‌های اخذ رأی در سراسر بریتانیا( انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی) کار رأی‌گیری در همه‌پرسی عضویت در اتحادیه اروپا را در ساعت 7 بامداد به ‌وقت محلی شروع و تا ساعت 22 پنجشنبه، پایان دادند.

همزمان با اعلام نتایج همه پرسی، پوند انگلیس در برابر دلار سقوط آزاد تجربه کرد.
دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، به‌احتمال خیلی زیاد صبح جمعه و در پی اعلام نتیجه همه‌پرسی سخنرانی خواهد کرد.
محل این سخنرانی هم احتمالا در بیرون اقامتگاه رسمی نخست‌وزیر در داونینگ استریت خواهد بود.
کامرون در قدم بعدی روز دوشنبه، یا در صورت تقاضای نمایندگان برای برگزاری جلسه فوق‌العاده در روز جمعه یا شنبه، به پارلمان خواهد رفت تا در آنجا هم‌صحبت کند.

به گفته تحلیل گران، به‌رغم رأی مردم انگلیس به خروج، این تصمیم بلافاصله عملی نخواهد شد و این کشور در این مرحله همچنان عضو اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند. اما روند خروجش که دستکم دو سال خواهد بود، شروع می‌شود.

در این دوره زمانی، انگلیس همچنان بایستی به قوانین و پیمان‌های اتحادیه اروپا پایبند باشد، اما حق شرکت در تصمیم‌گیری ندارد و در عمل، فرایند جدایی و تعیین شرایط رابطه با اتحادیه 17 عضوی( اعضای قدیمی اتحادیه اروپا) ممکن است بیش از دو سال طول بکشد.
هرچند به لحاظ حقوقی، نتیجه همه‌پرسی لازم‌الاجرا نیست و این پارلمان است که باید خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را با لغو مصوبه پیوستن به این اتحادیه (سال 1972)، تصویب کند. از این گذشته، توافق انگلیس با اتحادیه اروپا (برای خروج) باید به تصویب پارلمان برسد و چه مجلس عوام چه مجلس اعیان می‌توانند علیه آن رأی بدهند.

در همین حال برخی از نمایندگان حامی ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا می‌توانند برای جلوگیری از اجرای همه‌پرسی، خواستار انتخابات زودهنگام بشوند.
اما برگزاری انتخابات زودهنگام (پیش از سال 2020) فقط به رأی دو-سوم نمایندگان مجلس عوام ممکن خواهد بود.
به‌رغم موارد یادشده، دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس پیش‌ازاین گفته است که ماده 50 پیمان لیسبون را در صورت رأی مردم کشورش به خروج، بدون تاخیر بی‌مورد فعال خواهد کرد و به‌این‌ترتیب روند ترک اتحادیه اروپا را به حرکت می‌اندازد.
جورج آزبورن، وزیر دارایی انگلیس نیز بیان داشته است که این اتفاق می‌تواند ظرف دو هفته از زمان اعلام نتیجه همه‌پرسی رخ دهد.
فعال شدن ماده 50 دیگر راهی برای بازگشت انگلیس به اتحادیه اروپا باقی نمی‌گذارد، مگر این‌که تمام کشورهای عضو با چنین درخواستی موافقت کنند.
ولی خروج از اتحادیه اروپا یک‌روند خودکار نیست و باید بر سر آن با باقی اعضا مذاکره صورت گیرد و پارلمان اروپا می‌تواند هرگونه توافق جدید بر سر روابط لندن و اتحادیه اروپا را وتو کند.
مذاکرات بر سر چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و ماهیت روابطشان در آینده احتمالا در اواخر تابستان یا اوایل پاییز در بروکسل آغاز خواهد شد
در همین حال 84 تن از نمایندگان پارلمانی حزب محافظه‌کار که دو - سوم از آنها از حامیان برگزیت هستند، شامگاه پنجشنبه و پیش از پایان زمان همه‌پرسی عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا، با امضای نامه‌ای از دیوید کامرون رهبر این حزب و نخست‌وزیر این کشور حمایت کردند.

این حمایت به معنای آن خواهد بود که کامرون به‌رغم شرایط متزلزلش همچنان در مقام نخست‌وزیری خواهد ماند و رهبری خروج کشورش را از اتحادیه اروپا به‌اجبار بر عهده خواهد داشت.

در این نامه، امضای برخی از اعضای کابینه دیوید کامرون که برخلاف نظر نخست‌وزیر از برگزیت حمایت کرده بودند نیز به چشم می‌خورد.
'مایکل گوو' وزیر دادگستری و نیز بوریس جانسون شهردار سابق لندن که از رهبران کارزار تبلیغاتی برگزیت بودند، ازجمله شخصیت‌هایی هستند که این نامه را امضای کرده‌اند.

منابع انگلیسی گفته‌اند که چهره‌های سرشناس حزب محافظه‌کار در دو کمپین حامی و مخالف برگزیت، در روزهای اخیر در مورد متحد ساختن این حزب گفت‌وگو داشته‌اند.

برخی از نمایندگان پارلمانی حزب محافظه‌کار حامی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و ناراضی از عملکرد کامرون در جریان همه پرسی، به‌صراحت گفته‌ بودند که در صورت پیروزی حامیان برگزیت، او دیگر نمی‌تواند در قدرت بماند.
برخی از آنها تهدید کرده بودند اگر کامرون مقاومت کند و استعفا ندهد، نمایندگان پارلمانی حزب محافظه‌کار می‌توانند با نوشتن نامه به 'کمیته 1922' این حزب و جمع‌آوری تنها 50 امضا مقدمات رأی عدم اعتماد به رهبر این حزب را فراهم کنند.

هرچند کامرون در مقابل این تهدیدات تصریح کرده بود که نتیجه این‌همه پرسی هر چه باشد در مقام نخست‌وزیر خواهد ماند و تنها پیش از انتخابات عمومی سال 2020 میلادی از مقام خود استعفا می‌دهد.