کد خبر: ۱۳۰۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۵۶

واتیکان اتهام‌ زنی ترکیه علیه پاپ را رد کرد

واتیکان با دفاع از موضع رهبر کاتولیک‌های جهان درباره "نسل‌کشی" خواندن کشتار ارامنه به عنوان یک ایدئولوژی در راستای برقراری صلح و سازش و نه جنگ، انتقادات کلامی آنکارا مبنی بر اینکه پاپ فرانسیس ذهنیت "جنگ صلیبی" دارد، به باد انتقاد گرفت.
واتیکان با دفاع از موضع رهبر کاتولیک‌های جهان درباره "نسل‌کشی" خواندن کشتار ارامنه به عنوان یک ایدئولوژی در راستای برقراری صلح و سازش و نه جنگ، انتقادات کلامی آنکارا مبنی بر اینکه پاپ فرانسیس ذهنیت "جنگ صلیبی" دارد، به باد انتقاد گرفت.

به گزارش تیک، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در جریان سفر سه روزه‌اش به ارمنستان مرتبا به نسل‌کشی ارامنه در سال 1915 میلادی توسط ترک‌های عثمانی اشاره کرد و این اقدام وی انتقادات و محکومیت‌هایی را از سوی مقامات ترکیه به همراه داشت.

پس از آنکه پاپ فرانسیس به محض ورود به ایروان در روز جمعه نخستین بیانیه‌اش را حول محور این موضوع منتشر کرد، نورالدین جانیکلی، معاون نخست‌وزیر ترکیه بیانیه‌های پاپ فرانسیس را مایه تاسف خواند و اعلام کرد، آنکارا این بیانیه‌ها را جدی نمی‌گیرد. جانیکلی گفت: هدف از انتشار این بیانیه‌ها تحت فشار گذاشتن ترکیه است. واقعا مایه تاسف است که شاهد تمامی نشانه‌ها و ردپاهای ذهنیت جنگ صلیبی در اقدامات پاپ و حوزه پاپی هستیم.

وی پاپ فرانسیس را به "جانبداری از ارزش‌های اتحادیه اروپا" متهم کرد.

ترکیه سازماندهی قتل‌عام بیش از یک میلیون تبعه ارمنی را که در سال 1915 میلادی در امپراطوری  عثمانی زندگی می‌کردند، رد می‌کند. آنکارا تاکید دارد، ارامنه‌ای که یک قرن پیش کشته شدند قربانیان جنگ جهانی اول بودند.

مدیر دفتر روابط عمومی واتیکان اتهامات ترکیه مبنی بر اینکه پاپ فرانسیس به خاطر استفاده از واژه "نسل‌کشی" در توصیف قتل عام 5 / 1 میلیون ارمنی در حقیقت ذهنیت جنگ صلیبی دارد به شدت رد کرد. کشیش فدریکو لومباردی، مدیر دفتر روابط عمومی واتیکان گفت: بیانیه‌ها و اقدامات پاپ فرانسیس هرگز حاکی از ذهیت صلیبی قلمرو پاپی نیست. تمرکز پاپ فرانسیس بر روح مذاکره معطوف است. پاپ فرانسیس طرفدار جنگ صلیبی نیست. او هرگز برای سازماندهی جنگ‌ها یا ساخت دیوارها تلاش نمی‌کنند بلکه قصد دارد بین طرفین درگیر پلی ایجاد کنند. اظهارات او هرگز علیه مردم ترکیه نبوده است.

به گزارش ایسنا،علیرغم اظهارات تند ترکیه، پاپ فرانسیس در آخرین روز سفر سه روزه‌اش به ارمنستان هنگامی که یاد قربانیان را گرامی داشت به این رویداد غم انگیز اشاره کرد. وی گفت: اجازه دهید کلیسای ارامنه در صلح قدم بردارد و همدلی و صمیمت میان ما کامل شود. بیایید به درخواست انسان‌های پرهیزگار پاسخ دهیم، به صدای فقرا و اقشار ضعیف و بسیاری از قربانیان نفرت که جان خود را به خاطر ایمانشان فداکرده‌اند، گوش دهیم، به نسل جوان‌تر که به دنبال آینده‌ای عادی از تفرقه‌های قدیمی هستند توجه کنیم و به نور عشق، بخشش و سازش بپیوندیم.