کد خبر: ۱۳۰۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۹

این دوربین به اندازه یک دانه نمک است/تحول جدید در فناوری پزشکی

مهندسان آلمانی موفق به طراحی یک دوربین شدند که بزرگتر از یک دانه نمک بوده و می‌تواند در آینده تصویربرداری و نظارت بر سلامت تغییر ایجاد کند.
مهندسان آلمانی موفق به طراحی یک دوربین شدند که بزرگتر از یک دانه نمک بوده و می‌تواند در آینده تصویربرداری و نظارت بر سلامت تغییر ایجاد کند.

به گزارش تیک، محققان دانشگاه اشتوتگارت با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی موفق به ساخت یک دوربین شدند که سه لنز دارد و آن را بر روی انتهای یک فیبر نوری که عرض آن به اندازه دو تار مو است قرار دادند.
به گفته محققان این پژوهش، از این فناوری می‌توان در دستگاه‌های آندوسکوپی برای کاوش در درون بدن انسان همچنین در دستگاههای نظارت امنیتی تقریبا نامرئی و یا مینی ربات‌هایی که دارای دید خودکار هستند استفاده کرد.

با توجه به محدودیت‌های تولید، در حال حاضر نمی توان لنزها را به اندازه کافی کوچک تولید کرد تا در زمینه پزشکی مورد استفاده قرار گیرند بنابراین محققان این پژوهش برای ساخت این دوربین کوچک از فناوری چاپ سه بعدی کمک گرفته اند.

به گفته محققان این پژوهش، طراحی، ساخت و آزمایش این دوربین کوچک که کارآیی و کیفیت فوق العاده‌ای دارد، تنها چند ساعت زمان می‌برد.


این لنز ترکیبی تنها ۱۰۰ میکرومتر (۰.۱ میلی متر یا ۰.۰۰۴ اینچ) عرض داشته که با احتساب پوشش آن این میزان به ۱۲۰ میکرومتر می‌رسد.
"این سیستم تصویربرداری" به راحتی در داخل یک سوزن سرنگ استاندارد جای گرفته و می‌تواند در اندامهای انسان حتی مغز تزریق شود.
محققان بر این باورند که برنامه های کاربردی تشخیصی به ما امکان آزمایش اجسام کوچک را به صورت غیر تهاجمی و غیر مخرب در پزشکی و همچنین بخش صنعت می‌دهد.

*ایسنا