کد خبر: ۱۳۲۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۷۳

پسر كيارستمي: پزشک پدرم در تعطیلات بود

انتشار صحبت‌های رئیس بیمارستانی که کیارستمی در آن عمل شد، بلافاصله واکنش بهمن کیارستمی را در پی داشت.
ماجرای درمان ناموفق و سپس درگذشت عباس کیارستمی، کارگردان صاحب‌نام ایرانی، همچنان ادامه دارد. روز گذشته در جدیدترین موج خبری دراین‌باره، گفته‌هایی به نقل از رئیس بیمارستان جم - محل درمان کیارستمی- منتشر شد که بلافاصله پسر مرحوم کیارستمی به آنها واکنش نشان داد. واکنشی که حکایت از تکذیب صحبت‌های رئیس بیمارستان جم داشت.
 
به گزارش تیک، خبر اول با عنوان ناگفته‌های رئیس بیمارستان جم از پرونده «کیارستمی» منتشر شد که در آن اعلام شد مدیرعامل بیمارستان جم به سؤالات خبرنگاران درباره جریان درمانی «کیارستمی» پاسخ داد. براساس این گزارش، دکتر تدین‌فر در جمع خبرنگاران درباره موضوعات درمانی مرحوم «عباس کیارستمی» گفت: من وارد قضایای درمانی نمی‌شوم؛ چراکه پرونده در اختیار سازمان نظام‌پزشکی و در حال بررسی است و مراجع قانونی باید به این سؤالات پاسخ داده و اظهارنظر کنند. ما امروز فقط پاسخ‌گوی سؤالات بیمارستانی هستیم.
 
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره برخی شایعات مبنی بر انجام‌نشدن کلونوسکوپی برای مرحوم کیارستمی افزود: مرحوم کیارستمی یک بار در بیمارستان آراد و یک بار هم در بیمارستان جم مورد کلونوسکوپی قرار گرفتند و بیماری‌شان که «تومور روده بزرگ» بود، از این طریق تشخیص داده شد.در بخش دیگری از این خبر که به ‌عنوان «نشست خبری» از آن یاد شده، ریاست بیمارستان جم با اشاره به اینکه از ١٨٥میلیون تومان هزینه درمان ناموفق عباس کیارستمی فقط شش میلیون تومان از خانواده دریافت شده، اعلام کرد: «در ابتدای ورود آقای کیارستمی به بیمارستان فقط شش میلیون تومان به عنوان ودیعه از سوی بیمارستان دریافت شد؛ این در حالی است که کل هزینه‌های بستری‌شان در دو مرحله -که مرحله اول آن از ١٧ اسفند ٩٤ تا هفتم اردیبهشت ٩٥ و مرحله دوم از ١١ اردیبهشت ٩٥ تا ١٣ این ماه بود- حدود ١٨٥ میلیون تومان شده است».
 
وی برخی شایعات مبنی بر نبود متخصص عفونی در جریان درمان این کارگردان را رد کرد و گفت: متخصص عفونی هم در روند درمان‌شان حضور داشته و همواره در بیمارستان متخصص عفونی حضور دارد. تدین‌فر در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا دستیار دکتر احمد میر، کیارستمی را جراحی کرده است یا خیر؟ گفت: کار درمان آقای کیارستمی را تیم درمان -متشکل از جراحان در رشته‌های مختلفی که بیمار به آن نیاز داشت- انجام می‌داد. جراح عمومی این تیم نیز بسیار باتجربه هستند؛ بنابراین تیم درمان برایشان اقدام می‌کرد. وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره برخی گفته‌ها مبنی بر صحت حضورنداشتن دکتر میر در یکی از جراحی‌ها، گفت: یک بار در جراحی کیسه صفرا، دکتر میر حضور نداشتند اما تیم جراحی حضور داشته و این اقدام را انجام دادند.  
 
وی با بیان اینکه اصل پرونده‌ها و رونوشت‌های درمانی آقای کیارستمی در اختیار مراجع قضائی است، گفت: «هرآنچه را که از سوی مراجع قضائی اعلام شود، می‌پذیریم. بحث قصور را نیز باید سازمان نظام‌پزشکی اعلام کند؛ اما باید توجه کرد که جراحی عوارض دارد و در هرکجا ممکن است رخ دهد و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند جراحی عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند مگر اینکه هیچ جراحی‌اي انجام نداده باشد؛ آقای دکتر میر هم جراح بی‌تجربه‌ای نیست و بیشترین اعمال جراحی این بیمارستان را ايشان انجام مي‌دهند. هم خودشان فرد تحصیل‌کرده‌ای هستند و هم پدر و عمویشان فرهیخته و باتجربه هستند. دکتر میر ٢٠ سال است که تجربه دارد و صدها عمل در خدمت پدر و عمویشان انجام داده‌اند؛ ما با این حرف‌ها نمی‌خواهیم آرامش افکار عمومی به هم بریزد و به‌همین‌دلیل هم تاکنون سکوت کرده و هیچ صحبتی انجام نداده‌ایم».
 
بعدها که با خود آقای تدین‌فر صحبت از غیاب پزشک عفونی در تعطیلات نوروز شد، ایشان از پزشکی نام بردند که در غیاب دکتر پارسا جایگزین ایشان بودند اما امروز هرچه فکر کردم آن نام را به خاطر نیاوردم؛ برای همین به سایت بیمارستان جم مراجعه کردم تا از روی نام و تخصص لیست پزشکان این بیمارستان نام متخصص عفونی جایگزین دکتر پارسا را بیابم. ولی در این لیست تنها نام دکتر مازیار پارسا به عنوان متخصص عفونی ذکر شده و پزشک عفونی دیگری در لیست پزشکان این بیمارستان نیست. دوم: یک بار در جراحی کیسه صفرایشان دکتر میر حضور نداشتند، اما تیم جراحی حضور داشته و این اقدام را انجام دادند». کیارستمی در پایان آورده است:«طبعا انجام عمل جراحی بدون تیم جراحی امکان‌پذیر نیست و قطعا جراحانی در عمل جراحی سوم حضور داشته‌اند؛ اما دکتر احمد میر تنها در آن عمل غایب نبودند و عمل جراحی چهارم در تاریخ دوازدهم فروردین نیز در غیاب ایشان انجام شد. سوم: بحث قصور را نیز باید سازمان نظام‌پزشکی اعلام کند. اما باید توجه کرد که جراحی عوارض دارد و در هر کجا ممکن است رخ دهد و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که جراحی عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند مگر اینکه هیچ جراحی‌اي انجام نداده باشد. با توجه به شکایت‌های بسیاری که از بیمارستان جم در مراجع قضائی طرح شده آقای دکتر تدین‌فر حتما می‌دانند که در مفاهیم حقوقی میان «قصور پزشکی» و «تقصیر» تفاوت هست. تفاوت قصور با تقصیر در آن است که قصور به خطایی اطلاق می‌شود که سهوا سرزند، درحالی‌که تقصیر به خطای عمدی اطلاق می‌شود. در همین راستا ماده ٢٩٥ قانون مجازات اسلامی خواندنی است: «هرگاه کسی فعلی که انجام آن را برعهده گرفته یا وظیفه خاصی را که قانون بر عهده او گذاشته است، ترک کند و به سبب آن، جنایتی واقع شود، چنانچه توانایی انجام آن فعل را داشته است جنایت حاصل به او مستند می‌شود و حسب مورد عمدی، شبه‌عمدی یا خطای محض است، مانند این که مادر یا دایه‌ای که شیردادن را برعهده گرفته است، کودک را شیر ندهد یا پزشک یا پرستار وظیفه قانونی خود را ترک کند».
 
انتشار صحبت‌های رئیس بیمارستانی که کیارستمی در آن عمل شد، بلافاصله واکنش بهمن کیارستمی را در پی داشت. وی در یادداشتی که ایسنا آن را منتشر کرد به تک‌تک این سخنان پاسخ داد. بهمن کیارستمی عنوان کرد: «در این اظهارات سه نکته حائز اهمیت است و به توضیح بیشتر نیاز دارد. اول: متخصص عفونی هم در روند درمان‌شان حضور داشته و همواره در بیمارستان متخصص عفونی حضور دارد. دکتر مازیار پارسا که با عنوان متخصص عفونی در بیمارستان جم فعالیت می‌کنند و به گفته خودشان پزشک مشاور عباس کیارستمی بودند از دوم تا پانزدهم فروردین در بیمارستان حضور نداشتند و شخصا در این زمان پزشک عفونی دیگری را بر بالین او ندیدم. دکتر احمد میر حتما به خاطر دارند که در تنها تماس تلفنی که در غیاب ایشان در فروردین ماه داشتیم از این بابت ابراز نگرانی کردم. این نگرانی تا جایی پیش رفت که در شب دوازدهم فروردین و بلافاصله بعد از عمل چهارم از آقای دکتر گویا خواستم تا در بیمارستان حضور یابند و ایشان نیز قبول زحمت کردند و روز بعد با کمک وزارت بهداشت تیمی از پزشکان عفونی تشکیل شد.