کد خبر: ۱۳۲۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۰

نظر تشکل های اقتصادی درباره سیاست های اقتصادی/کدام تشکل ها ناراضی اند؟

دو سال پس از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی، تشکل های اقتصادی به میزان اجرای این سیاست های از سوی حاکمیت نمره ای کمتر از 5 می دهند.
دو سال پس از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی، تشکل های اقتصادی به میزان اجرای این سیاست های از سوی حاکمیت نمره ای کمتر از 5 می دهند.

به گزارش تیک به نقل از خبرآنلاین، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی هر فصل و در حاشیه گزارش ارزیابی محیط کسب و کار، نظر تشکل های اقتصادی را درباره یکی از مسائل کلیدی اقتصاد کشور جویا می شود. در نظرسنجی زمستان سال گذشته این نظرسنجی به موضوع میزان اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اختصص داشت.

در پرسش نامه زمستان 1394، نظر تشکل های اقتصادی درباره میزان اجراي محورهاي اصلی سیاست هاي اقتصاد مقاومتی پرسش شده بود. در این نظرسنجی از تشکل های اقتصادی پرسیده شده است " با گذشت دو سال از ابلاغ سیاست هاي کلی اقتصاد مقاومتی، میزان اجراي محورهاي اصلی این سیاست ها را چگونه ارزیابی می کنید؟"

پاسخ دهندگان باید به هر یک از محورهای ذیل نمره ای بین 1 تا ده می دادند:

1. ایجاد ثبات اقتصادي 2. ایجاد رقابت در کسب وکارها 3. تسهیل سرمایه گذاري و ورود به کسب وکارها 4. تشویق و ترویج مصرف کالاهاي داخلی 5. تعرفه گذاري مناسب واردات 6. حمایت از صادرات غیرنفتی 7. حمایت از محصولات دانش بنیان 8 . شفاف سازي و حذف رانت ها.

 

بررسی نتایج این نظرسنجی نشان می دهد در همه محورها میانگین ارزیابی کمتر از 5 است. از نظر تشکل هاي اقتصادي سراسر کشور، طی دو سال پس از ابلاغ سیاست هاي کلی اقتصاد مقاومتی، محور "ایجاد ثبات اقتصادي" بیشتر از بقیه محورهاي این سیاست ها موفق بوده است و "تسهیل سرمایه گذاري و ورود به کسب وکارها" کمتر از بقیه محورهاي این سیاستها اجرایی شده است.

تشکل هاي اقتصادي بخش صنعت در مجموع از اجراي سیاست هاي کلی اقتصاد مقاومتی کمتر راضی هستند و تشکل هاي اقتصادي کشاورزي از اجراي این سیاست ها، رضایت بیشتری دارند.