کد خبر: ۱۳۱۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۴۱

هجمه به شهرداری در 5 پرده؛ همه مشکلات شهر اصفهان حل شده الا این یکی!

هنوز زمان زیادی تا انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باقی مانده اما اتفاقاتی در برخی نقاط کشورمان در حال رقم خوردن است که بر اساس آن می‌توان به سادگی تاکتیک انتخاباتی برخی گروه‌ها برای این رقابت را از هم اکنون حدس زد!

هنوز زمان زیادی تا انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باقی مانده اما اتفاقاتی در برخی نقاط کشورمان در حال رقم خوردن است که بر اساس آن می‌توان به سادگی تاکتیک انتخاباتی برخی گروه‌ها برای این رقابت را از هم اکنون حدس زد!
به گزارش تیک، با برهم خوردن ترکیب برخی شوراهای شهر در بعضی کلان شهرها، اتفاقاتی در بعضی نقاط کشورمان رخ داد که هنوز برای برخی هضم نشده و حاشیه‌های آن ادامه دارد؛ مثل تغییر شهردار اصفهان پس از مدت طولانی خدمتِ شهردار قبلی که از زمان وقوع تا کنون، عرصه مدیریت این کلانشهر را آلوده به بحث‌هایی فرسایشی و چه بسا بی فایده کرده است.
اتفاقی که اگر در دیگر کلانشهرهای کشورمان و پایتخت رخ می‌داد هم ممکن بود به رقم خوردن چنین وضعی منجر شود اما ادامه دار بودن آن هیچ اثری نخواهد داشت الا وارد آمدن لطمات فراوان به این شهر و شهروندانش.
ماجرا از آنجایی شروع شد که با تغییر شهردار اصفهان، مدیریت این شهر تغییراتی به خود دید و پوست اندازی کرد. اتفاقی قابل پیش بینی که ضرورت بهبود عملکرد مدیران شهری و سرعت بخشیدن به اجرای برنامه‌های تدوین شده جهت توسعه و پیشرفت هر شهر و دیاری‌ست اما ظاهرا به مذاق برخی خوش نیامده.
از جمله این تغییرات، ارائه گزارش‌های منظم و دوره‌ای به مردم در راستای هدف غایی مدیران شهری این دیار، یعنی ایجاد «شهرداری شیشه‌ای» است. رویکردی که بر مبنای آن، شهردار اصفهان و همکاران وی تلاش دارند با استفاده از ظرفیت رسانه ملی و اطلاع رسانی به واسطه جراید و رسانه ها، پیشرفت برنامه های تدوین شده جهت توسعه این شهر را در معرض دید عموم قرار دهند تا به ناگاه و پس از مدتی طولانی، کم کاری ها و کوتاهی های احتمالی به دید عموم نرسیده و همگان را شوک زده نکند.
گزارش هایی که کمترین فایده ارائه شان به مردم، اطلاع رسانی به ایشان درباره تصمیمات و برنامه های مدیریت شهری است. موضوعی که می‌تواند به حذف رانت خواری، برچیده شدن بساط وعده و وعید، شفاف شدن گزارش های مالی و مزایایی از این دست منجر شده و دورنمای کاملی از برنامه مجموعه مدیریت شهری جهت پیشرفت شهر و دیار در اختیار همگان قرار دهد.
رویکردی که از دید برخی منتقدان، هیچ فایده ای ندارد؛ این را می‌شود از گلایه های مکرر برخی از ایشان دریافت که مدتی است شدت گرفته و حتی از قالب گلایه و انتقاد فراتر رفته و تنش هایی آفریده است. آنقدر که در صحن شورا درباره آن سخن گفته می‌شود و پیرو آن، در شبکه های اجتماعی و امثال کانال های تلگرامی مورد پرداخت قرار می گیرد و پر و بال می‌یابد.
از جمله نطق ابوالفضل قربانی، یکی از اعضای شورای شهر اصفهان در یکصد و سی و هفتمین نشست علنی این شورا که حکم آغاز جنگ انتخاباتی در این دیار، آن هم به فاصله طولانی از فرا رسیدن موسم انتخابات شوراها را داشت و به صراحت در آن، حضور برخی مسئولان در برنامه های رسانه ملی جهت ارائه گزارش عملکردشان به مردم، تلاش انتخاباتی خوانده شده بود.
انتقادی شائبه بر انگیز که اکنون، چند هفته پس از بیان آن از زبان شریعتی از اعضای شورای اصفهان، می‌توان بهتر درباره اش اظهار نظر کرد چراکه می‌بینیم به شکل معناداری تداوم یافته و به سان پازلی از قبل طراحی شده، در حال تداوم است. با کوشش برخی افراد خاص که می‌توان در طیف مخالفان شهردار قرارشان داد.
تنها کافی است به این مهم دقت کنیم که پس از آن نطق، گلایه به عملکرد رسانه ای شهرداری اصفهان و تلاش روابط عمومی این نهاد برای فراهم آوردن بستر ارائه گزارش به مردم این شهر کهن، به انحا مختلف تداوم یافته و به دفعات توسط برخی همراهان قربانی در شورا و خارج از شورا، تکثیر شده است. چه افرادی که از یک لیست انتخاباتی به همراه قربانی به شورای شهر اصفهان راه یافته اند و چه رسانه های همسو با ایشان.
مثل انتقادی که به فاصله چند روز از نطق قربانی، وحید فولادگر یکی از هم طیفان وی به عملکرد شهرداری وارد دانست و تقریبا تکرار حرف های قربانی بود. تکه دوم پازلی که در زمانی کوتاه، با انتقاد مشابه یکی دیگر از اعضای نزدیک به این طیف، پرده سوم این هجمه را به نمایش عموم در آورد تا این گونه به اذهان متبادر شود که آیا براستی تمامی مشکلات اصفهان حل شده که سه عضو شورای اصفهان انتقادی تقریبا مشابه را به فاصله چند روز از یکدیگر در خصوص عملکرد شهرداری، آن هم نه در حوزه امور اجرایی، که در حوزه اطلاع رسانی،مطرح می کنند؟
اما زمانی متوجه سریالی بودن این انتقادات می شویم که می‌بینیم پس از این سه نطق انتقادیِ مشابه، نوبت به روزنامه ای محلی می رسد که در تاریخچه اش، همراهی با شهردار قبلی و شورای شهر وقت به چشم می‌خورد و همیشه شایعاتی مبتنی بر رپورتاژهای چند صدمیلیونی مطرح بوده است و حالا نقش منتقد را برای خود برگزیده و آن هم در مسیر نقد عملکرد شهرداری اصفهان در حوزه اطلاع رسانی و گزارش دهی قرار گرفته است. اکنون کافی است تا به مطالب منتشر شده در فضای مجازی و کانال های تلگرامی این طیف منتقد توجه کنیم تا پنجمین پرده از ماجرا برایمان روشن شده و همه چیز «از قبل برنامه ریزی شده» جلوه کند.
به گزارش نجوا نیوز این سایت خبری در مطلبی با عنوان تیکه پرانی فعلی و قبلی مدیران شهرداری اصفهان در تلگرام آوزده است: در شام عید سعید فطر و عید وحدت اسلامی در یکی از گروه های تلگرامی اصفهان که مروبط به جبهه وحدت اصولگرایان اصفهان (بعد از انتخابات مجلس تغییر اسم یافت) می باشد ، بحث و جدلی بین مدیران قبلی و فعلی شهرداری رخ می دهد که نشان از عدم وجود وحدت بین جریانات اصولگرایی در شهر اصفهان دارد.
ماجرا از این جا شروع شد که شخصی در گروه قید شده مطلبی را از رضا امینی رئیس شورای شهر اصفهان منتشر می کند و پس آز آن اتقاداتی نسبت به وی توسط بعضی افراد حاضر در گروه منتشر می شود . پس از انتقادات ، محسن رنجبر معاون اسبق خدمات شهری شهرداری اصفهان وارد بحث می شود و پس از وی مهدی آذربایجانی مدیر فعلی امور اداری شهرداری نیز وارد بحث می شود و در ادامه نیز تحویل پور مدیر اسبق بازرسی شهرداری و مشاور فعلی شهردار و همچنین قاری قران معاون اسبق عمرانی شهرداری اصفهان وارد بحث می شوند. ،.
جالب آنکه این انتقادات همسو نه در زمان حضور شهردار قبلی بروز و ظهور یافته و نه اکنون که در حال پیگیری است، متوجه تمامی کارنامه شهرداری اصفهان در یکسال اخیر است؛ یکسالی که شهردار این دیار تغییر کرده و به برخی تحولات در این نهاد، از جمله رویکرد گزارش دهی به مردم منجر شده است؛ درست همان جایی که منتقدان رویش انگشت نهاده‌اند و به نوعی خواستار برچیده شدن بساط گزارش دادن مسئولان به مردم هستند، وگرنه می‌شد بر خوب بودن این رویه تاکید کرده و سپس خواستار رفع اشکالات احتمالی ش باشند.
عجیب آنکه از دید این منتقدان، هیچ نقدی متوجه برنامه های توسعه این شهر و عملکرد شهرداری در حوزه اجرای این برنامه نیست که اگر بود، در کنار اشکال وارد کردن به گزارش دهی مسئولان شهرداری به مردم، از دیگر اشکالات نیز یاد می‌کردند. نکته ای قابل تامل که با دقیق شدن در آن ناگزیر می‌بایست بپذیریم که هدف از این گلایه ها و اعتراضات دامنه دار و وسیع، چیزی جز مطرح نمودن نام خود برای حضور موفق در انتخابات آتی شوراها نیست.
تاکتیک قدیمی انتخاباتی که که مبتنی بر تخریب دیگران است و در آن اثری از ارائه کارنامه موفق خود نیست؛ به این صورت که به جای ارائه کارنامه موفق خود در دوران حضور در یک سمت، به عملکرد دیگران خرده بگیریم و تلاش کنیم با معرفی خود به عنوان خادم و دلسوز مردم، برای خود جایگاهی به دست آوریم.