کد خبر: ۱۳۲۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۳۶

حکایت لباس جدید پادشاه !/انتخاب با چشمان بسته

حکایت لباس المپیکی ها هم شده لباس جدید پادشاه که زیبایی های آن از چشم همه مخفی مانده الا طراح آن که با ذوق و سلیقه بسیار و الهام از نقوش باغ های پرگل قالی ایرانی طرحی نو در انداخته و همگان را مبهوت ساخته است و کار به جایی رسانده که پس از مراسم رونمایی انتقادهای بسیاری در رسانه ها و فضاهای مجازی به این لباس و خصوصا ترکیب رنگ آن وارد شده است.
روزنامه توریسم نوشت : حکایت لباس المپیکی ها هم شده لباس جدید پادشاه که زیبایی های آن از چشم همه مخفی مانده الا طراح آن که با ذوق و سلیقه بسیار و الهام از نقوش باغ های پرگل قالی ایرانی طرحی نو در انداخته و همگان را مبهوت ساخته است و کار به جایی رسانده که پس از مراسم رونمایی انتقادهای بسیاری در رسانه ها و فضاهای مجازی به این لباس و خصوصا ترکیب رنگ آن وارد شده است.

به گزارش تیک، طی رسم معمول، کشورهای حاضر در المپیک از نمادهای فرهنگی یا رنگ پرچم کشورشان در طراحی لباس مراسم رژه استفاده می‌کنند اما لباس طراحی شده برای کاروان ایران نه رنگ و بویی از فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی دارد و نه نشانی از رنگ پرچم مقدس ایران. به نظر می‌رسد با چشمان بسته و بدون دیدن طرح و رنگ آن این لباس انتخاب شده است. نخستین نکته منفی که در طراحی لباس فرم ورزشکاران حاضر در المپیک ریو به چشم می‌خورد تضاد رنگی عجیب آن‌ها همراه با کنتراستی نا هماهنگ است.نکته مهم آنکه تضاد رنگی در طراحی یک لباس باید تضادی از یک تونالیته رنگی باشد که کنتراست آن تا این اندازه ناهماهنگ نباشد.
نکته حائز اهمیت دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد اینکه ما یک گروه ورزشکار را به یک رویداد بین‌المللی ورزشی اعزام می‌کنیم, نه یک هیئت دیپلماتیک را به یک مذاکره سیاسی، پس استفاده از پیراهن‌های دیپلماتی برای لباس‌های مردانه غیرقابل توجیه است و باید شکل ظاهری لباس به گونه‌ای باشد که در آن حداقل یک المان ورزشی دیده شود.
به فرض در نظر گرفته شدن این رنگ لباس برای ورزشکاران مرد و زن ایرانی حاضر در مسابقات المپیک قرار است، کت آبی مردان با مانتوی روپوش زنان و پیراهن آجری تیره آنها با پیراهن آجری بانوان ورزشکار ایرانی هماهنگی و تناسب رنگی داشته باشد که البته پارچه هدبندی که در جلوی نقاب مقنعه ورزشکاران بانو تعبیه شده است قرار است بر این تناسب رنگی صحه بگذارد. به راستی آیا زمانی که ورزشکاران بانوی ما مقنعه را بر سر کنند چیزی از پیراهن زیر مانتویی آن‌ها نمایان می‌شود که بتوان این تناسب رنگی را درک کرد و آیا بهتر نبود به جای این پیراهن که در زیر مقنعه مستتر خواهد ماند از این رنگ در جزئیات مانتو استفاده کرد و مثلاً به جای گلدوزی خنثی پایین مانتو نواری پارچه‌ای از این رنگ دوخته می‌شد؟
واکنش هنرمندان و ورزشکاران به لباس کاروان المپیکی ایران
طراحی لباس کاروان ایران برای حضور در المپیک 2016 ریو، از روز رونمایی با واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده تعدادی از ورزشکاران و هنرمندان هم برای انتقاد از آن دست به کار شده‌اند.
پس از رونمایی از لباس پر حاشیه کاروان المپیکی کشورمان برای مراسم رژه بزرگترین رویداد ورزشی جهان، دقایقی نگذشت که کاربران فضای مجازی دست به کار شدند و با شوخی و خنده که البته رنگ و بوی تمسخر به خوبی در پست‌هایشان احساس می‌شد به عناوین مختلف با این لباس و ایده طراحی آن برخورد کردند.
در این بین نایب رئیس کمیسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا به وجود نگرانی‌هایی در مورد تأمین اعتبار تیم‌های اعزامی به المپیک گفت اشاره کرده و اذعان داشته که ایراداتی به لباس کاروان ایران در المپیک ریو وارد است و به اعتقاد او طراحی این لباس می‌توانست بهتر و مناسب‌تر باشد.
تعدادی از هنرمندان و ورزشکاران ازجمله رضا کیانیان، رامبد جوان، علی کریمی، سعید معروف، سیدمحمد موسوی و... به طراحی لباس فرم ورزشکاران ایرانی حاضر در المپیک ریو 2016 واکنش نشان دادند و همه خواستار تغییر رنگ و طرح لباس در مدت زمان باقی مانده شدند.
لباس های رژه را یک شرکت ایرانی دوخته است
نماینده شرکت چینی لی‌نینگ، اسپانسر کاروان ایران در المپیک گفت: باید تأکید کنم که مانتو و کت‌شلوارها ارتباطی به شرکت لی‌نینگ ندارد.
بر همین اساس نماینده لی‌نینگ با انتقاد از رونمایی همزمان لباس رژه با لباس های تولیدی این شرکت گفت:«نمایندگی ما در تمام قاره‌های جهان مطرح بوده و 4 دوره است که اسپانسر بزرگ ترین کاروان ورزش جهان یعنی چین در ادوار المپیک‌ بوده‌ایم. متاسفانه همزمانی رونمایی کت و شلوار و مانتوها با لباس‌های رسمی لی‌نینگ که اسپانسر کاروان ایران به شمار می‌رود باعث شد تا هجمه‌های زیادی به لی‌نینگ آورده شود.
فقط باید تأکید کنم که مانتو و کت‌شلوارها ارتباطی به شرکت لی‌نینگ ندارد. کت و شلوارها و مانتوی بانوان امروز همزمان با لباس‌های لی‌نینگ رونمایی شد و ارتباطی به ما نداشت و از سوی یک شرکت داخلی طراحی و دوخته شده است.»
طراح زن لباس کاروان المپیک کیست و چه دفاعی دارد؟
طراح لباس بانوان المپیک ۲۰۱۶ ریو برزیل مهناز آرمین با اشاره به طراحی نقوش لباس بانوان ورزشکار در المپیک ۲۰۱۶ ریو برزیل گفت: این لباس با نام خورشید صلح المپیک ۲۰۱۶ طراحی شده است که در آن گل های شاه عباسی نمادی از خورشید هستند که با ترکیب رنگ های آبی آسمانی، سرمه ای و نارنجی پیام صلح و دوستی را به ملل مختلف منتقل می کند.این لباس الهام گرفته از نقوش فرش محمدحسین نقشه چی شامل نقش هایی از باغ های پرگل قالی ایرانی است.
لباس کاروان ایران در المپیک، اصلاح می‌شود
کمیته ملی المپیک با ارسال بیانیه‌ای اعلام کرد انتقاداتی درباره لباس رژه کاروان ایران در المپیک ریو وجود دارد که در پی آن، در اسرع وقت اصلاحات لازم انجام می‌شود.
این کمیته با انتشار این بیانیه ضمن احترام به نقطه‌نظرات کارشناسان و مردم درخصوص لباس مراسم رژه کاروان ورزشی کشورمان در بازی‌های المپیک ریو آورده است:
نظر عموم مردم به‌عنوان حامیان اصلی ورزش برایمان مهم است و به همین خاطر هم با دستور مؤکد رئیس کمیته ملی المپیک در اولین فرصت نسبت به اصلاح موارد مطرح شده اقدام خواهد شد.
در ادامه این بیانیه آمده است: اگر چه البسه از کیفیت خوبی برخوردار است اما در بحث طراحی، ست کردن و هماهنگ‌سازی رنگ‌ها بخصوص رنگ پیراهن سلیقه خوبی استفاده نشده که قطعا اصلاح خواهد شد. متاسفانه عکسی که در رسانه‌ها بخصوص فضای مجازی در حال انتشار است، عکسی است بی‌کیفیت که توسط دوربین موبایل گرفته شده و به دلیل استفاده از مانکن ثابت شکل و فرم بدی را نمایان می‌سازد.
هرچند فرصت زیادی برای سفارش لباس جدید نداریم اما بنا بر خواست عموم مردم در فرصت باقیمانده با همفکری گروه دیگری از طراحان، تغییرات لازم را در این زمینه خواهیم داد تا به لباس فرمی نسبتا مناسب برسیم.