کد خبر: ۱۳۲۰۶۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۸۶

اهداف فراکسیون اعتدال چیست؟

همان آغاز مجلس دهم زمزمه‌هاي تشكيل فراكسيون سومي در مجلس به گوش مي‌رسيد. اين گمانه‌ها موافقان و مخالفان خودش را داشت. در اين ميان مهرداد لاهوتي جزو نفرات اولي بود كه براي تشكيل فراكسيون سوم در مجلس دهم رايزني‌هاي زيادي را انجام داد.
همان آغاز مجلس دهم زمزمه‌هاي تشكيل فراكسيون سومي در مجلس به گوش مي‌رسيد. اين گمانه‌ها موافقان و مخالفان خودش را داشت. در اين ميان مهرداد لاهوتي جزو نفرات اولي بود كه براي تشكيل فراكسيون سوم در مجلس دهم رايزني‌هاي زيادي را انجام داد.

به گزارش تیک، وي در مجلس نهم به عنوان نماينده شهرستان لنگرود و عضو فراكسيون رهروان ولايت از دكتر روحاني درخواست كرد تا مانع تشكيل فراكسيون اعتدال به عنوان يك فراكسيون سوم در مجلس نهم شود و مدعي بود تشكيل چنين فراكسيوني به منافع دولت و مجلس لطمه خواهد زد. نكته قابل توجه در اين تناقض‌ها اين است كه افرادي كه در مجلس نهم مانع تشكيل فراكسيون سومي در مجلس شدند، حالا چرا از سينه‌چاكان تشكيل آن در مجلس دهم هستند.

ضرورت تشكيل فراكسيون سوم

پرسشي هم كه در اين خصوص به ميان مي‌آيد، درباره ضرورت تولد اين فراكسيون و دستاوردهاي آن است. نكته قابل تامل ديگر هم حواشي پيرامون فراكسيون جديد و عدم هماهنگي ميان هيات‌رئيسه موقت آن است، به نحوي كه بعد از نخستين جلسه اين فراكسيون، لاهوتي در جامه سخنگو اعلام كرد كه كاظم جلالي به عنوان رئيس موقت، غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي و فرشادان به عنوان نواب رئيس، خودش به عنوان سخنگو، عبدالرضا عزيزي و سميه محمودي به عنوان دبيرهاي اين فراكسيون و همچنين سيد محسن علوي به عنوان كار‌پرداز هيات‌رئيسه موقت فراكسيون اعتدال برگزيده شدند. وی عنوان داشت نام اين فراكسيون اعتدال است، در حالي كه يكي از دبيران اين فراكسيون مدعي است در حال حاضر هيچ نامي انتخاب نشده است.

از ليست اميد تا رياست بر فراكسيون شمالي‌ها

كاظم جلالي نماينده سابق شاهرود و نماينده فعلي تهران با راي اعضاي فراكسيون اعتدال به عنوان رئيس آن منصوب شد. حضور وي در ليست انتخاباتي اميد در مجلس دهم انتقاداتي را به همراه داشت. اما در نهايت او با راي قابل توجهي به مجلس دهم راه پيدا كرد. برخي اين گمانه را مطرح مي‌كنند كه حضور جلالي در ليست اميد نشان از تغيير در رويكردهاي او دارد. اين جدايي نابهنگام او هم از ليست اميدي‌ها و فراكسيون ولايتي‌ها گواه اين را مي‌دهد كه جلالي مي‌خواهد در آينده پا در جاي علي لاريجاني بگذارد.

دبير فراكسيون بي‌نام به آرمان چه گفت؟

سميه محمودي نماينده شهرضا استان اصفهان به عنوان دبير فراكسيون جديدالتاسيس درباره تشكيل فراكسيون جديد در مجلس با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخته است كه در ادامه مي‌خوانيد.

ضرورت تشكيل اين فراكسيون در مجلس دهم چه بود؟

حدود ۱۰۰ نفر به صورت مستقل وارد مجلس شدند. از ابتدا هم قرار بر اين بود كه فراكسيوني براي اين طيف تشكيل شود، اما هدف اين فراكسيون سياسي نبوده و به دنبال سهم‌خواهي و مباحثي همچون رياست مجلس و هيات‌رئيسه هم نبود. بنابراين جلسات را به تعويق انداختيم تا به امروز كه هم تكليف هيات‌رئيسه و هم كميسيون‌ها مشخص شود و خارج از مباحث جناحي و سياسي بتوانيم با عقلانيت و تدبير تصميم‌گيري كنيم. به همين جهت نخستين جلسه در ساعت شش و سي دقيقه روز پاياني اين هفته برگزار شد. در اين جلسه كليات اساسنامه فراكسيون به تاييد اعضا رسيد و جزئيات آن در جلسات آتي مشخص خواهد شد. از ديگر تصميمات اين جلسه، انتخاب هيات‌رئيسه بود تا اين هيات بررسي‌هاي لازم را انجام دهد و هيات‌رئيسه دائم را تشكيل دهيم.

وجه تمايز فراكسيون اعتدال با فراكسيون‌هاي دیگرمجلس چيست؟

اين فراكسيون هنوز نامگذاري نشده است و شما براي آن نامگذاري مي‌كنيد!

آقاي لاهوتي سخنگوي اين فراكسيون نام آن را اعتدال اعلام كرده است.

نه؛ اين طور نيست و هنوز نامي براي اين فراكسيون مشخص نشده است. بايد نامي براي اين فراكسيون انتخاب كنيم كه به اهداف تشكيلات نزديك باشد. در اين فراكسيون فرد تصميم‌گيري نمي‌كند، بلكه افراد بايد با هم تصميم‌گيري كنند. در نخستين جلسه هم درباره نامگذاري صحبتي به ميان نيامد. صرفا در اين جلسه كليات اساسنامه مصوب و هيات‌رئيسه موقت انتخاب شدند و موضوعي خارج از موارد در جلسه فراكسيون مطرح نشد. حتي در اساسنامه جاي نام خالي است.

بالاخره وجه تمايز اين فراكسيون بي‌نام با فراكسيون‌هاي موجود مجلس چيست؟

در اين فراكسيون مباحث سياسي و جناحي مطرح نمي‌شود، بلكه به دنبال عقلانيت و تدبير هستند، يعني بدون در نظر گرفتن مسائل سياسي درباره موضوعات تصميم‌گيري مي‌كنند. اين وجه تمايز اين فراكسيون با ديگر فراكسيون هاست.

اهداف اين فراكسيون چيست؟

جزئيات اساسنامه فراكسيون به تصويب نرسيده است كه بخواهم مطرح كنم.

از فراكسيون‌هاي ديگر در اين فراكسيون بي‌نام حضور دارند؟

اكثر افرادي كه در اين فراكسيون حضور دارند، از فراكسيون ولايت آمده‌اند، اما از فراكسيون اميد من شخصي را نديدم، ولي بعد برخي آمدند و اعلام آمادگي كردند كه در جلسات آينده حضور پيدا كنند که البته من اسامي آنها را ندارم. در نخستين جلسه افرادي كه حضور داشتند، مستقليني بودند كه از اول راي آنها با فراكسيون ولايت بود.