کد خبر: ۱۳۲۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۵۱

نگاهی به آخرین تاکتیک‌های اصولگرایان و اصلاح طلبان برای انتخابات 96

همانند روزهای گذشته موضوع انتخابات ریاست جمهوری، چینش احزاب و گروه‌ها و فعالیت‌های انتخاباتی آنان در صدر اخبار است. اینکه بلاخره گزینه اصولگرایان چه کسانی هستند، آیا وحدت در زمان باقی مانده به دست می‌آید یا خیر نیز سوالاتی است که شاید افکار عمومی را نیز درگیر خود کرده باشد.
کمتر از یکسال تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و اصولگرایان که از هر راهی برای رسیدن به وحدت استفاده می‌کنند مدت‌هاست به دنبال یک گزینه مناسب هستند تا بتوانند شکست در انتخابات 92 را جبران کنند.

به گزارش تیک، در میان اصولگرایان نظرات و تحلیل‌ها متفاوت است، عده‌ای بر این باورند که در میان اصولگرایان افراد بسیاری وجود دارند که بتوان از آنان در میدان رقابت بهره برد، برخی دیگر اما می‌گویند برای اینکه بار دیگر شکست را تجربه نکنیم بهتر است به سراغ گزینه آماده‌ای مانند حسن روحانی برویم.

غرویان استاد حوزه و دانشگاه معتقد است که اصولگرایان برای رسیدن به پیروزی باید به سمت اعتدالیون بروند، وی در گفت‌وگویی با نامه نیوز می‌گوید:" اگر اصولگرایان به سمت اعتدالیون تمایل پیدا کنند شاید بتوانند برای سال آتی به وحدت برسند اما در غیر اینصورت وحدتی صورت نخواهد گرفت. افراطیون اصولگرا افکار دیگران را تحمل نمی‌کنند. معتقدم در انتخابات سال آتی کسی که پیروز می‌شود خود حسن روحانی است، زیرا سابقه نشان داده است که اصولگرایان چهره افراطی را معرفی می‌کنند، چهره‌های که مردم از آنها خسته هستند".(اینجا)

ابراهیم نکو اما می‌گوید اصولگرایان احتمال دارد به سمت احمدی ‌نژاد بروند" با توجه به سوابق گذشته و انتخاباتی که پشت سر گذاشته‌ایم افرای مانند حدادعادل و قالیباف رای و استقبال خوبی نداشته اند. شاید احمدی نژاد را بتوان یکی از کسانی دانست که به تفکر آنان نزدیک است  و  بخواهند وی را مورد حمایت قرار دهند.  

اصولگرایان سعی‌ می‌کنند که در مرحله اول فردی را از میان خودشان انتخاب کنند اما اگر به نتیجه نرسند هم به طرف فردی می‌روند که نزدیک به افکارشان باشد حتی اگر اینکه آن گزینه بخواهد به صورت مستقل وارد شود. در گذشته نیز دیدیم که در برخی از مواقع اصولگرایان  پایداری‌ها به هم نزدیک شدند". (اینجا)

مدتی است البته گزینه‌هایی نیز مطرح می‌شود، حدس و گمان درخصوص حضور کدام چهره در میان جامعه خصوصا سیاسیون بسیار شده است، برخی کاندیدای سال 92 را مثال میزنند و می‌گویند شرایط فرق کرده است و امکان حضور دوباره انان وجود دارد.

حسن بیادی فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگویی اعلام کرد: با توجه به شرایط موجود بعید می‌دانم آقای قالیباف بخواهد به این میدان وارد شود. اما بهترین گزینه را قالیباف میدانم.  معتقدم اصولگرایان اگر بخواهند برای انتخابات سال آتی به سمت فردی یا افرادی بروند، قالیباف و حداد عادل بهترین گزینه هستند".

در بحبوحه برنامه انتخاباتی اصولگرایان اما اصلاح‌طلبان با سرعت کمتری  نسبت به رقیب خود در حرکت هستند، آن‌ها تاکنون نامزد انتخاباتی خود را انتخاب کرده‌اند و برنامه دارند تا در سال آتی نیز از وی حمایت کنند، حسن روحانی گزینه موردحمایت جریان بزرگ اصلاح‌طلبی است ؛ این جریان سعی دارند تا در زمان باقی مانده به جای گشتن به دنبال یک گزینه، مشکلات وکاستی‌ها را رفع کنند تا دست پر به عرصه رقابت وارد شوند، در همین رابطه حسن رسولی مشاور عارف می‌گوید:" تاکنون سران و اتاق فکر اصلاحات به بحث انتخابات ورود پیدا نکرده‌اند.در سال 92، 94 و 95 استراتژی جامعه اصلاح‌طلبی ایران حمایت از حسن روحانی بوده است. شخصیت‌های اصلاح‌طلب در تلاش هستند تا شرایطی را برقرار کنند که در آن تندروی وتنش آفرینی وجود نداشته باشد. آخرین اظهار نظری که آقای عارف به عنوان رئیس‌فراکسیون امید داشتند، از طرح استیضاح برخی از وزرای روحانی که در فضای رسانه‌ها مطرح است دفاع نمی‌کنند".