کد خبر: ۱۳۰۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۵۱

ادامه رکود سنگین بر بازار رایانه و لپ‌تاپ

بازار رایانه و لپ‌تاپ که از ماه‌ها پیش دچار رکود شده همچنان در وضعیت مشابه قرار دارد و به گفته مسوولان این صنف، گسترش استفاده از تلفن‌های هوشمند تاثیر ۶۰ تا ۷۰ درصدی در این بازار داشته است.
 بازار رایانه و لپ‌تاپ که از ماه‌ها پیش دچار رکود شده همچنان در وضعیت مشابه قرار دارد و به گفته مسوولان این صنف، گسترش استفاده از تلفن‌های هوشمند تاثیر ۶۰ تا ۷۰ درصدی در این بازار داشته است.

به گزارش تیک، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در توضیح این مطلب گفت: اکنون بسیاری از افراد می‌توانند نیاز خود به لپ‌تاپ و رایانه را از طریق گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها برطرف کنند، چرا که با این دستگاه‌ها می‌توان اقداماتی مانند جست‌وجو در اینترنت، ارسال و دریافت ایمیل یا خدمات بانکی را به انجام رساند.

سیدمهدی میرمهدی ادامه داد: اکنون به همین دلیل این مساله تاثیر بسزایی بر روی بازار کالاهای IT گذاشته و حتی بازار سخت‌افزاری این بخش هم به شدت با کاهش فروش همراه شده و دچار نوعی رکود شده است.

وی همچنین یادآور شد: البته در همین شرایط هم برای انجام برخی امور تخصصی مانند کارهای گرافیکی یا امور حسابداری افراد ملزم به استفاده از رایانه هستند و یا در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف برای کارمندان نیاز به چنین تجهیزاتی وجود دارد، اما در حالت کلی میزان استفاده مردم از این دستگاه‌ها کاهش پیدا کرده است.

میرمهدی در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش تقاضای مردم در این عرصه با کاهش قیمت مواجه نبوده‌ایم، گفت: کاهش قیمت در این بخش زمانی رخ می‌دهد که قیمت ارز کاهش پیدا کند.

وی در خصوص لپ‌تاپ‌های پرطرفداران ایرانیان نیز اظهار کرد: اکنون با وجود هزینه‌های متعددی که در سبد خانواده وجود دارد مردم همچنان ترجیح می‌دهند در حوزه کالاهای IT در حد توان خود بهترین‌ها را تهیه کنند. با این وجود شرایط فعلی بازار به گونه‌ای است که در قیاس با سه یا چهار سال گذشته گویی فروش به صفر رسیده است.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه همچنین متذکر شد: در حال حاضر در بازار لپ‌تاپ‌هایی با قیمت یک تا حدود پنج میلیون تومان وجود دارد و هر یک از این کالاها نیز مشتریان خاص خود را دارند، اما همان‌طور که اشاره شد بخش قابل توجهی از مشتریان گذشته این بازار اکنون استفاده از تبلت‌ها یا تلفن‌های هوشمند را جایگزین کرده‌اند و براین اساس دیگر لپ‌تاپ‌هایی با سایزهایی کوچک کمتر از ۱۵ اینچ که در گذشته طرفداران خاص خود را داشتند کم‌کم بازار خود را از دست داده‌اند و دیگر بیشتر طرفداران لپ‌تاپ به سراغ لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی می‌روند.

میرمهدی همچنین به بحث واردات کالاهای IT اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که در حوزه تلفن همراه به گفته فعالان این عرصه بیش از ۹۰ درصد کالاهای موجود در بازار از طریق قاچاق وارد می‌شوند فروش آنها با سود کم و بدون گارانتی صورت می‌گیرد، اما در حوزه کالاهای IT شرایط اینگونه نیست و ما ملزم به پرداخت تعرفه‌های گمرکی هستیم.

وی ادامه داد: این تعرفه‌ها تا دو سال قبل تنها پنج درصد بود اما اکنون به ۱۵ درصد رسیده و به رغم درخواست‌های متعدد ما از دولت تاکنون در حوزه کاهش این تعرفه‌ها اتفاق خاصی رخ نداده است که این مساله در قیمت‌های کالاهای IT تاثیر بسزایی بر جای می‌گذارد.

*ایسنا