کد خبر: ۱۳۰۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۸۳

پکن در خاک غرق می شود

روزنامه توریسم نوشت: پایتخت کشور چین در مه سنگین و آلودگی هوا غرق شده اما آلاینده‌های سمی تنها مواردی نیستند که پکن دچار آن است.
 روزنامه توریسم نوشت: پایتخت کشور چین در مه سنگین و آلودگی هوا غرق شده اما آلاینده‌های سمی تنها مواردی نیستند که پکن دچار آن است.

به گزارش تیک به نقل از خبرانلاین، تیمی از دانشمندان با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای دریافته‌اند که پکن به تدریج در حال نشست کردن بوده و بخش‌هایی از این منطقه تجاری مرکزی سالانه در حدود 11 سانتی‌متر پایین می‌رود.

محققان به پمپاژ مفرط آب‌های زیرزمینی در زیر شهر به عنوان مقصر اصلی فروریزی پکن اشاره کرده‌اند. پکن در یک فلات خشک قرار گرفته که آب‌های زیرزمینی برای بیش از هزاران سال در آن جمع شده است. کارشناسان می‌گویند به دلیل حفر زیاد چاه و کاهش ذخیره آب زیرزمینی،‌ خاک زیر شهر مانند یک اسفنخ خشک شده، به هم فشرده می‌شود. محققان دریافتند که کل شهر پکن در حال نشست است اما اثر آن بویژه در شهر چائویانگ دیده می‌شود که از دهه 1990 با افزوده شدن جاده‌های حلقه‌ای، آسمان‌خراش‌ها و سایر زیرساخت‌ها رشد کرده است. آنها هشدار داده‌اند اگر این نشست ادامه پیدا کند، جمعیت 20 میلیون نفری پکن با خطر بزرگ ایمنی روبرو خواهند شد و عملیات قطار شهری در پکن به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

خوشبختانه مقامات پکن در حال انجام تلاش‌هایی برای کاهش این مساله هستند. در سال 2015 چین این پروژه بزرگ مهندسی را با هدف کاهش بحران آب در پکن راه‌اندازی کرد. این کشور ساخت یک شبکه 65 میلیارد دلاری 2400 کیلومتری از تونل‌ها و کانال‌ها را به پایان رسانده است که برای انتقال 44.8 میلیارد متر مکعب آب به پایتخت طراحی شده‌اند.