کد خبر: ۱۳۰۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۶۳

نظر ترامپ درباره طرح ورود نظامیان ناتو به میدان مبارزه با داعش

«دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا که پیش از این سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو را یک سازمان منسوخ شده خوانده بود، از طرح ورود نظامیان ناتو به میدان مبارزه با داعش استقبال کرد.
وی در گفت وگو با پایگاه خبری «ای.بی.سی نیوز» آمریکا گفت که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، از ورود نظامیان ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) به میدان مبارزه با داعش استقبال خواهد کرد.

به گزارش تیک، ترامپ تاکنون بارها هزینه های تحمیل شده از سوی ناتو برای آمریکا را به باد انتقاد گرفته و معتقد است که نیروهای این سازمان باید به مقابله با تهدید های روز گماشته شوند.

وی گفت : استفاده از نظامیان عضو ناتو و دیگر همسایه های غیر عضو و نابودی آن ها (داعش) مدنظر من است. شما باید آن ها را نابود کنید!

دولت باراک اوباما عمدتا روی حمله های هوایی به مواضع داعش در سوریه و عراق حساب باز کرده است و جمهوریخواهان، آن را برای توقف داعش کافی نمی دانند.

ترامپ در سخنان امروز خود گفت که برای کاهش فشار بر نظامیان آمریکا، این کشور نیازمند شکل گیری اتحاد دوران جنگ سرد میان کشورهای عضو ناتو است.

وی ادامه داد : نمی خواهم تعداد زیادی از ما درگیر شویم. می خواهم که ناتو به این مساله ورود کند.

ترامپ افزود : ما پول فراوانی برای ناتو خرج می کنیم. آمریکا ضامن حفاظت از بسیاری از کشور هایی است که باید مسئول نگه داری از اقتصاد خود باشند.

ترامپ، نامزد پیشتاز حزب جمهوریخواه پیش از این ناتو را ‘منسوخ شده’ توصیف و از حمایت های مالی آمریکا از این سازمان انتقاد کرده بود.

‘ینس استولنبرگ' دبیر کل ناتو در آن زمان با واکنش به این اظهارات، حمایت های ناتو از آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر را یادآور شده و تاکید کرده بود که ناتو همواره در مواقع بحران برای کمک به آمریکا به پا خواسته است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا هم اظهارات ترامپ را محکوم و ناتو را محور امنیت اروپا و آمریکا توصیف کرده بود.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال 1949 و در بحبوبه آغاز جنگ سرد با ابتکار عمل 12 کشور از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و آلمان پایه‌ گذاری شد و هم ‌اکنون 28 عضو دارد.
پیمان ورشو، رقیب پیمان ناتو در دوران جنگ سرد، متشکل از هشت کشور بلوک شرق بود که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، دوام نیافت.