کد خبر: ۱۳۰۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۴

ایران از لیست سیاه پولشویی خارج نشد

گروه کاری اقدام مالی، نهاد وضع کننده استاندارد جهانی در زمینه مقابله با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم، ایران را از فهرست سیاه پولشویی خود خارج نکرد.
گروه کاری اقدام مالی، نهاد وضع کننده استاندارد جهانی در زمینه مقابله با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم، ایران را از فهرست سیاه پولشویی خود خارج نکرد.

به گزارش تیک، این گروه در نشستی که امروز در بوسان کره جنوبی برگزار کرد دو کشور میانمار و پاپوا گینه نو را از فهرست سیاه خود خارج کرد اما ایران را همچنان در این فهرست نگه داشت. در عین حال این گروه سطح هشدار ایران را کاهش داده و فرصتی 12 ماهه به ایران داده تا اصلاحات مورد نظر این گروه را انجام دهد.

در گزارشی که پایگاه خبری این نهاد بین المللی منتشر کرده آمده است: به منظور حفاظت از سیستم مالی بین المللی در برابر ریسک های ناشی از پولشویی و تامین مالی تروریزم، گروه کاری اقدام مالی کشورهایی را که دارای قصورهای استراتژیک در این زمینه هستند شناسایی کرده و برای برطرف کردن این قصور ها که ریسکی برای سیستم مالی بین المللی محسوب می شوند، با آنها برخورد می کند.

این گزارش افزوده است: گروه کاری اقدام مالی از تعهد سیاسی ایران در سطح بالا برای اجرای برنامه اقدام این کشور جهت مقابله با قصورهای استراتژیکش در زمینه مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریزم و تصمیم تهران برای دریافت کمک های فنی به منظور اجرای این برنامه اقدام استقبال می کند. بنابراین گروه کاری اقدام مالی «اقدامات متقابل» علیه این کشور را به مدت دوازده ماه به حالت تعلیق در می آورد تا پیشرفت ایران در زمینه اجرای برنامه اقدام را رصد نماید. اگر گروه کاری اقدام مالی به این نتیجه برسد که ایران پیشرفت کافی را در اجرای برنامه اقدام در این بازه زمانی از خود نشان نداده است، درخواست گروه اقدام مالی برای انجام اقدامات متقابل نیز مجددا برقرار خواهد شد. اگر ایران در این بازه زمانی به تعهدات خود به موجب برنامه اقدام عمل نماید، گروه کاری اقدام مالی گام های بعدی را در این ارتباط مد نظر قرار خواهد داد.

در ادامه این گزارش آمده است: ایران تا زمان تکمیل برنامه اقدام به صورت کامل، همچنان در متن بیانیه عمومی گروه کاری اقدام مالی(در فهرست سیاه) باقی خواهد ماند. تا زمانی که ایران اقدامات مورد نیاز را برای مقابله با قصورهای مشخص شده در برنامه اقدام اجرا کند، گروه کاری اقدام مالی همچنان نگران ریسک های تامین مالی تروریزم نشأت گرفته از ایران و تهدیدی خواهد بود که این مسئله متوجه سیستم مالی بین المللی می کند. بنابراین گروه کاری اقدام مالی از اعضای خود و تمام کشورها می خواهد تا همچنان به موسسات مالی خود توصیه کنند که کوشش مناسب فراوان را در روابط تجاری و معاملات با افراد حقیقی و حقوقی ایرانی، مطابق با پیشنهاد شماره 19 گروه کاری اقدام مالی، مبذول دارند. گروه کاری اقدام مالی از ایران می خواهد تا به طور کامل قصورهای خود در زمینه مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریزم و به ویژه قصورهای مرتبط با تامین مالی تروریزم را برطرف نماید.گروه کاری اقدام مالی به تعامل با ایران و رصد دقیق پیشرفت وضعیت این کشور ادامه خواهد داد.

به گزارش تسنیم کشورهایی که معیارهای این نهاد بین المللی در مقابله با پولشویی را نداشته باشند در دو گروه دسته بندی می شوند. دسته اول مربوط به کشورهایی هستند که هیچ برنامه ای برای هماهنگ کردن خود با معیارهای این گروه ندارند. در مقابل، این گروه به اعضای خود توصیه می کند دست به اقدامات متقابل در بخش مالی در برابر این کشورها بزنند. دسته دوم کشورهایی هستند که برنامه های اصلاحی خود را آغاز کرده اند و وارد فرآیند اصلاح قوانین و مقررات خود در مبارزه با پولشویی شده اند. گروه کاری اقدام مالی از اعضای خود می خواهد در تعامل با این کشورها نارسایی های استراتژیک آن ها را مد نظر قرار دهند و نهایت اقدامات احتیاطی در تعامل با این کشورها را به کار ببندند.

پیش از نشست امروز تنها ایران و کره شمالی در دسته اول قرار داشتند که به اعضای گروه کاری اقدام مالی توصیه شده بود دست به اقدامات مقابل علیه آن ها بزنند.