کد خبر: ۱۳۲۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۶

آمریکا:پاکسازی ارتش ترکیه در جنگ با داعش مشکل ایجاد می کند

'جیمز کلپر' مدیر اداره امنیت ملی آمریکا گفت، پاکسازی ارتش ترکیه پس از کودتای نافرجام بر سر همکاری این کشور در جنگ تحت امر آمریکا علیه داعش مشکل ایجاد می کند.

به گزارش تیک به نقل از  خبرگزاری رویترز، کلپر روز پنجشنبه در 'همایش امنیتی آسپن' در کلورادوی آمریکا گفت، این پاکسازی باعث کنار گذاشته شدن بسیاری از افسران ترکیه شده است که با آمریکا همکاری داشتند.

به گفته کلپر، با توجه به تاثیر حوادث اخیر ترکیه بر همه بخش های تشکیلات امنیت ملی این کشور، طبعا این حوادث بر جنگ با داعش نیز تاثیر گذار است. بسیاری از طرف های صحبت ما پاکسازی و یا دستگیر شدند. تردیدی نیست که این مسئله مانع ایجاد می کند و همکاری با ترکیه را دشوارتر می سازد.

'جوزف وتل' رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا نیز در این همایش گفت، فکر می کنم شماری از شخصیت های نظامی ترکیه که آمریکا با آنها کار می کرد، در زندان هستند. درست است که روند عملیات در پایگاه اینجرلیک به وضعیت عادی برگشته اما، تاثیرات بلندمدت ناشی از این کودتای شکست خورده در زمینه عملیات مقابله با تروریسم مایه نگرانی است.

وتل افزود، مسلما، با شماری از سران ترکیه، خاصه با سران نظامی آن، روابطی داشتیم. من نگران تاثیر این مساله (دستگیری نظامیان) بر این روابط هستم.

وی خاطر نشان کرد، علاوه بر مسئله اینجرلیک، اصطکاک های دیگری در رابطه آمریکا و ترکیه وجود دارد که بر عملیات آمریکا تاثیر می گذارد. ما، راه هایی برای کاهش و مدیریت این اصطکاک ها داریم.

ترکیه میزبان نیروها و جنگنده های آمریکایی در پایگاه هوایی اینجرلیک است و هواپیماهای آمریکا برای هدف قرار دادن مواضع داعش در سوریه و عراق، از این پایگاه پرواز می کننند.

در پی کودتای شکست خورده در ترکیه، پروازها از این پایگاه به طور موقت متوقف شده بود.
پس از کودتای نافرجام در ترکیه، نزدیک به یکهزار و 700 نظامی که 40 درصد آنها دریاسالار و ژنرال هستند، از کار بر کنار شدند.

طبق اعلام شبکه 'سی ان ان' ترک، پس از کودتا در ترکیه تاکنون بیش از 15 هزار نفر، از جمله 10 هزار سرباز، بازداشت شدند.