کد خبر: ۱۳۲۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۰۹

سعید جلیلی و تغییر استراتژی سکوت!/ رقیب روحانی در سال 92 برای احمدی نژاد تبلیغ می کند؟

به گفته بسیاری از اصولگرایان جلیلی می‌تواند گزینه‌ مناسبی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری باشد.
سعید جلیلی، مرد جدی روزهای دیپلماسی ایران از همان روزهای ثبت نام انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 با استراتژی سکوت وارد عرصه رقابت شد. وی که پیش از شروع ثبت نام حرفی در مورد آمدن نزده بود ،در یکی از روزهای فروردین ماه به ستاد انتخابات وزرات کشور رفت و برای کاندیداتوری ریاست جمهوری رسما اعلام حضور کرد.

به گزارش تیک، جلیلی سعی کرد تا در قبال جریان‌ها و رسانه‌ها سکوت کند و به سمت جریان خاصی متمایل نشود تا بتواند در صورت تایید صلاحیت، حمایت اکثریت جریان های سیاسی و مردم را در اختیار داشته باشد. مرد روزهای دیپلماسی هسته ای ایران دلیل حضورش را خواست مردم، حامیان و ستادهای مردمی دانست که برای ورود وی به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، تشکیل شده بودند. اما جلیلی در نهایت نتوانست در رقابت با شیخ دیپلمات نتیجه قابل قبولی کسب کند و در حالی که بسیاری وی را نماینده و نامزد یک حزب و جریان خاص فکری معرفی می کردند، از رسیدن به پاستور بازماند.

جلیلی اما پس از شکست در انتخابات 24 خرداد 92 به حاشیه‌ی سیاست در ایران رفت. هرازچندگاهی به محفل دانشجویان و یا در میتینگ های سیاسی حضور پیدا می کرد و نه چندان مستقیم سیاست های روحانی را به باد انتقاد می گرفت و به اتفاقات سیاسی کشور و جهان واکنش نشان می داد.

این در حالی است که پیروزی حسن روحانی در انتخابات و قرار گرفتن موضوع حل پرونده هسته ای کشور در اولویت  کاری، پنجره جدیدی را از تعاملات هسته ای با جهان گشود.

ظریف و تیمش به دلیل خبره گی و تجربه چندساله در مسائل مربوط به سیاست خارجی توانستند به جبران ناکارآمدی ها و شکست های گذشته در این عرصه، چهره متفاوتی از سیاست خارجی ایران به نمایش بگذارند و به وعده دولت در زمینه حل پرونده هسته ای جامه عمل بپوشانند، برجام را امضا و توافق را عملی کنند تا بسیاری از سیاست ها و عملکردهای سعید جلیلی در زمینه مذاکرات هسته ای که در جریان مناظره های انتخاباتی نیز مورد هجمه دیگر نامزدها قرار گرفته بود بار دیگر با انتقادات و سوالات بسیاری مواجه شود.

در شرایطی که کمتر از یک سال از زمان اجرای توافق هسته ای می گذرد اکنون بدعهدی های طرف مقابل در عمل به جزئیات برجام به بحث اصلی محافل انتقادی مخالفان دولت تبدیل شده است، انتقادهایی که بر دو جنس است، یکی با هدف افزایش نارضایتی از دولت در میان مردم یک سال مانده به برگزاری انتحخابات ریاست جمهوری و دیگری نقدهای اصولی  موثر با هدف مقابله با زیاده  خواهی های غرب.

زیاده خواهی های غرب اخیرا تا جایی پیش رفت که علی لاریجانی در نطق پیش از دستور مجلس در واکنش به اظهارات بان کی مون گفت:" مجلس شورای اسلامی با کمال تأسف از اقدام دبیرکل به دولت آمریکا،  مجلس نمایندگان و سنا هشدار می‌دهد اقدامات ایذائی در مقابله با توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده که راهی جز مقابله برای ایران باقی نمانده است. لازم است سازمان انرژی اتمی مطابق قانون مربوطه طرح راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای برای غنی‌سازی در درجات مورد نظر کشور را آماده نموده و مجلس شورای اسلامی را در جریان قرار دهد.

در واقع بخشی از مخالفان دولت اکنون را  بهترین زمان و موقعیت برای انتقاد از دولت یازدهم و سیاست‌های آن ‌و افزایش نارضایتی در میان مردم می‌دانند. افزایش نارضایتی که می تواند به آنها برای به دست گرفتن مجدد قدرت در انتخابات بعدی ریاست جمهوری کمک کند.

سعیدجلیلی مرد شماره یک هسته‌ای ایران نیز می توان از همین افراد دانست. او  در زمانی که ریاست مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 را برعهده داشت، در آخرین اظهارنظر خود پس از مدتها سکوت اعلام کرده است در زمان وی، کشورهای طرف مذاکره کننده در قبال ایران عقب نشینی کردند و مذاکرات بر سر غنی سازی 20 درصد بوده است.  
 
جلیلی که مدت‌ها بود استراتژی سکوت را در پیش گرفته بود، اکنون و همزمان با بدعهدی طرف مقابل و موضع گیری مقامات کشورمان در این خصوص، سکوت را کنار گذاشته و مواضع خود را با صدای بلند تر بیان می‌کند. 

در این شرایط این تئوری مطرح می شود که جلیلی نیم نگاهی نیز به انتخابات سال آینده دارد و هم اکنون با افزایش انتقادها به برجام، فرصت را برای بازگشت به فضای سیاسی کشور مناسب دانسته است. به نظر می رسد او این استراتژی را آغاز کرده و در محافل مختلف از دستاوردهای مذاکره در زمان خودش صحبت می‌کند.

به گفته بسیاری از اصولگرایان جلیلی می‌تواند گزینه‌ مناسبی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری باشد، او شاید در تکاپو است تا بتواند راهی که قرار بود سال 92 شروع کند را در سال آتی آغاز و ادامه دهد.  البته می‌توان این احتمال را متصور شد سعید جلیلی در تلاش  است تا بتواند با این سخنان سبد رای احمدی‌نژاد را پرتر کند و به طور غیرمستقیم برای رئیس جمهور تبلیغ کند .