کد خبر: ۱۳۲۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۳۵

معاون کلینتون چه کسی است؟/انتخابی که یادآور زوج اوباما و بایدن است

معتدل،امین، وزین، درستکار ، قابل اطمینان و عقل گرا! این ها خصوصیات کسی بود که امروز هیلاری کلینتون به عنوان "یار انتخاباتی" خود معرفی کرد.چنین انتخابی یادآور زوچ اوباما و بایدن است
معتدل، امین، وزین، درستکار ، قابل اطمینان و عقل گرا! این ها خصوصیات کسی بود که امروز هیلاری کلینتون به عنوان "یار انتخاباتی"در صفحه توئیتر خود معرفی کرد. چنین انتخابی یادآور زوچ اوباما و بایدن است.

به گزارش تیک، می گویند این مرد می تواند وزن انتخاباتی خانم کلینتون را بالا ببرد : 58 ساله ، سناتور ایالت ویرجینیا لز سال 2013 تا کنون، فرماندار ایالت از سال 2006 تا 2010 و شهردار سابق ریچموند، همه پیشینه مردی که قرار است معاون خانم کلینتون شود. اقای مایکل «تیم» کین تا کنون هیچ پیشنیه بین المللی نداشته است تا جایی که امروز برخی کارشناسان در تحلیل های خود وی را در خصوص سیاست خارجی به هنداوانه دربسته تشبیه کرده اند و معتقدند که در خصوص دیپلماسی از وی مطمئن نیستند چرا که تجربه ای از او ندیده اند. تیم کین تا کنون به مسائل داخلی ایالات متحده پرداخته است و در سطح کلان سیاست خارجی تجربه و دست آوردی نداشته است که این مهم سوژه داغی را برای مخالفان کلینتون فراهم کرده است.

 

 

با این حال که منابع خارجی و کاربران توئیتر حتی حامیان دموکرات ها، این نقطه ضعف معاون انتخابی کلینتون را مورد نقد قرار داده اند، برخی در مطالب خود از او به عنوان حامی برجام یاد کرده اند، برخی می گویند او از عادی سازی روابط با کوبا استقبال کرده است و در خصوص داعش هم معتقد است که اوباما برای حمله به مواضع این گروه تروریستی باید مجوز کنگره را بگیرد، که این موارد انگشت شمار باعث شد که امروز او هندوانه دربسته نامیده شود!

اما آن طور که مخالفان و منتقدان تا این حد او را خام و بی تجربه نامیده اند نیست چرا که این معاون کلینتون یکی از مخالفان اصلی نتیاناهو است ، وی کسی بود که نخست وزیر رژیم صهیونیستی را کاملا در کنگره به همراه چند تن دیگر بایکوت کرد و همچنان از وی علنا انتقاد می کند. کین نقطه مقابل فرماندار پنس معاون دونالد ترامپ است و یکی از حامیان سرسخت برجام ، اما نکته ای که بیش از همه حائز اهمیت است این است که با وجود واکنش منتقدان امتیاز بزرگی برای دولت آینده کلینتون خواهد داشت چراکه معاون اول رئیس جمهور به عنوان رئیس سنا نقش مهمی در کنترل کنگره خواهد داشت.

ناگفته نماند که او از جمله گزینه های احتمالی معاونت باراک اوباما در رقابت موفقیت آمیز او برای ریاست جمهوری او محسوب می شد ولی در عوض از سال 2009 تا 2011 به عنوان رئیس کمیته ملی دموکرات فعالیت کرد.

 

مطالبی که تا کنون از وی منتشر شده است وی را این گونه معرفی کرده است؛

سناتور جونیور ایالات متحده از ویرجینیا است. او که عضو حزب دموکرات است از ۳ ژانویه ۲۰۱۳ در این سمت فعالیت می‌کند.

کین متولد سینت پل، مینه‌سوتا است و مدرک حقوق خود را از مدرسه حقوق هاروارد دریافت کرد، سابقه تدریس در مدرسه حقوق دانشگاه ریچموند را در کارنامه خود دارد. کین نخستین بار در سال ۱۹۹۴ به یک منصب دولتی انتخاب شد، و در این سال به عضویت شورای شهر ریچموند، ویرجینیا درآمد. او سپس در ۱۹۹۸ به شهرداری ریچموند و در ۲۰۰۲ به معاونت فرماندار ویرجینیا انتخاب شد.

تیم كین كیست؟

به گزارش خبرآنلان صدای آمریکا درباره او نوشته است: گزینه پیشنهادی كلینتون برای معاونی او، تیم كین سناتور فعلی ایالت ویرجینیاست كه چهره خوشنام به حساب می اید و سوابق طولانی در خدمات عمومی دارد.

آقای كین از سال ٢٠١٣ سناتور این ایالت است. او در سنای آمریكا از موافقان توافق هسته ای بود.

در حالی اقای كین برای معاونی كلینتون انتخاب شده كه یكبار هشت سال پیش هم برای چنین موقعیتی گمانه زنی هایی درباره او شده بود.


در سال ٢٠٠٧ زمانی كه سناتور اوباما اعلام نامزدی كرد، تیم كین اولین سیاستمدار سرشناسی بود كه در بیرون از ایالت ایلینوی، از نامزدی اوباما حمایت كرد. بعد موفقیت اوباما در شكست رقیب خود هیلاری كلینتون، مجله نیویوركر، از كین به عنوان یكی از گزینه های اصلی معاونی اوباما نام برد اما اوباما كه با انتقاداتی از جمله كم تجربگی روبرو بود، جو بایدن را برگزید كه سابقه سه دهه حضور در كنگره آمریكا را داشت.

بعد از این بود كه تیم كین به درخواست باراك اوباما رئیس كمیته ملی حزب دموكرات در سالهای ٢٠٠٩ تا ٢٠١١ شد.

این چهره سیاسی پیش از این در سالهای ٢٠٠٦ تا ٢٠١٠ فرماندار ایالت ویرجینیا بود.

اقای كین پیش از رسیدن به فرمانداری سابقه شهرداری و ... فرماندار ایالت را داشت.

كین كه سابقه ١٧ سال كار وكالت در ریچموند پایتخت ایالت ویرجینیا را داشت، در چهل سالگی شهردار ریچموند شد و در سال ٢٠٠٢ تا ٢٠٠٥ برای معاون فرماندار ایالت ویرجینیا از سوی مردم انتخاب شد.

انتخاب كین كه سابقه خوبی در ایالت ویرجینیا دارد، می تواند به پیروزی نهایی كلینتون در رقابت با ترامپ كمك كند. ایالت ویرجینیا از جمله ایالتهایی است كه بطور قطعی حامی جمهوریخواهان و دموكرات ها نیست و از آنها به عنوان ایالت های مردد نام می برند. معمولا نامزدی پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریكا می شود كه علاوه بر ایالت های سنتی متعلق به خود، بتواند رای ایالت های ویرجینیا، آیوا، میشیگان و فلوریدا را كسب كند.

 

حامی توافق ایران

بعد از توافق هسته ای ایران با 5 کشور قدرتمند جهان ، در تیر سال گذشته، كنگره آمریكا رسیدگی به این توافق موسوم به برجام را آغاز كرد. روشن بود كه مجلس نمایندگان با اكثریت مطلق جمهوریخواهان با آن مخالفت می كند اما در سنا، اكثریت جمهوریخواه شكننده بود. با این حال برخی سناتورهای دموكرات مثل سناتور چاك شومر اعلام كردند مخالف توافق هسته ای ایران و كشورهای پنج بعلاوه یك است.

در چنین شرایطی بود كه تیم كین و چند سناتور دموكرات از جمله الیزابت وارن از توافق حمایت كردند تا جمهوریخواهان نتوانند با شصت رای آن را تصویب كنند و حتی مانع وتوی رئیس جمهوری آمریكا شوند.

یکی از تدوین کنندگان قانون بررسی توافق هسته ای با ایران است. کین در اظهاراتش در ماه اوت سال ۲۰۱۵ ، در سنا ، ضمن حمایت از توافق جامع هسته ای با ایران گفت ، این توافق که از تولید سلاح هسته ای در ایران جلوگیری می کند ، تحولی اساسی در تقویت امنیت جهانی است.

سناتور دموکرات "تیم کین" از ویرجینیا از منتقدان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل است. بخشی از این اختلاف به خاطر مواضع نتانیاهو در قبال توافق هسته ای است.

در جریان سفر تابستان گذشته نتانیاهو به دعوت کنگره و سخنرانی او در جمع نمایندگان، آقای كین جزو هشت سناتور دموكراتی بود كه این سخنرانی را تحریم كرد و در مراسم سخنرانی او حاضر نشد.

آقای كین در مورد اختلافات خاورمیانه، از جمله طرفداران برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطینی هاست.

او به همراه سناتور جمهوریخواه ، جان مک کین ، در سال ۲۰۱۴ ، قانون مشاوره برای اعلان جنگ که لایحه فراجناحی برای بازنگری قانون اختیارات جنگی مصوب سال ۱۹۷۳ بود را ، به سنا تقدیم کردند. این قانون با هدف معرفی و تقویت روند مشاوره بین قوه اجرایی ومقننه در اعلان جنگ ها تدوین شد. موضوع اختیارات جنگی در سال ۲۰۱۳ در جریان بحث اقدام نظامی در سوریه در مرکز توجه قرار گرفت. سناتور کین از پرزیدنت اوباما خواست قبل از آغاز هرگونه اقدام نظامی در سوریه ، با کنگره مشورت کند. کین در عین حال ، از کنگره خواست ، به اقدام نظامی علیه داعش رای دهد.

تیم کین اولین سناتوری بود که پس از ورود به سنا ، سخنرانی اش را به زبان اسپانیایی ایراد کرد و عضو افتخاری شورای آمریکا – اسپانیا است.


کین فاسد


و اما نامزد جالب و جنجالی جمهوری خواهان ساعتی پس از انتشار خبر انتخاب کین  بعنوان معاون کلینتون، وی را «کین فاسد» خواند.  

ستاد انتخابات ترامپ اعلام کرد، کین طی دورانی که فرماندار ایالت ویرجینیا بوده است، 160 هزار دلار هدیه دریافت کرده است.

مردم آمریکا در روز انتخابات (هشتم نوامبر) علاوه بر رای دادن به نامزد مورد علاقه خودشان برای ریاست بر کاخ‌سفید، معاون رئیس‌جمهوری را هم انتخاب می‌کنند.


تیم کین رابطه نزدیکی با باراک اوباما دارد و به همین دلیل دونالد ترامپ از حامیانش خواست که اجازه ندهند زوج کلینتون - کین سومین دوره ریاست جمهوری باراک اوباما را رقم بزنند.

به گزارش خبرآنلاین، با وجود سوابق طولانی و درخشان آقای کِین در عرصه سیاست آمریکا، برخی از ناظران می‌گویند انتخاب آقای کین از سوی خانم کلینتون ممکن است به مذاق حامیان دست چپی او خوش نیاید.

آقای کِین مخالف سقط جنین و از مدافعان تجارت آزاد است.

او همچنین سناتور ایالت ویرجینیا و فرماندار سابق این ایالت بسیار مهم آمریکاست.

ویرجینیا و به ویژه مرکز این ایالت، ریچموند، یکی از 'پایتخت‌های تاریخی' جمهوری‌خواهان بوده است اما در چند انتخابات اخیر مردم این ایالت بارها از دموکرات‌ها حمایت کرده‌اند.

به نظر ناظران انتخابات آمریکا، ویرجینیا یکی از ایالت‌های کلیدی در رای‌گیری پاییز امسال است.

قرار است هیلاری کلینتون و تیم کِین همراهی خود در انتخابات امسال را فردا (شنبه) در جریان یک متینگ در شهر میامی فلوریدا رسما اعلام کنند.

منابع: رویترز/صدای آمریکا