کد خبر: ۱۳۲۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۵۳

آیا هيلاري كلينتون موافق برجام است؟

هرچقدر هیلاری کلینتون به اعتبار ایمیل ارسالی‌اش به فهرست میلیونی هوادارانش، نسبت به اعلام نام نامزد معاون‌اولی خود هیجان‌زده بود، تحقق حدس‌وگمانه‌های پیشین درباره هویت معاون‌اول دولت احتمالی دموکرات‌ها آب سردی بر طیف چپ این حزب و لشکر هوادارانی بود که این‌روزها در حال سبک‌‌سنگین‌کردن درخواست برنی سندرز، رقیب سوسیالیست و شکست‌خورده هیلاری، مبنی‌بر حمایت از نامزد نهایی حزب در انتخابات ماه نوامبر هستند.
هرچقدر هیلاری کلینتون به اعتبار ایمیل ارسالی‌اش به فهرست میلیونی هوادارانش، نسبت به اعلام نام نامزد معاون‌اولی خود هیجان‌زده بود، تحقق حدس‌وگمانه‌های پیشین درباره هویت معاون‌اول دولت احتمالی دموکرات‌ها آب سردی بر طیف چپ این حزب و لشکر هوادارانی بود که این‌روزها در حال سبک‌‌سنگین‌کردن درخواست برنی سندرز، رقیب سوسیالیست و شکست‌خورده هیلاری، مبنی‌بر حمایت از نامزد نهایی حزب در انتخابات ماه نوامبر هستند.

به گزارش تیک، بانوی اول و وزیر خارجه سابق ایالات متحده در حالی جمعه‌شب در پیامی ایمیلی و پستی توییتری، با شوروشعف بسیار از انتخاب تیموتی مایکل کین به عنوان نامزد معاون‌اولی خود خبر داد که در روزهای اخیر، بخش عمده‌ای از پیش‌بینی‌ها به نام این سناتور ویرجینیایی اشاره داشت؛ نامی که به خودی‌خود تجلی بدترین هراس‌های تحول‌خواهان دموکراتی بود که هشدار می‌دادند چنین انتخابی می‌تواند دهن‌کجی آشکاری به میلیون‌ها رأی‌دهنده مستقل و حزبی باشد که در انتخابات مقدماتی به لطف کارزار ترقی‌خواهانه سندرز، موجب هرچه گرم‌تر‌شدن تنور دموکرات‌ها شدند. دلیل این‌دسته از مخالفان نیز مواضع آشکار راست‌گرایانه کین در قبال مسائلی مانند تغییرات اقلیمی، تنظیم مقررات مالی، حقوق باروری و منافع شرکتی در توافق‌نامه‌های تجاری است که می‌تواند تا حدود بسیاری نقش نیروهای ترقی‌خواه و چشم‌انداز طرح‌ریزی‌شده آنان برای حزب دموکرات را کم‌رنگ کند.

نورمن سالومن، هماهنگ‌کننده شبکه ملی نمایندگان سندرز، یکی از این افراد است که در واکنش به این خبر، اظهار کرده کلینتون باید بداند انتخاب کین صرفا موجب التهاب هرچه بیشتر روابط زخم‌خورده اکنون او با هواداران سندرز خواهد شد. او خاطرنشان کرده بخش بزرگی از رأی‌دهندگان دموکرات اکنون با این واقعیت روبه‌رو خواهند شد که چطور تلاش‌هایشان برای به‌چالش‌کشیدن الیگارشی سیاسی- اقتصادی، با انتخاب یک نوکر وفادار این طبقه از سوی هیلاری پاسخ داده شده است. دبورا برگر، دبیر مشترک بزرگ‌ترین اتحادیه پرستاران آمریکا نیز که پیش‌تر حمایت خود را از سندرز اعلام کرده بود، نیز ضمن ابراز تأسف از شنیدن این خبر، مدعی شده هیلاری فرصتی طلایی را برای جلب حمایت میلیون‌ها نفری از دست داده که قصد داشتند با هدف عبور از سیاست‌های نولیبرالی‌اي که اکنون به تمایزات جنسی و نژادی و نابرابری‌ها در ثروت، فرصت‌های شغلی و تحصیلی و مراقبت‌های درمانی دامن زده، پای صندوق‌ها حاضر شوند. او در حالی تأکید کرده انتخاب کین پیامی جدی به این‌دست از رأی‌دهندگان است که وضعیت حاکم را پذیرفته و انتظارات خود را برای هرگونه تغییر واقعی در آینده نزدیک کاهش دهند که سناتور ویرجینیا در همین یک هفته گذشته، نه‌فقط بر مقررات‌زدایی از وال‌استریت تأکید کرده، بلکه با پافشاری بر حمایت فعالانه خود از پیمان تجاری همکاری ترانس-پاسیفیک، باری دیگر بر طبل تجارت آزاد و سیاست‌های افسارگسیخته نولیبرال کوبیده است. درنتیجه جای تعجب نیست که با وجود مواضع سیاست خارجه کین همچون حمایت سفت‌وسخت از توافق هسته‌ای با ایران که به بایکوت سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در کنگره انجامید و همچنین عادی‌سازی روابط با کوبا، برپایی مناطق امن پرواز ممنوع در خاک سوریه و لزوم صدور مجوز کنگره برای انجام حملات هوایی علیه تروریست‌های داعش، این مواضع همدلانه او با بازار آزاد و به‌ویژه حمایتش از توافق‌نامه همکاری ترانس-پاسیفیک باشد که می‌تواند به پاشنه ‌آشیل کمپین کلینتون بدل شود؛ تهدیدی که از منظر استفانی تیلور، مؤسس کمیته کمپین تغییر مترقی، نه‌فقط از سوی هواداران دوآتشه سندرز، بلکه از جانب کمپین جمهوری‌خواهان نیز متوجه کارزار هیلاری خواهد بود. تیلور در گفت‌وگویی که با روزنامه نیویورک‌تایمز داشته، ضمن اشاره به آخرین سخنرانی دونالد ترامپ که نشان از مانور جمهوری‌خواهان بر مسئله تجارت در کارزار نهایی انتخابات دارد، مدعی شده انتخاب کین و رأی او به تسریع اجرائی‌سازی پیمان تجاری ترانس-پاسیفیک، می‌تواند روزنه جدیدی برای حمله به دموکرات‌ها باز کند. هرچه باشد، طیف تحول‌خواه دموکرات‌ها از این پس باید در دو جبهه سخت بجنگند؛ از یک‌سو باید مانع از رسیدن یک فاشیست راست‌گرا به کرسی ریاست‌جمهوری شوند و از سوی دیگر، باید اطمینان حاصل کنند بدیل او به همان برنامه‌هایی عمل کند که وعده داده است.

تیموتی مایکل‌کین، وکیل و سیاست‌مداری آمریکایی‌ است که هم‌اکنون در مقام سناتور نوپای ایالت ویرجینیا مشغول فعالیت است. او که به‌عنوان یکی از اعضای حزب دموکرات در سال ٢٠١٢ و پس از اعلام بازنشستگی سناتور وقت، جیم وب، به سناتوری ویرجینیا انتخاب شده، اکنون نامزد رسمی معاون‌اولی رئیس‌جمهوری در صورت انتخاب هیلاری کلینتون در انتخابات نهایی ماه نوامبر است. کین ٥٨ساله که متولد سنت پال در ایالت مینه‌سوتا و فرزند خانواده‌ای ایرلندی‌تبار است، در ٢١سالگی مدرک کارشناسی خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه میسوری اخذ کرد. او سپس در مدرسه حقوق هاروارد پذیرفته شد و پس از آنکه در سال ١٩٨٣ موفق به کسب مدرک حقوق خود از این دانشگاه شد، به عضویت کانون وکلای ویرجینیا درآمد. تیم کین هم‌زمان به تدریس در مدرسه حقوق دانشگاه ریچموند نیز مشغول بود تا آنکه برای اولین‌بار در سال ١٩٩٤ با نشستن بر کرسی شورای شهر ریچموند، وارد عرصه رسمی فعالیت‌ سیاسی شد. چهار سال بیشتر طول نکشید تا به‌عنوان شهردار ریچموند انتخاب شود و تازه در پی آن بود که نردبان ترقی را با سرعت بیشتری بپیماید. کین در سال ٢٠٠٢ معاون فرماندار ویرجینیا و سه سال بعد به‌عنوان فرماندار این ایالت انتخاب شد و تا سال ٢٠١٠ در این منصب باقی ماند. او که از‌جمله گزینه‌های احتمالی معاونت باراک اوباما در کمپین موفقیت‌آمیزش برای ریاست‌جمهوری در انتخابات سال ٢٠٠٨ محسوب می‌شد، پس از آنکه این عنوان را به جو بایدن واگذار کرد، در سال ۲۰۰۹ به درخواست شخص رئیس‌جمهوری، بر کرسی ریاست کمیته ملی دموکرات‌ها تکیه زد؛ عنوانی که تا سال ٢٠١١ و پیش از ورود به سنا، در اختیار داشت.

تضادهای «كين» و «پنس» در يك نگاه

یکی از نامزدها معاون خود را از طریق توییتر به رخ می‌کشد و آشکارا درباره شایستگی‌های او سخن می‌گوید و نامزد دیگر فهرست کوتاه خود را محرمانه و نظراتش را سرپوشیده نگه می‌دارد. معاون‌های انتخابی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ به لحاظ شیوه انتخاب و شخصیتشان، شکاف دیگری بین نامزدهای جمهوری‌خواه و دموکرات ایجاد کرده‌اند.

فریب ظواهر را نخورید. «مایک پنس» و «تیم کین» ممکن است معتدل به نظر آیند و به سمت کسل‌کننده‌ترین بحث‌های معاونت‌اولی تاریخ آمریکا هدایت شوند، با این همه، شباهت‌ها در جایی به پایان می‌رسد.

کین دارای جاذبه‌ای است که او را در خط مقدم دستاوردهای دموکرات‌ها در قلمروهای سنتی محافظه‌کاران قرار می‌دهد. او نخست به‌عنوان فرماندار ویرجینیا و درحال‌حاضر به‌عنوان سناتور نشان داده است که چگونه دموکرات‌ها می‌توانند در ایالت‌های جنوبی پیروز شوند، ایالت‌هایی که در دهه گذشته به‌سرعت در حال تغییر بوده‌اند.

کین که پیش‌تر مبلغ مذهبی بوده و به زبان اسپانیایی مسلط است، می‌گوید که شخصا با سقط جنین مخالف است اما سرسختانه از حقوق زنان برای انتخاب این امر حمایت می‌کند. او به‌عنوان فرماندار اجازه ١١ اعدام را صادر کرده و در عین حال بدترین امتیاز ممکن را از انجمن ملی اسلحه به دست آورده است.
از دیگر سو، پنس چنین پیچیدگی‌هایی ندارد که به او اجازه کنارآمدن با این موضوعات را بدهد. فرماندار ایندیانا محافظه‌کاری است که مدافع لایحه آزادی مذهبی است و خواهان پایان حق سقط جنین است. ترامپ به پنس نیاز دارد تا با استفاده از کسی که به زبان محافظه‌کارانه پایگاه حزبش صحبت می‌کند، از آنها دلجویی کند.

اگر کلینتون نیاز داشت از پایگاه حزبش دلجویی کند، باید الیزابت وارن، سناتور ماساچوست را انتخاب می‌کرد که بیشتر منعکس‌کننده برنی سندرز بود یا تام پرز، وزیر کسی که می‌توانست اولین فرد لاتین‌‌تبار در فهرست ریاست‌جمهوری باشد. در عوض انتخاب کین نشان می‌دهد که کلینتون بر این باور است که می‌تواند در ایالت‌های جمهوری‌خواه پیروز شود، ایالت‌هایی که درحال‌حاضر هم وضعیت کلینتون در آنها مثبت است.

در ایالت ویرجینیا، کلینتون با اختلافی زیر ١٠ درصد از ترامپ پیشی گرفته است. در کارولینای شمالی هم اگرچه کلینتون تنها با اختلاف اندکی از ترامپ پیش است اما از درصد اختلاف اوباما با نماینده جمهوری‌خواهان در سال ٢٠٠٨ که یک درصد بود، بالاتر است.

از سوی دیگر ترامپ هنوز معتقد است که می‌تواند در نیویورک و کالیفرنیا یک کارزار رقابتی را پیش ببرد درحالی‌که او در این ایالت‌ها ٢٤ درصد عقب‌تر است. استراتژیست‌های جمهوری‌خواه در کنوانسیون این هفته این حزب در کلیولند به نظر از محاسبات ترامپ عصبانی بودند؛ با این استدلال که سبقت کلینتون در ایالت‌های مهمی نظیر ویرجینیا و کارولینای شمالی نتیجه تبلیغات تلویزیونی فراوان این نامزد بوده است.

پنس هیچ کاری برای اصلاح و جبران این استراتژی متوهمانه نمی‌کند و گیرایی فرماندار محافظه‌کار ایندیانا برای ایالت‌هایی که پیروزی ترامپ در آنها قطعی به نظر می‌رسد، هم محدود است.

قطعا کین هم مشکلات خودش را دارد. او از آن دست سیاست‌مدارانی است که ترامپ دوست دارد آنها را بی‌مصرف بنامد، هرچند او می‌تواند هر زمان که لازم باشد، موتور کمپین را راه بیندازد. اما معلوم نیست او چگونه می‌خواهد طرفداران ناامید سندرز را راضی کند، وقتی خودش یکی از هواداران تجارت آزاد بوده است.

با این همه کین هم تهدید کرده که آشکارترین نقطه ضعف گزینه طرف مقابل را فاش می‌کند. او در مسائل امنیت ملی و امور بین‌المللی بسیار به‌روز است و رئیس کمیته ملی حزب دموکرات در مجلس سنا بود که مسئولیت نظارت بر خدمات ارتش و روابط خارجی را برعهده داشته است. اگرچه به‌عنوان یک سیاست‌مدار او را کسل‌کننده می‌خوانند اما او گاه‌گاهی هم رفتارهای بی‌پروایانه داشته است. در سال ٢٠٠٨ او یکی از اولین سناتورهایی بود که از باراک اوباما در مقابل هیلاری کلینتون حمایت کرد. از آن سو پنس نیز در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه از تد کروز حمایت کرد اما ترامپ تلاش کرد با این قضيه کنار ‌بيايد؛ هرچند او همچنان در جنگ با کروز مصمم است. ترامپ روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی پس از کنوانسیون این حزب درحالی‌که مایک پنس را کنار خود داشت، درباره تد کروز گفت: «من حمایت او را نمی‌خواهم. اگر هم او حمایت کند، من آن را قبول نمی‌کنم».

اما مهم‌ترین تضاد میان دو طرف همچنان این نکته است: کین همکار سابق کلینتون در مجلس سنا بوده و دو طرف خلق‌وخو و جهان‌بینی مشابهی دارند. کین به‌راحتی می‌تواند با تیم کلینتون در کاخ سفید تناسب داشته باشد. اما ترامپ پنس را در حالی انتخاب کرده که هرگز پیش‌تر نسبت به او شناختی نداشته است و اين نماینده همه چیزهایی نيست که در جهان‌بینی و روحیات او وجود دارد.

شرق: «تیم کین»، سناتور یهودی، یکی از سردمداران جنبش تحریم سخنرانی ضد ایرانی نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا بود. سناتور ٥٨‌ساله ایالت ویرجینیا، سخنرانی ماه مارس سال ٢٠١٥ بنیامین نتانیاهو درباره برنامه موشکی ایران را به‌شدت محکوم کرد و آن را «بسیار نامناسب» خواند. او یکی از هشت سناتور دموکراتی بود که این سخنرانی را تحریم کرد و در مراسم سخنرانی او حاضر نشد. «تیم کین» کسی است که هیلاری کلینتون - نامزد حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر- اکنون او را به عنوان گزینه تصدی سمت معاون‌اولی خود برگزیده است. در سنت سیاسی ایالات متحده، سناتورهای یهودی اغلب به دلیل وابستگی به آیپک (لابی هوادار اسرائیل) درصف حامیان تل‌آویو جای می‌گیرند و به صورت تمام‌قد از منافع اسرائیل حمایت می‌کنند. «کین» که عضو کمیته روابط خارجی سنا است، استثنائی بر این قاعده به شمار می‌آید. او در اوج فشار سیاسی- تبلیغاتی اسرائیل برای بسیج افکار عمومی و فعالان سیاسی علیه توافق هسته‌ای ایران و غرب، در صف حامیان برجام ماند. او ازجمله اولین حامیان توافق هسته‌ای با ایران بود. گفته می‌شود، تیم کین مورد حمایت گروه دموکرات «جی استریت» است. این گروه ضد اسرائیلی مخالف اقدامات تروریستی تل‌آویو است. با آغاز مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران، کین نیز مانند کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا، به نگرانی‌های اسرائیل درخصوص این مذاکرات توجهی نشان نداد. در این هنگام، کین به جریان اطاله بررسی از سوی دموکرات‌ها پیوست تا از رأی مخالف سنا به توافق هسته‌ای ایران جلوگیری کند. بعد از توافق هسته‌ای در تیر سال گذشته، کنگره آمریکا رسیدگی به این توافق را آغاز کرد. روشن بود که مجلس نمایندگان با اکثریت مطلق جمهوری‌خواهان با آن مخالفت می‌کند؛ اما در سنا، اکثریت جمهوری‌خواه شکننده بود. با‌این‌حال برخی سناتورهای دموکرات مثل سناتور چاک شومر اعلام کردند مخالف توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ١+٥ است. در چنین شرایطی بود که تیم کین و چند سناتور دموکرات ازجمله الیزابت وارن از توافق حمایت کردند تا جمهوری‌خواهان نتوانند با ٦٠ رأی آن را تصویب کنند و حتی مانع وتو رئیس‌جمهوری آمریکا شوند. او که یکی از تدوین‌کنندگان قانون بررسی توافق هسته‌ای با ایران به شمار می‌آید، در بیانیه‌ای، خود را حامی جدی و طرفدار سرسخت توافق هسته‌ای ایران خواند و گفت: «توافق هسته‌ای ایران، گامی بلند در جهت بهبودی اوضاع کنونی جهان به شمار می‌رود». کین همچنین ازجمله طرفداران برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌هاست. ویژگی‌های کین هنگامی برجسته‌تر جلوه می‌کند که او را با معاون دونالد ترامپ، رقیب هیلاری کلینتون، مقایسه کنیم. ترامپ خود به مواضع افراطی علیه ایران و توافق هسته‌ای تهران و غرب مشهور است. «مایک پنس»، معاون او نیز مواضعی مشابه رئیس خود دارد. پنس اعلام کرده از اسرائیل و حق آن برای حمله به تأسیساتی در ایران به منظور آنچه «پیشگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای» نامیده حمایت می‌کند. او همچنین از اقدامات رژیم اسرائیل در استفاده از نیروی مرگ‌بار در اجرای محاصره غزه حمایت کرده و اسرائیل را «محبوب‌ترین متحد آمریکا» خوانده است. کین مخالف سقط جنین و از مدافعان تجارت آزاد است. او همچنین سناتور ایالت ویرجینیا و فرماندار سابق این ایالت بسیار مهم آمریکاست. ویرجینیا و به‌ویژه مرکز این ایالت، ریچموند، یکی از «پایتخت‌های تاریخی» جمهوری‌خواهان بوده است؛ اما در چند انتخابات اخیر مردم این ایالت بارها از دموکرات‌ها حمایت کرده‌اند.