کد خبر: ۱۳۲۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۵۷

چشم پوشی اصول‌گرایان از ریاست جمهوری 96/ 1400 هدف اصلی راست گرایان

در سال 80 جریان راست می‌دانست فردی که بتواند در حدو اندازه ریاست جمهوری و در عین حال دارای محبوبیت عمومی داشته باشد در چنته نداشت.
اصول ‌گرایان برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم سرگردان هستند و نمی‌دانند از چه سیستمی برای رسیدن به پاستور استفاده کنند. تمام چهره‌های شناخته شده این جریان در انتخابات ادوار گذشته طعم تلخ شکست را چشیده‌اند و به نظر می‌رسد زعمای این جریان در حال رسیدن به این نظر هستند که هیچ نامزدی را برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی نکنند. البته برخی از جریان اصول‌گرا به دنبال این هستند که از حسن روحانی به عنوان نامزد مطلوب خود استفاده کنند.

به گزارش تیک، این بخش از جریان اصول‌گرا بر این باور است که روحانی با توجه به سابقه مشخصی که در جریان اصول‌گرایی دارد و همچنان هم عضو جامعه روحانیت مبارز تهران است، می‌توان از او به عنوان نامزد اصول‌گرایان یاد کرد.

این سردرگمی اصول‌گرایان حدود 15 سال پیش نیز تکرار شد و آنها نتوانستند فردی را پیدا کنند که توانایی رقابت با خاتمی را داشته باشد.

در سال 80 جریان راست می‌دانست فردی که بتواند در حدو اندازه ریاست جمهوری و در عین حال دارای محبوبیت عمومی داشته باشد در چنته نداشت از اینرو عملکرد خود را به رفتار اصلاح‌طلبان مشروط کرد. در این میان جریان‌های اصول‌گرا سعی کردند به مردم بگویند که در این انتخابات نامزد دارند. چند ماه قبل از انتخابات عسگراولادی دبیرکل حزب موتلفه اعلام کرد یک نامزد حزبی از این جریان در انتخابات شرکت خواهد کرد.

دیگر جریان‌های راست هم مدعی شدند که نامزدی را در نظر دارد ولی به علت این که احتمال دارد نامزد مورد نظر مورد تهاجم تبلیغاتی جریان چپ قرار بگیرد از اعلام اسم او خوداری می‌کنند. بعد از این کش‌وقوس‌های تاکتیکی راست‌گرایان تصمیم گرفتند صحنه را برای رقیب خالی کنند و محترمانه کنار بروند. این جریان با این استدلال که نمی‌خواهیم انتخابات دو قطبی که خواست دشمن است در کشور شکل بگیرد، در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی‌کنیم.

عسگراولادی در واکنش به معرفی نکردن نامزد برای انتخابات گفت: «مایل نبودیم انتخابات دو قطبی شود که خواست و طراحی دشمنان اسلام و کشور بود. جناب خاتمی با امکانات و شرایط موجود و براساس نظرسنجی ‌های ما معلوم بود اقبال بیشتری دارد و لذا ترجیح دادیم از ایجاد قطب دیگر که خواست دشمنان بود بپرهیزیم. »

در این انتخابات احمد توکلی به عنوان یکی از راست‌گرایان شناخته شده و از رقبای هاشمی رفسنجانی در سال 72، به صحنه آمد و تبدیل به جدی ترین رقیب خاتمی شد اما اصول‌گرایان حاضر نشدند به صورت رسمی از او حمایت کنند تا وی در این انتخابات تنها 4 میلیون رای را به خود اختصاص دهد.

به نظر می‌رسد اصول‌گرایان تصمیم دارند برای عدم تکرار شکست‌های پی در پی در انتخابات ریاست جمهوری از شیوه رفتاری خود در سال 80 استفاده کنند. اصول‌گرایان بر این باور هستند که باید برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 برنامه ریزی کنند.