کد خبر: ۱۳۰۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۵۵

تشکیل اتاق‌های فکر علیه دولت؛ پروژه‌ای برای یک دوره‌ای کردن دولت روحانی

تخریب کنندگان دولت با تشکیل اتاق‌های فکر، وارد فاز جدیدی از موج سازی تخریبی علیه دولت یازدهم شدند.
تخریب کنندگان دولت با تشکیل اتاق‌های فکر، وارد فاز جدیدی از موج سازی تخریبی علیه دولت یازدهم شدند.

به گزارش تیک، پروژه تخریب دولت روحانی که به گفته برخی چهره های سیاسی، از همان زمان تشکیل دولت یازدهم کلید خورده بود حالا با نزدیک شدن به پایان 4 سال دوره کاری حسن روحانی به عنوان رییس جمهور، ابعاد متفاوت تری به خود گرفته است؛ دلواپسان که از ابتدا با سنگ اندازی های ریز و درشت بر سر راه مذاکرات هسته ای و حمله به وزیر امور خارجه در مجلس و همچنین ایجاد شایعاتی نظیر استعفای وزیر بهداشت، شایعه تغییر برخی وزرا و... تخریب و حمله به دولت را در برنامه کاری خود قرار داده بودند، این بار با انتشار شایعاتی نظیر دستگیری حسین فریدون، تذکر رهبری به رییس جمهور و ... موج جدیدی را علیه دولت روحانی آغاز کردند تا با تشکیل اتاق های فکر علیه دولت به شایعه یک دوره ای شدن دولت روحانی که خود بوجود آوردند، جامه عمل بپوشانند.

جلسات هفتگی اتاق‌های فکر عليه دولت

در پی موج حملات و تخریب علیه دولت، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود از تشکیل اتاق های فکری خبر داد و گفت: هر هفته عليه دولت در روزهاي شنبه اتاق های فکر تشکيل مي‎شوند تا با انگیزه‌های سیاسی مشخص کنند در تخریب دولت روی چه موضوعاتی تمرکز شود؛ اتاق فکرهايي که در روزهاي گذشته، يک روز پيامک دروغ عليه دولت منتشر مي‌کنند، يک روز خبر بازداشت برادر رئيس جمهور را مي‌دهند، يک روز فيش‌هاي حقوقي کلان را  الم مي‌کنند و .... هیچ وقت آرزو نمی‌کنیم که شاهد اتفاقات نگران‌کننده سال‌های گذشته باشیم. ما نسبت به هر فسادی جدی برخورد می‌کنیم. اذهان عمومی نسبت به دکل گمشده و بابک زنجانی حواس جمع است.

مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز هجمه حملات منتقدان به دولت را در راستای اهداف آمریکا و رژیم صیهونیستی برشمرد و اقدامات دولت در سه سال گذشته را بسیار فراتر از برجام دانست و افزود: متاسفانه رقبا و منتقدان بی انصاف به دولت تهمت های ناروایی می زنند و می گویند پس از برجام در کشور کاری انجام نشده است.تحولات عظیمی در کشاورزی، کنترل تورم، افزایش صادرات نفت، گاز و پتروشیمی اتفاق افتاده و این در حالی بوده که محرومیت های مالی دولت ادامه داشته است.جریان یأس آفرین علیه دولت در راستای اهداف آمریکا و رژیم صیهونیسم حرکت می کنند. افرادی که دلسوز ولایت فقیه هستند بدانند طبق قانون اساسی قوای سه گانه زیر نظر ولایت فقیه فعالیت می کنند و چنانچه ترسیمی ناکارآمد از قوا داشته باشیم فقط به تخریب بنیانها دامن زده ایم و این به صلاح نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست.

رسول منتجب نیا قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی موضوع تشکیل اتاق فکر علیه دولت را فراتر از یک جلسه برشمرد و افزود: باید میان منتقدان منصف و غیرمنصف تفاوت قائل شویم زیرا دسته اول با هدف اصلاح امور به انتقاد می‌پردازند اما منتقدان غیرمنصف هدفی جز بیان نقاط ضعف و تخریب دولت ندارند. سخنگوی دولت از اتاق تخریب دولت خبر داده اما مسأله فراتر از یک جلسه است. این عده کمر همت بسته‌اند که دولت را شکست دهند یا آن را ضعیف جلوه دهند. آنها اتفاقاً‌ دست بر مسائلی می‌گذارند که می‌تواند نقطه قوت دولت باشد. مثلاً برجام را به گونه‌ای جلوه داده‌اند که برخی تصور کنند برجام نقطه ضعف دولت است. کاهش تورم از 40 درصد به تورم تک رقمی، کنترل قیمت‌ها، کنترل واردات و افزایش صادرات از دستاوردهای دولت بوده است ولی مخالفان به گونه‌ای تبلیغ می‌کنند که گویی دولت هیچ اقدامی در عرصه اقتصادی نداشته است. مخالفان بر کارخانه‌ای دست می‌گذارند و آن را نشانی از تعطیلی واحدهای تولیدی معرفی می‌کنند در حالی‌ که با تلاش‌های دولت، تولید در حال به حرکت درآمدن است.

حجت الاسلام سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز نیز بیکاری را دلیل تشکیل اتاق های فکر دانست و گفت: عده‌ای وقتی بیکار می‌شوند، دورهم جمع می‌شوند تا علیه دولت اتاق فکر تشکیل دهند در حالی که همه باید به فکر حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور باشند. در جامعه امروز ما  حتما چنین مواردی وجود دارد  و تا زمانی که مساله تخرب و تشکل در کشورمان قانون مند و زمینه‌های رشد احزاب فراهم نشود، تشکیل چنین اتاق فکرهایی هم طبیعی خواهد بود.

حضور یکی از وزاری سابق در مدیریت اتاق فکر علیه دولت

در این بین الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس، از مدیریت یکی از وزاری سابق در یکی از اتاق های فکر تشکیل شده علیه دولت خبر داد: یک اتاق فکر قوی، منسجم و منظم علیه دولت آقای روحانی تشکیل شده که یکی از وزرای سابق آنجا را مدیریت می‌کند و به دنبال این است که تمام مسائلی که در مورد دولت آقای دولت احمدی نژاد گفته می‌شود را مشابه سازی کند وبگوید که این دولت هم دزد است و اختلاس می‌کند و  مشکلات اخلاقی و دروغگویی دارد.(اینجا)

 محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز موج حملات علیه دولت را پروژه ناکامان انتخابات ریاست جمهوری 92 دانست و گفت: بحث حمله به دولت بدون توجه به توانمندی ها و نقاط قوت آن، اتفاقی بود که از همان روزهای اول انتخاب آقای روحانی به عنوان رییس جمهور  در سال 92 آغاز شد و به نوعی با سازمان دهی قوی، منسجم و با استمرار هم صورت گرفت لذا موضوع تخریب دولت امر تازه و اتفاق جدیدی محسوب نمی شود. این روند از آغاز، دارای هدف و ساختار مشخصی بود. به نظر می رسد افرادی که در انتخابات سال 92 خودشان را آماده کرده بودند دولت را در اختیار بگیرند ولی موفق نشدند احساس کردند باید کاری کنند که دولت 8 ساله نشود و با طرح یک دوره ای شدن دولت آقای روحانی، پروژه تخریب علیه دولت را کلید زدند. این اتاق های فکر از همان هفته آغاز کار دولت یازدهم شکل گرفته بود و هیچ گاه هم دست از تخریب نکشیدند.(اینجا)

پهلوان باشیم!

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور نیز نسبت به حملات علیه دولت واکنش نشان داد و با فراجناحی خواندن دولت یازدهم گفت: پهلوانی بالاتر از قهرمانی است و چقدر نیک که افرادی هم قهرمان و هم پهلوان باشند و البته متاسفانه شمار پهلوانان سیاسی ما کمتر از قهرمانان سیاسی است. سیاست به معنای دستیابی به خیر جمعی و تدبیر برای حل معضلات و گام برداشتن به سمت پیشرفت جامعه است و در تقویت این مسیر ، باید با یکدیگر مهربان تر باشیم. نقد و خیرخواهی را حق و وظیفه همگانی دانست و اظهارداشت: نقد با تضعیف کاملا متفاوت است. همه احزاب و جناح ها در کشور باید با وحدت و تلاش مشترک برای کاستن از مشکلات کشور، ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی را به یک جشن بزرگ ملی در برابر جهانیان تبدیل کنیم.

دولت از این مچ‌گیری‌ها استفاده کند!

از سویی دیگر، علی محمد حاضری عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها درباره نحوه مقابله با اتاق فکر علیه دولت اظهار کرد: دولت از این مچ‌گیری‌ها استفاده کند و حوزه‌هایی که کمتر به آنها توجه کرده را شناسایی و ضعف خود را برطرف کند. دولت هم جهت‌گیری کلی خود را اصلاح ساختارهای کلان اقتصادی در نظر گرفته و برجام و رفع تحریم‌ها همه با این هدف دنبال شد. با این وجود دولت باید به موارد ریزتر و اجرایی‌تر هم توجه کند و اگر این نگاه کاربردی را دنبال کند، می‌تواند امکان پیدایش این بهانه‌جویی‌ها را از بین ببرد.

ناصر ایمانی تحلیل گر سیاسی نیز که تشکیل اتاق های فکر علیه دولت را امری مسبوق به سابقه عنوان کرد، در خصوص لزوم تلاش دولت برای مقابله با این حمله ها خاطر نشان کرد: هیچ دولتی نبوده که با مخالفان جدی مواجه نشده باشد. هميشه اين مخالفان هستند كه با برنامه ريزي سعي در اخلال در كار دولت داشته و دارند. اين دولت نيز از اين اصل مستثني نيست. دولت روحاني بايد چند اقدام انجام دهد، قدم اول اينكه دولت به جداسازي منتقدين از مخالفين بپردازد، از هر طريقي كه شده است منتقدین را جذب كرده و به آنها بهاء دهد تا با اين شيوه مخالفان واقعي كاملا مشهود شوند.

همچنین حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رابطه دولت و با دیگر نهادها را رابطه ای مبتنی بر سازندگی برشمرد و گفت: انتقادات و تعریف‌ها هم باید بر همین اساس باشد. دولت نه آنقدر مقدس است که هیچ نقدی به آن وارد نباشد و نه رفتارهایش آنطور ضعیف است که به جریان سازی و خبرسازی و تشکیل اتاق‌های فکر بر ضدش منجر شود. به اعتقاد من مردم به خوبی می دانند چه کسانی در حال تخریب کردن دولت هستند، چرا که افراد با شناسنامه حرف می زنند. آقای روحانی دستیابی به دو معیار اساسی را تا پایان سال 96 اعلام کرده است؛ یکی پایان دادن به تحریم ها و دیگری تک رقی شدن نرخ بیکاری. تک رقمی شدن نرخ بیکاری شاخصی است که با آن می توان بهبود وضعیت معیشتی مردم و تا حدی خروج از رکود را سنجید، اگر دولت بتواند تا پایان کار خود به این دو معیار دست پیدا کند، آن وقت دیگر انتقادها بی مورد است و تخریب نام می گیرد. 

اکنون که تخریب کنندگان توهین را جایگیزین نقد کرده اند و برای سنگ اندازی بر سر راه دولت از هیچ تلاشی فرو گذار نمی کنند و مشخص نیست برای تضعیف دولت یازدهم چه دستاویز جدیدی در آستین دارند؛ توجه و اقدام سریع و هر چه بیشتر ارکان دولت برای مقابله با این حملات امری ضروری به نظر می رسد. 

دولت یازدهم باید با تمهیدات و روش های مختلف برای حراست و حفاظت از خود گام های جدی بردارد چرا که گویی با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال 96 موج جدیدی از حملات بر علیه دولت در راه است. موضوع انتشار فیش های حقوقی که بنا بر گفته بسیاری میراث دولت قبل بود و با عذرخواهی از سوی سخنگوی دولت و با ابلاغ دستور رییس جمهور مبنی بر پیگیری آن به وزیر کشور منتهی شد، همچنان ابزاری برای همجمه علیه  دولت است.