کد خبر: ۱۳۰۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۷۳

چرا داعش به ترکیه حمله کرد؟

در روزهای اخیر سه تحول مهم در ترکیه صورت گرفته است. یکی احیای روابط این کشور با اسرائیل بعد از شش سال و دیگری بهبود روابط ترکیه با روسیه که بعد از سقوط جنگنده روسی توسط ترک ها، شکرآب شده بود.

در روزهای اخیر سه تحول مهم در ترکیه صورت گرفته است. یکی احیای روابط این کشور با اسرائیل بعد از شش سال و دیگری بهبود روابط ترکیه با روسیه که بعد از سقوط جنگنده روسی توسط ترک ها، شکرآب شده بود.

به گزارش تیک، اما تحول سوم در فرودگاه استانبول رخ داد که عملیاتی تروریستی موجب کشته و زحمی شدن دهها نفر شد. نخست وزیر ترکیه گفته احتمالا این عملیات از سوی اعضای داعش صورت گرفته است. البته هنوز هیچ گروهی این اتفاق را بر عهده نگرفته است. آیا حمله به فرودگاه استانبول از سوی داعش صورت گرفته است؟ آیا می توان میان این سه تحول ارتباطی دید؟

تغییر موضع ترکیه باعث حمله داعش به این کشور شد
دکتر افشار سلیمانی سفیر پیشین ایران در آذربایجان و کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با فرارو گفت: «از آنجا که تدارک یک عملیات تروریستی نمی تواند ظرف یکی دو روز صورت بگیرد و زمان بیشتری لازم دارد در حالی که بحث احیای روابط ترکیه با اسرائیل و روسیه مربوط به دو روز اخیر است لذا احتمال تاثیر این دو موضوع در اقدام داعش علیه ترکیه بسیار اندک است.»

وی ادامه داد: «به نظر می رسد اقدام تروریستی داعش در ترکیه ناشی از دو عامل است. عامل اول مربوط به نزدیکی ترکیه به ائتلاف غرب علیه داعش و عامل دوم مربوط به دوری ترکیه از سیاست های منطقه ای عربستان است.»

این دیپلمات باتجربه ایران اظهار کرد: «در ماههای اخیر و به ویژه پس از نخست وزیری اییلدیریم شاهد موضع گیری های جدیدی از سوی ترکیه به خصوص در موضوع سوریه هستیم؛ به طوری که اظهارات مقامات ترکیه درباره سوریه و بشار اسد به غلظت و شدت سابق نیست.»

وی ادامه داد: «اخیرا اقداماتی از سوی ترکیه علیه داعش صورت گرفته که مسبوق به سابقه نیست. به طور مثال ترکیه در موفقیت های اخیر ائتلاف غرب و مخالفان اسد که در نواحی مختلفی از سوریه همچون حلب بدست آمد کمک بسیاری کرد. یعنی اکنون شاهد هماهنگی بیشتری میان ترکیه، آمریکا، ائتلاف غرب و مخالفان اسد علیه (فعلا) داعش هستیم.»

سلیمانی گفت: «همچنین نزدیکی و هماهنگی که قبلا میان عربستان و ترکیه در بحث سوریه وجود داشت دیگر وجود ندارد و کمک های مستقیم یا غیرمستقیم یا اغماض هایی که برای داعش کمک تلقی شود دیگر از سوی ترکیه صورت نمی گیرد.»

وی ادامه داد: «لذا به نظر می رسد عربستان در موضوعات منطقه ای همچون سوریه با ترکیه دچار اختلاف شده است. این اختلاف حاکی از آن است که ترکیه قصد دارد علیه داعش اقدام کند چون هم از سوی ائتلاف غرب و افکار عمومی داخلی تحت فشار است و هم با ادامه سیاست های قبلی زیان خواهد دید.»

وی افزود: «این در حالی است که عربستان همچنان به حمایت مالی از گروههای ترویستی ادامه می دهد. عربستان از آنجا که همچنان در یمن گرفتار است تمایل دارد داعش در مناطق سوریه و عراق تقویت شود تا منافع خود را بدست آورد.»

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: «لذا با توجه به دور شدن ترکیه از سیاست های منطقه ای عربستان می توان گفت این احتمال وجود دارد که داعش این عملیات را با چراغ سبز عربستان و کمک های مالی این کشور انجام داده است

منتشر شده در سایت فرارو