کد خبر: ۱۳۲۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۳۷

شما این عکس را به یاد دارید؟

شما این عکس را به یاد دارید؟ این بچه‌ها پارسال مرده‌اند، یک سال پیش در چنین روزی، 33 تا از این بچه‌ها در یک بمب‌گذاری مردند. درست چند دقیقه بعد از اینکه این عکس گرفته شد، چند دقیقه بعد ...

شما این عکس را به یاد دارید؟ این بچه‌ها پارسال مرده‌اند، یک سال پیش در چنین روزی، 33 تا از این بچه‌ها در یک بمب‌گذاری مردند. درست چند دقیقه بعد از اینکه این عکس گرفته شد، چند دقیقه بعد ...

به گزارش تیک، انفجاری انتحاری در سورج، شهر کوچکی در مرز ترکیه و قسمت کردنشین سوریه رخ داد؛ در 10 کیلومتری کوبانی، شهری که برای کردها و همه کسانی که علیه تروریسم داعش می‌جنگند به سمبل مقاومت تبدیل شده است.

این بچه‌هایی که مردند، همه‌شان در سن و سال دانشجویی بودند. بیشترشان عضو شاخه جوانان یک حزب دست چپی کرد در ترکیه. قبلا بیانیه داده بودند و در رسانه‌ها اعلام کرده بودند که برای کمک‌های انسان‌دوستانه و بازسازی شهر ویران‌شده کوبانی راهی شده‌اند. هر چند که هیچ وقت به مقصدشان نرسیدند.

قبل از آنها، تقریبا 300 نفر از اعضای حزبشان، فدراسیون انجمن‌های جوانان سوسیالیست، از استامبول، در طول چهار روز به سروج رفته بودند و در یک مرکز فرهنگی مستقر شده بودند تا از آنجا از مرز ترکیه و سوریه بگذرند و به عملیات و کار داوطلبانه برای بازسازی کوبانی محلق شوند.

عکسی که دیدید، آخرین عکس آنهاست؛ پیش از آنکه در یک انفجار انتحاری که داعش با فاصله یک روز مسئولیت آن را پذیرفت کشته شوند.

شیخ عبدالرحمان الگوز، جوان بیست ساله‌ای که بعد ها به عنوان عامل انجام این عملیات انتحاری معرفی شد از اهالی شهر آدییمان بود در همان نزدیکی سورج و گزارش شده بود که ارتباط‌هایی با گروه تندروی مذهبی داعش دارد.

با اینکه پیش از این انفجار هم داعش در تعدادی دیگر از بمب‌گذاری‌ها در ترکیه مسئول معرفی شده بود اما حمله به فعالان اجتماعی در سورج، اولین عملیات رسمی داعش در خاک ترکیه بود که از پیش برنامه‌ریزی شده بود و همین حمله بود که ترکیه را رسما وارد جنگ و تبادل آتش با داعش کرد.

انفجار سورج، که ترکیه را مستقیما وارد جنگ علیه داعش کرد، زنجیره‌ای از واکنش‌ها را به همراه داشت. نخست وزیر وقت داوود اوغلو، در بیانیه‌ای این عملیات را محکوم کرد، قائم مقامش نعمت کورتولماس، وزیر امور داخلی صلاح الدین اوزترک و وزیر کار و امور اجتماعی فارغ جلیک را به محل حادثه فرستاد.

افراد و احزاب سیاسی بعد از این حادثه یکی یکی به جمع محکوم‌کننده‌ها اضافه شدند، عملیات نظامی در خاک سوریه و عراق از طرف ارتش ترکیه ادامه پیدا کرد، دولت‌های ارمنستان، جمهوری چک، آلمان، یونان، بریتانیا، آمریکا، روسیه، پاکستان و اتحادیه اروپا، در روزهای بعد انفجار را محکوم و با خانواده جان‌باخته‌ها ابراز همدردی کردند و صدها نفر در ترکیه به اتهام برنامه‌ریزی برای اجزای عملیات تروریستی بازداشت شدند، هر چند عملیات تروریستی داعش در خاک ترکیه متوقف نشد.