کد خبر: ۱۳۰۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۳

عطر مریخی به بازار می‌آید؟

کاوشگرهای روباتیک روی سطح مریخ تاکنون فهمیده‌اند که با دنیایی از گوگرد، اسیدها، منیزیم، آهن و ترکیب‌های کلر طرف هستند که همگی زیر نور خورشید، درون هوای سرشار از دی اکسید کربنِ آن به دام افتاده‌اند.
یک نوآوری به نسبت تازه در عطرسازی به نام فناوری هِداِسپیس (Headspace tech)  شايد گره از اين راز بگشايد.

به گزارش تیک، ژاکلین فورد موریه، بنیانگذار و دانشمند ارشد شرکت All These Worlds LLC در کالیفرنیا، که برای آفرینش "تجربه‌های فراگیر" در انواع برنامه‌های کاربردی از واقعیت مجازی (VR) و دیگر فناوری‌ها بهره می‌گیرد می‌گوید: «در این فناوری مولکول‌‎ها گردآوری می‌شوند، سپس نمونه‌ی گردآمده برای بررسی طیفی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. چیزهایی که پدید می‌آید معمولا با هم آمیخته می‌شوند تا عطری بیافرینند که بوی آن مولکول‌ها را داشته باشد.»

موریه فکر می‌کند شاید بتوان از هِداسپیس، یا چیزی مانند آن برای رمزگشایی از بوی سیاره‌ مريخ کمک گرفت.وی می‌گوید: «من فکر می‌کنم طراحان عطرسازی نوین دوست داشته باشند رشته‌ای از عطرها را بسازند که برداشت ویژه‌ی خودشان از بوی احتمالی سیاره‌ سرخ باشد.»

به گفته‌ی موریه، یکی از کاوشگرهای آینده می‌تواند یک خوانش طیفی از اتمسفر مريخ انجام دهد و سپس داده‌های به دست آمده را به زمین بفرستد تا سخت‌افزارِ هِداسپیس به کمک آن بوی سیاره‌ی سرخ را بازسازی کند.

وی می‌گوید: «این نکته‌ی جالبِ کار طراحان عطرسازی است. آنها می‌توانند این عنصرهای بدبو را به هم بیامیزند و عطری بسازند که هم نشانگر بهرام واقعی باشد و هم بوی خوب بدهد. بسیاری از عطرهای ممتاز اندکی از عنصرهایی که به تنهایی بدبو هستند را در خود دارند.»

به گزارش خبرآنلاین، موری حدس می زند که بوی غالب در مريخ باید بویی به نسبت تند با بوی گازی ترکیبات گوگرد باشد، که بوی گس و شیرینی در آن آمیخته شده است. این بو می تواند بخشی بزرگ از زندگی ساکنان آینده‌ این سیاره باشد.

وی می‌گوید: «۳۰ تا ۴۰ سال دیگر را تصور کنید، زمانی که انسان‌ها زیستگاه‌هایی بر روی مريخ ساخته‌اند و نه تنها بوی این سیاره را پذیرفته‌اند، بلکه در عمل آن را به نام بوی وطن می‌شناسند.»