کد خبر: ۱۳۲۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۰

روایت المانیتور از ادامه اختلاف نظرها در ایران بر سر دستاوردهای برجام

با گذشت یک سال از امضای توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی، ایرانیان همچنان بر سر دستاوردها و نقاط ضعف این توافق اختلاف نظر دارند.
با گذشت یک سال از امضای توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی، ایرانیان همچنان بر سر دستاوردها و نقاط ضعف این توافق اختلاف نظر دارند.
به گزارش تیک، المانیتور در گزارشی به ادامه اختلاف نظرها در ایران بر سر توافق پرداخته و نوشت:

بر اساس نتایج تازه ترین نظرسنجی سایت ایرانپول، یک نهاد مستقل نظرسنجی در کانادا وابسته به دانشگاه مریلند، 74 درصد از ایرانیان معتقد هستند که وضعیت زندگی آنها پس از امضا و اجرای برجام، و درصد بالایی از رای دهندگان نیز آمریکا را به نقض تعهداتش متهم می کنند. نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که آگاهی عمومی در میان ایرانیان نسبت به برجام به طرز شگفت انگیزی افزایش یافته است.

المانیتور در ادامه می نویسد: یکی از دلایل افزایش آگاهی های عمومی نسبت به جزئیات برجام افزایش نشست های بحث و گفت وگو در این باره در رسانه های ایرانی به ویزه تلویزیون ملی این کشور است.

فواد ایزدی استاد دانشگاه و یکی از منتقدان اصل برجام است که همواره از مذاکرات و برجام در نشست ها و مصاحبه هایش انتقاد می کند، وی در پاسخ به سوالی از سوی المانیتور درباره دستاوردهای برجام گفت که این دستاوردها فقط روی کاغذ هستند و در واقعیت حقیقت ندارند.

وی با اشاره به توافق اخیر بانک مرکزی ایران نیز گفت: این توافق نشان می دهد که ایران قادر به به دست آوردن مزایای برجام نیست مزایایی چون تجارت آزاد و معاملات مالی بر اساس برجام نیست. علی رغم این موضوع، با وجود دستیابی به این توافق، ایران در مذاکرات به طرف مقابلش سود و منافع ارائه کرده است.

موافقان توافق در تهران بر این باور هستد که تغییر در رویکرد جهانی نسبت به ایران و برنامه هسته ای این کشور یکی از نتایج مثبت برجام بوده است. درمقابل، برداشته شدن تحریم های سازمان ملل و غرب علیه ایران، بسته شدن پرونده ابعاد احتمالی نظامی پرونده هسته ای ایران در سازمان بین الملی انرژی اتمی و حرکت ایران به سمت عادی سازی روابط با جهان همگی منجر به بهبود دیدگاه ها به ایران شده است.

ناصر هادیان، استاد روابط بین الملل در دانشگاه تهران، در گفت وگو با المانیتور می گوید: بازگشت ایران به مسیر بازارهای جهانی و عاید سازی روابط تهران با جهان مهمترین دستاوردهای برجام به شمار می رود.

با این حال، هادیان معتقد است که برخی از تحریم های آمریکا که همچنان علیه ایران باقی است روح توافق را نقض می کند. وی معتقد است که فقدان انسجام استراتژیک در درخواست های ایران و تقابل آن با خواسته های به شدت منسجم طرف مقابل به شدت در تضاد بوده است.