کد خبر: ۱۳۲۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۲

بهره برداری از معدن سنگ در حریم شهر ساسانی!

مجوز بهره برداری از معدن سنگ در حریم شهر ساسانی گور صادر شد!
مجوز بهره برداری از معدن سنگ در حریم شهر ساسانی گور صادر شد!

به گزارش تیک، مجوز بهره برداري از معدن سنگ در حريم منظري شهر ساساني گور در حالي صادر شد كه اين شهر 1700 ساله در آستانه ثبت در فهرست جهاني است و بي ترديد برداشت سنگ از كوه هاي حريم اين مجموعه تاريخي تاثير بسزايي در ثبت نشدن اين شهر در فهرست يونسكو دارد، شهري كه در 3 كيلومتري جنوب شرقي فيروزآباد بنا شده و به نام شهر اردشيرخره يا خوره و يا گور معروف است. بنيانگذار اين شهر تاريخي، اردشير بابكان موسس سلسله ساسانيان بوده كه «خره» به معناي شكوه و جلال است و اين شهر به ميمنت پيروزي اردشير بر اردوان پنجم آخرين پادشاه سلسله اشكاني بنا شده است.
شهر گور در دامنه جنوبي رشته كوه زاگرس و در منطقه اي پرآب ساخته شده بود كه بعدها محل سكونت ايل قشقايي شد. اين شهر به سبب قرارگرفتن در انتهاي مناطق سردسير و ابتداي مناطق گرمسير داراي آب و هوايي معتدل بوده و باغ هاي سرسبز خصوصا باغ هاي گل سرخ آن شهرت جهاني داشته و گلاب آن به كشورهاي مختلفي چون مغرب، مصر، روم، هند و چين فرستاده مي شده است.
طرح و سبك معماري اين شهر به سبك معماري پارت ها، دايره اي شكل ساخته شده كه بيشتر به خاطر وضعيت دفاعي شهر مورد توجه بوده است. در مركز اين شهر، برجي چهارگوش قرار داشته كه از سنگ و گچ ساخته شده و آن را طربال منار، ايوان كياخره يا ايران گرد مي نامند.
آن طور كه در كتب و اسناد تاريخي آمده، قطر اين شهر به 2 كيلومتر مي رسيده و شامل 4 دروازه بوده است. با ورود به اين شهر تاريخي ميتوان بقايايي از تاسيسات اين شهر را ديد و شاخص ترين اثر آن، منار شهر گور است كه چندي قبل نيز قسمتهاي آسيب ديده آن مرمت شد.شهر گور در سال 1310 به شماره 17 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و با اينكه تبليغات اندكي درخصوص اين شهر هزار و 700 ساله فارس مي شود اما گردشگران بسياري از اقصي نقاط جهان براي ديدن اين شهر راهي شهرستان فيروزآباد مي شوند. شهري كه به همراه ديگر آثار شاخص ساسانيان فارس قرار است به ثبت جهاني برسد در حال حاضر با مصائبي همراه شده كه تمامي ندارد و هم اينك نيز با صادرشدن مجوز بهره برداري معدن سنگ، اين شهر تاريخي تهديد مي شود به طوري كه با فعاليت آن، منظر طبيعي و تاريخي اثر خدشه دار خواهد شد.
در اين رابطه يكي از كارشناسان ميراث فرهنگي فارس به خبرنگار ما گفت: با تعهد محضري كه بهره بردار معدن سنگ داد، مجوز بهره برداري اين معدن در حريم شهر ساساني گور صادر شد به طوري كه اين مجوز تا زماني كه معدن سنگ خدشه اي بر منظر تاريخي و طبيعي شهر گور وارد نكند، اعتبار دارد.
بنابر اين گزارش، اين معدن سنگ در حريم منظري شهر تاريخي گور قرار دارد و آن طور كه مسئول ثبت حريم آثار تاريخي فارس ميگويد؛ با پيگيري هاي به عمل آمده، محدوده اي بسيار كوچك در اختيار بهره بردار قرار گرفته و هر زمان كه شهر گور در فهرست جهاني به ثبت رسيد و فعاليت اين معدن خدشه اي بر حريم منظري شهر گور وارد كندكارگاه تعطيل و برداشت سنگ از اين محل متوقف خواهد شد.
پاك نژاد ادامه مي دهد: در حال حاضر اين معدن سنگ آسيبي به شهر تاريخي وارد نمي كند و فاصله آن تا شهر حدود 5 كيلومتر مي باشد اما در حريم منظري شهر قرار دارد.
وي اضافه مي كند: در واقع اين معدن در كوههاي ضلع غربي شهر گور قرار دارد و به محض اينكه احساس شود معدن و استخراج سنگ سبب آسيب رساني به شهر گور مي شود فعاليت آن متوقف خواهد شد.