کد خبر: ۱۳۱۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۷۵

تولید سالانه بیش از 3 میلیون تن پلاستیک در ایران / آلودگی محیط زیست با کیسه‌های پلاستیکی

شهردار بندرلنگه گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده تنها در ایران سالانه بیش از سه میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود.
محمد رضازاده در بندرلنگه از توزیع 1000 عدد کیسه زباله پارچه‌ای مخصوص اتومبیل در سطح شهر بندرلنگه خبر داد.

به گزارش تیک، وی افزود: براساس تحقیقات انجام شده تنها در ایران سالانه بیش از 3 میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود و بیشتر این پلاستیک‌ها نیز بادوام هستند و به منظور فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح سلامت و بهداشت محیط شهری و با توجه به مضرات استفاده از کیسه‌های نایلونی در خودروها و انداختن آن به بیرون و سطح خیابان، تصمیم به توزیع این کیسه زباله‌های پارچه‌ای گرفته شد.

این مسؤول افزود: ارتقای سطح آگاهی مردم در زمینه زیان‌های بهداشتی و محیط‌زیستی و یادآوری جهت استفاده نکردن از کیسه‌های پلاستیکی از مهمترین اهداف این کیسه‌های پارچه‌ای بوده است.

شهردار بندرلنگه اضافه کرد: هنگامی که کیسه‌های پلاستیکی به عنوان زباله دور ریخته می‌شوند به علت ماندگاری بیش از 500 سال در محیط باعث آلودگی محیط‌‌‌ زیست می‌شوند.

رضازاده تصریح کرد: این کیسه‌ها به همراه باد جابه جا شده و وارد رودخانه‌ها و کانال‌های آب می‌شوند در نتیجه موجب گرفتگی آبراهه‌ها شده و در بسیاری موارد به علت ساکن ماندن آب زاد و ولد انواع حشرات افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه کیسه‎های پلاستیکی درصورت ورود به محیط زیست دریایی وارد زنجیره غذایی جانوران دریایی می‌شوند، افزود: سالانه هزاران گونه از جانوران آبزی، لاک پشت و نیز پرندگان دریایی اشتباهاً بر اثر خوردن این کیسه‌ها و خفگی ناشی از آن می‌میرند.

شهردار بندرلنگه یادآور شد: توزیع کیسه‌های پارچه‌ای سازگار با محیط زیست، به مناسبت 21 تیر روز جهانی بدون  نایلکس تنها راهکار زیست محیطی موفقیت‌آمیز در زمینه مقابله با انباشت زباله‌های پلاستیکی است و ممنوعیت استفاده از این کیسه‌ها یا تشویق به بازیافت آنها بود اما ورود کیسه‌های سازگار با محیط زیست که به طور طبیعی قابل تجزیه هستند، مسیر این مبارزه تغییر می‌کند.
منبع: فارس