کد خبر: ۱۳۲۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۶۲

کنایه انتخاباتی علی مطهری به محمود احمدی نژاد

روز پنجشنبه روز احزاب بود؛ احزابي كه در دولت روحاني به آنها اهميت خوبي داده شد و آنها هم بيش از پيش مشتاق فعاليت و تحرك شدند.

حسن روحاني در ايام تبليغات انتخابات و در روزهاي آغاز به كار دولت يازدهم همواره بر ضرورت فعاليت احزاب سياسي در كشور تاكيد كرد، درست نقطه مقابل دولت احمدي‌نژاد كه به بهانه اينكه دولتش وامدار هيچ حزب و گروهي نيست نه تنها به فعاليت احزاب بها نداد كه از فعاليت برخي از آنها نيز جلوگيري كرد.

به گزارش تیک، حالا همايش خانه احزاب برگزار شده است و نمايندگان مجلس و احزاب در آن به بيان ديدگاه‌هايشان پرداختند كه از جمله اين سخنرانان علي مطهري بود؛ شخصيتي كه همواره بر فعاليت احزاب و گروه‌هاي سياسي تاكيد دارد و آن را داراي سهم بزرگي در پيشرفت كشور مي‌داند. مطهري علاوه بر اينكه درباره اهميت فعاليت احزاب سخن گفت، به تبعات اهميت ندادن و حضور نيافتن در اين تشكل‌هاي سياسي هم اشاره و به رئيس‌جمهوري اشاره كرد كه تمايلي به فعاليت حزبي نداشت.

بالارفتن از نردبان حزب مستلزم رعايت تعهدات

علي مطهري با اشاره به نظرات شهيد مطهري درباره فعاليت احزاب، اظهار كرد: شهيد مطهري معتقدند احزاب مخالف نظام مي‌توانند در كشور ما فعاليت كنند و در نتيجه احزاب كمونيستي و چپگرا نيز مي‌توانند در كشور ما فعاليت داشته باشند ولي بايد اين نكته را رعايت كنند كه با تابلو و شاخص‌هاي اصلي خودشان خود را به مردم معرفي كنند. اين نماينده تهران گفت: اگر با نردبان يك حزب بالا رفتيم بايد تعهدات آن حزب را نيز رعايت كنيم كه متاسفانه اين مورد در كشور ما رعايت نمي‌شود. مطهري گفت: وقتي كه حزبي وجود داشته باشد مردم متوجه مي‌شوند كه چه كسي راست و چه كسي دروغ مي‌گويد و در نهايت فردي همين طوري رأي نمي‌آورد، همچنين كساني كه با زيركي رأ‌ي مي‌گيرند، اين اتفاق در كشور ما هم رخ داد و فردي كه دو سال شهردار بود بعد مي‌شود رئيس‌جمهور.

اعمال سليقه، سد ورود نمايندگان واقعي

نايب‌رئيس دوم مجلس همچنين گفت: برخي اوقات اعمال سليقه‌هاي برخي افراد نمي‌گذارد كه نمايندگان واقعي مردم وارد مجلس شوند. علي مطهري در همايش فصلي خانه احزاب با اشاره به شعارهاي اوليه انقلاب اسلامي، اظهار كرد: شعار اوليه ما در انقلاب «استقلال، ‌آزادي و جمهوري اسلامي» بود كه عده‌اي هم در آن موقع تعبير جمهوري دموكراتيك را به كار مي‌بردند اما اسلاميت و جمهوريت نظام يكديگر را نقض نمي‌كنند و در واقع دموكراسي در كشور ما در چارچوب اسلام مطرح مي‌شود؛ چراكه ما دموكراسي را از غربي‌ها نگرفته‌ايم اما محتوا و واقعيت آن از اسلام و از حكومت علي (ع) به دست مي‌آيد. جمهوري اسلامي در يك كشور غيرمسلمان مي‌تواند متناقض به نظر برسد اما در كشور مسلمان كه خواست و اراده اكثريت مردم اسلام است، هيچ تناقضي ميان جمهوريت و اسلاميت وجود ندارد. وي با بيان اين‌كه«احزاب مي‌توانند راستگويي و حق‌گرايي را در جامعه ترويج دهند؛ چرا كه ممكن است افراد مردم را فريب دهند، مانند دولت قبلي كه مردم را فريب داد» افزود: ولي اگر احزاب با بيان مناسب با مردم به گفت‌وگو بپردازند، در آن صورت مي‌توان نمايندگان واقعي مردم را در جايگاه‌هاي اصلي‌شان ديد. نايب‌رئيس مجلس با اشاره به اينكه «تجددگرايي افراطي يكي از آفت‌هاي كشور است»، اظهار كرد: رخنه فرصت‌طلبان و تجددگرايي افراطي از مضرات يك كشور است. به اين صورت كه ممكن است آنچه را كه از اسلام نيست به اسلام نسبت دهيم و تبليغي دروغين از اسلام را به مردم عرضه كنيم. برخي افراد معتقدند وجود احزاب با وجود ولايت فقيه سازگاري ندارد. افرادي معتقدند كه ممكن است برخي احزاب نظر مخالف ولي‌فقيه داشته باشند. اين در حالي است كه وجود احزاب منتقد هيچ‌گونه تناقض يا ايرادي با نظر ولي فقيه ندارد و شخص رهبري نيز فرموده‌اند كه مهم نيست افرادي نظر متفاوتي با بنده داشته باشند و افراد در بيان نظراتشان آزاد هستند.

توجه به نقش زنان

در اين همايش آذر منصوري فعال سياسي اصلاح‌طلب هم درباره نقش زنان گفت: برای تحقق مشاركت سياسي زنان به ويژه در وجه سياسي كه بخش غير قابل انكار در فرايند توسعه همه‌جانبه كشور است تلاش در دو سطح لازم است. از يك سو اركان جامعه مدني و از سوي ديگر دولت‌ها بايد در پي تحقق اين امر باشند. اصلاح قانون انتخابات در راستاي افزايش نرخ حضور زنان در نهادهاي انتخابي و داشتن راهبرد براي بهبود شاخص‌هاي توسعه كه با شكاف جنسيتي نگران‌كننده همراه است انتظاري است كه از مجلس شوراي اسلامي و نيز دولت مي‌رود. در اين بين احزاب به عنوان ركن تاثيرگذار در رقابت‌هاي سياسي مي‌توانند نقش تعيين‌كننده داشته باشند. اينكه نابرابري شرايط رقابت و حضور كمرنگ زنان محصول تاريخ است، يك واقعيت انكار ناپذير است بنابراين ايجاد شرايط برابر با شعار محقق نمي‌شود. بلكه نياز به تدبير عملي و برنامه‌ريزي بلندمدت دارد. مصطفي كواكبيان دبيركل حزب مردمسالاري هم با بيان اينكه يارانه احزاب بايد در رديف بودجه اعمال شود، ابراز اميدواري‌ كرد نماينده احزاب در كميسيون ماده ۱۰ احزاب حضور داشته باشد.

منبع: روزنامه ارمان