کد خبر: ۱۳۰۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۱۷

انفجار فرودگاه آتاتورک تیر خلاص بر گردشگری ترکیه؟/کاهش بالای سفر ایرانی ها به شهرهای ترکیه

فارغ از پیام های سیاسی، امنیتی و بین المللی این انفجار می تواند برای ترک ها شوک آور باشد، تاثیر مستقیمی است که بر صنعت توریسم در این کشور می گذارد.
شب گذشته فرودگاه آتاتورک شهر استانبول در ترکیه ساعات کابوس واری را تجربه کرد. فرودگاهی که تا سال های پیش ترافیک پروازی اش هر مسافری را کلافه می کرد، دیشب به جهنمی برای توریست ها با ملیت های مختلف تبدیل شد. انتشار اولین فیلم ها از این حادثه نشان می داد در میان مسافران، ایرانی ها نیز بودند اما تا کنون آمار رسمی ای در رابطه با حضور ایرانی ها در میان کشته شدگان یا زخمی شدگان نیست. اما آنچه فارغ از پیام های سیاسی، امنیتی و بین المللی این انفجار می تواند برای ترک ها شوک آور باشد، تاثیر مستقیمی است که بر صنعت توریسم در این کشور می گذارد. ترکیه در سال های طلایی گردشگری خود بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ موفق شد در سال ۲۰۱۵ بیش از ۳۰ میلیون گردشگر جذب کند و استانبول مرکز تفریحی و توریستی این کشور به یکی از ۱۰ پایتخت گردشگری در دنیا تبدیل شود.

گردشگری در ترکیه حتی، به یکی از مهم‌ترین منابع درآمدزا برای این کشور تبدیل شد و برنامه‌ریزی‌های دولت این کشور برای جذب توریست به حدی گسترده بوده که طی ده سال یعنی توانست بیش از ۲۵۹ میلیون نفر گردشگر از سراسر جهان به خود جذب کرده و درآمدی بالغ بر ۲۳۶میلیارد دلار عاید خود کند.
علاوه بر این، کشورهایی که اغلب نخستین مقصد گردشگری خود را ترکیه قرار می دهند به ترتیب آلمان، روسیه، انگلیس، گرجستان، بلغارستان و سپس ایران بودند.

 

تعداد توریست ها در سال ۲۰۱۴

نام کشور

۸۳ میلیون نفر

فرانسه 

۷۴ میلیون نفر

آمریکا

۶۵ میلیون نفر

اسپانیا

۵۵ میلیون نفر

چین

۴۸ میلیون نفر

ایتالیا

۳۹ میلیون نفر

ترکیه

۳۳ میلیون نفر

آلمان

۳۲ میلیون نفر

انگلیس

۲۹ میلیون نفر

روسیه 

۲۹ میلیون نفر

مکزیک


اما همه این معادلات با سیاست زدگی دولت ترکیه و حمایت های پشت پرده از گروه های تکفیری بهم خورد.
آخرین آمار مربوط به گردشگری ترکیه در سال 2015 از سوی وزارت فرهنگ و گردشگری این کشور نیز حاکی از سفر حدود 36 میلیون نفر به ترکیه داشت که شهرهای استانبول و سپس آنتالیا را مقصد گردشگری خود در این کشور قرار داده اند. اما همه این آمارها با توجه به فاکتور های امنیتی در تریکه به طور قطع تغییر خواهد یافت. البته باید تعداد گردشگران روسی در این آمار را به شدت کاهش داد چرا که تمایل روس‌ها به سفر به ترکیه صرفا تا سال 2014 صدق می کرد و بعد از آن اتفاقاتی باعث شد برخی کشورها مثل روسیه از جمع کشورهایی که ترکیه را به عنوان نخستین مقصد گردشگری خود قرار می‌دهند، خارج شود.
بروز ناآرامی‌های شدید در ترکیه که اغلب به علت دخالت‌های نظامی این کشور در کشورهای همسایه نظیر عراق و سوریه بوده باعث ایجاد حملات خرابکارانه‌ای از سوی تروریست‌ها شده است. افزایش تعداد این حملات تا حدی بوده که موجبات نگرانی گردشگران خارجی را فراهم کرده و منجر به کاهش تعداد آنها شده است.
هرچند ترکیه فضا را برای ورود سیل عظیم گردشگران آماده کرده بود اما سیاست خارجی این کشور و افزایش خشونت‌ها در این کشور در نهایت باعث افزایش لغو رزرو هتل‌ها و کاهش ورود گردشگر به این کشور شده است. در این بین ترکیه بیشترین خسارت را از محل کاهش گردشگران روس دیده است که با 25 درصد کاهش روبرو بوده است. علت این کاهش نیز اقدام تلافی‌جویانه روسیه در قبال سرنگونی هواپیماهای جت روسی است و ممنوعیت سفر توریستی به ترکیه است.

ترکیه پس از از دست دادن گردشگران اصلی خود از جانب روسیه سیاست خود را بر جذب بیشتر گردشگر از ناحیه ایران قرار داد. بر این اساس اخیرا اتحادیه مدیران و سرمایه گذاران گردشگری و هتلداران ترکیه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده است قصد دارد با مشارکت فعال در نمایشگاه گردشگری ایران که در آینده نزدیک برگزار می شود، جاذبه های گردشگری ترکیه را بیش از پیش به مخاطبان ایرانی خود معرفی کند. همچنین آنها تصمیم دارند تعداد گردشگرانی که از ناحیه ایران جذب می‌کنند را به 2 میلیون نفر برسانند. اما تجربه نوروز ۹۵ نشان داد ایرانی ها تمایلی برای حضور در ترکیه ندارد.