کد خبر: ۱۳۰۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۵

میدان مغناطیسی زمین چندقطب دارد؟

محققان موسسه کارنگی طی انجام پژوهشی دریافتند که میدان مغناطیسی زمین باستان دارای بیش از دو قطب است.
زمین ما دارای دو قطب مغناطیسی شمالی و جنوبی بوده و میدان مغناطیسی میان این دو قطب ما را از اشعه‌های کیهانی مضر و بادهای خورشیدی با سرعت بالا محافظت می‌کند.

به گزارش تیک، باما یک پژوهش که اخیرا صورت گرفته نشان می‌دهد که ترتیب این میدان‌های مغناطیسی همیشه یکسان نیست .زمین باستان دارای قطب‌های متعددی بوده که به طور ناگهانی در سراسر جهان ظاهر شده و باعث شدند تا میدان مغناطیسی این سیاره رفتار نامنظمی را از خود نشان دهد.

محققان موسسه کارنگی به این نتیجه رسیدند که بین 500 میلیون تا 1 میلیارد سال پیش برای مگنتوسفر زمین اتفاق عجیب و غریبی افتاده است .آنها معتقد بودند که هسته داخلی زمین همیشه جامد نیست و در برخی  نقطه از تاریخ این سیاره، از حالت مذاب  به حالت جامد تبدیل شده است. روند انجماد تدریجی باعث ایجاد ویرانی‌هایی در میدان مغناطیسی شده و این دوره آشفتگی تا  زمانی که هسته داخلی به طور کامل تثبیت شود به طول انجامیده است.

ه گزارش ایسنا به نقل از Carnegie Institution for Science ، محققان ادعا می‌کنند که این یافته‌ها می‌تواند دلیلی برای نوسانات عجیب و غریب در جهت میدان مغناطیسی باشد که در حدود 600 تا 700 میلیون سال پیش در لایه‌های زمین مشاهده شده است.