کد خبر: ۱۳۰۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۴۱

پنتاگون: قایق‌های سپاه مانع فرار شناور آمریکایی شدند

فرمانده عملیات نیروی دریایی آمریکا می‌گوید نیروهای آمریکایی در هنگام بازداشت توسط مرزبانان ایرانی سخنانی بر زبان جاری کرده‌اند که به ضرر کشورشان تمام شده و از آنها بوی خیانت می‌آید.
دریادار «جان ریچاردسون» فرمانده عملیات نیروی دریایی آمریکا امروز در میان خبرنگاران حاضر شد و آخرین یافته‌های پنتاگون در خصوص بازداشت 10 تفنگدار تحت امرش توسط مرزبانان ایرانی را توضیح داد.

به گزارش تیک، فرمانده ریچاردسون گفت که 2 شناور آمریکایی پس از خراب شدن موتور یکی از شناورها در آب‌های سرزمینی ایران، تلاش می‌کنند با نیروهای ایرانی تماس بگیرند و آنها را از موضوع باخبر کنند.

ریچاردسون ادامه داد: «پس از تعمیر موتور، شناورهای آمریکایی قصد فرار داشتند ولی 2 شناور بزرگ سپاه که  سلاح‌هایشان در معرض دید بود، به صورت فیزیکی مانع این کار شدند.

فرمانده آمریکایی گفت که نیروهای حاضر در این 2 شناور قواعد درگیری را رعایت نکرده‌اند و بررسی‌ها نشان داده که قواعد درگیری موجود برای سپری کردن شرایط مشابه کافی است و قصور از نیروهای آمریکایی بوده است.

وی در ادامه به نحوه رفتار نیروهای آمریکایی در هنگام دستگیری اشاره کرد و گفت که آنها با گفته‌هایشان، به آمریکا ضرر رسانده و  گفتارشان نمایش عدم وفاداری به کشورشان بوده است.

ریچاردسون تأیید کرد که این نیروها با تعامل وزارتخانه‌های خارجه ایران و آمریکا آزاد شده‌اند و در این ماجرا هیچ ارتباط مستقیمی میان پنتاگون و نظامیان ایران برقرار نشده است.

ژنرال آمریکایی در طی خواندن گزارش چندین نوبت از یک لفظ مجعول برای اشاره به نام خلیج‌فارس استفاده کرد و حتی در پاسخ به خبرنگارانی که نام درست این آبراهه را بر زبان جاری می‌ساختند، بر واژه‌سازی خود تأکید داشت.
منبع: فارس