کد خبر: ۱۳۰۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۳۰
رای مردم بریتانیا به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

واکنش‌ها در ایران به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا؛ فرصت تاریخی برای تهران

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی را یک فرصت تاریخی برای ایران دانست و گفت: باید از این فرصت تازه نهایت بهره را برد. در همین حال، سردار سیدمسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح اظهار گفت: انگلیس باید تاوان سال‌ها استعمارگری و جنایت علیه بشریت را بپردازد و جدا‌شدن بخش‌هایی از این کشور کمترین بهایی است که خواهد پرداخت.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه ستاره‌هاي پرچم اتحاد دراروپا در حال فروافتادن است، نوشت: تحولات اقتصادي كشورهاي جنوب اروپا، تروريسم، وبحران مهاجرت نشان مي داد كه اين اتحاد درحال فروپاشي است؛ امادومينوي سقوط با برگزیت آغاز مي‌شود.

ابوطالبی با بیان اینکه اتحاديه اروپايي زمان درازي است اعتماد مردم اروپابه خودرا از دست داده، گفته است: اين روند جديد سبب قدرت، امنيت، و رفاه بيشتر ديگران خواهد شد.

به گزارش تیک، سردار سیدمسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح اظهار نیز در واکنش به نتایج همه‌پرسی در انگلیس، گفت: خواسته مردم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا در حقیقت «نه» گفتن اکثریت مردم این کشور به ادامه تبعیت دولت انگلیس نسبت به تحمیل اراده آمریکا به این کشور است. انگلیس باید تاوان سال‌ها استعمارگری و جنایت علیه بشریت را بپردازد و جدا‌شدن بخش‌هایی از این کشور کمترین بهایی است که خواهد پرداخت.

سردار جزایری همچنین با اشاره به استقلال‌خواهی مردم در جزیره بریتانیا و همچنین ایسلند، تصریح کرد: مردم اسکاتلند، ایرلند و سایرین حق دارند از زیر یوق رژیم پادشاهی به اصطلاح بریتانیای کبیر خارج شوند. تنها راه حفظ اتحادیه اروپا اعلام علنی و عملی استقلال از کاخ سفید است.

 با اعلام پیروزی حامیان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ارزش پوند، پول رایج انگلیس به پایین‌ترین سطح خود از سال 1985 رسیده است. کارشناسان می‌گویند این تصمیم جمعی انگلیسی‌ها بر اقتصاد این کشور تاثیر چشمگیری خواهد داشت. همچنین چندین تن از رهبران و سیاستمداران و چهره‌های شناخته شده به این نتیجه واکنش نشان دادند

مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا گفت: ما به این نتیجه احترام می‌گذاریم زمان آن رسیده که ما مسئولانه و با جدیت رفتار کنیم. دیوید کامرون مسئولیت‌هایش را در قبال کشورش دارد و ما نیز مسئولیت‌هایمان را در قبال آینده اتحادیه اروپا داریم. می‌توانید ببینید که در بازارها چه اتفاقی برای واحد پول انگلیس در حال رخ دادن است. من نمی‌خواهم این اتفاق برای واحد پول یورو نیز بیفتد.اکنون برای انگلیس شفاف شد که چه مسیری را در پیش بگیرد.

همچنین مالکوم ترنبول، نخست وزیر استرالیا نیز گفت: تاثیر این همه پرسی به طور سریع و مستقیم بر استرالیا از نقطه نظر حقوقی بسیار محدود خواهد بود زیرا جدایی رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا سالیان متوالی به طول خواهد انجامید و خیلی طول می‌کشد که این کشور درباره خروج مذاکره کند. با این حال ما شاهد سقوط آزاد بازارهای بورس بوده‌ایم و تا مدتی سطحی از بی اطمینانی وجود خواهد داشت.

فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان هم گفت: نتایج همه پرسی انگلیس حقیقتا هشدار دهنده است. این یک روز غم بار برای اروپا و انگلیس است. زیگمار گابریل، معاون صدر اعظم آلمان نیز در واکنش به این نتیجه فقط به گفتن این جمله کوتاه بسنده کرد: لعنتی! روز بدی برای اروپا بود.

ژرار آرو، سفیر فرانسه در آمریکا نیز گفت: اکنون باید به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا را از تزلزلی که وضعیت عادی را به ویژه در بروکسل از بین برده نجات دهید. یا اصلاحات کنید یا بمیرید!

 دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز از سمت خود استعفا کرده است .وی از ریاست حزب حاکم محافظه کار نیز کناره گیری کرد و در سخنانی کوتاه مقابل خبرنگاران گفت تا 10 روز دیگر نخست‌وزیر جدید معرفی خواهد شد.