کد خبر: ۱۳۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۸۳

پشت پرده جدایی النصره از القاعده

سرکرده جبهه النصره از اعلام قطع ارتباط با القاعده و تشکیل گروه جدید اهدافی دارد که با در نظرگرفتن تحولات میدانی و سیاسی سریع سوریه درک این اهداف دشوار نیست.
سرکرده جبهه النصره از اعلام قطع ارتباط با القاعده و تشکیل گروه جدید اهدافی دارد که با در نظرگرفتن تحولات میدانی و سیاسی سریع سوریه درک این اهداف دشوار نیست.

به گزارش تیک، سرکرده گروه تروریستی جبهه النصره در حالی شب گذشته از قطع ارتباط با القاعده و تشکیل گروه جدید خبر داد که پیش از این بسیاری از مخالفان این اقدام را سربه نیست کرده ودر این فاصله آمریکا نیز تلاش کرد النصره را یک گروه میانه رو معرفی کرده و آن رانجات دهد.

به گزارش پایگاه خبری العهد، «ابومحمد الجولانی» سرکرده گروه تروریستی جبهه النصره در حالی از قطع ارتباط با سازمان القاعده و تشکیل گروه جدید خبر داد که پیش از این بسیاری از مخالفان این اقدام را سربه نیست کرده و در این فاصله آمریکا نیز تلاش کرد النصره را یک گروه میانه رو معرفی کرده و آن رانجات دهد.

تلاش برای بهبود وجهه النصره

گروه تروریستی جبهه النصره - شاخه القاعده در سوریه- در تلاش برای بهبود وجهه سیاه خود برآمده است و در این راه می کوشد از آثار منفی حاصل از هرگونه توافق سیاسی بر سر آینده سوریه جلوگیری کند در نتیجه الجولانی فعالیت تحت عنوان جبهه النصره را لغو و از تشکیل گروهی جدید به نام «جبهه فتح الشام» خبر داد و ادعا کرد که ارتباط با القاعده را قطع کرده است و گروه جدید هیچ ارتباطی با هیچ طرف خارجی ندارد.

عمق بحران داخلی النصره

این گام الجولانی بیانگر عمق بحرانی است که جبهه النصره در آن دست و پا می زند تا جایی که با این کار و به عبارت بهتر از طریق تلاش های بی حاصل می کوشد از این تنگنا خارج شود زیرا اقدامات حقارت بار و جنایتکارانه آن کافی است تا ابد به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شود.

الجولانی شب گذشته برای اولین بار در یک نوار ویدئویی که از شبکه الجزیره پخش شد، به طور علنی حضور یافت و از جدایی از القاعده و تشکیل گروه جدید خبر داد.

تغییر نام ماهیت تروریستی النصره را عوض نمی‌کند

اما چهره های تروریستی با وجود تغییر نام تغییری نخواهند کرد زیرا ایدئولوژی آنان مبتنی بر تروریسم و خونریزی و رواج رویکردهای تکفیری است و تغییر نام و یا جدا شدن از یک گروه تروریستی مانع این رویکردها نخواهد شد.

به هر حال سرکرده جبهه النصره از اعلام قطع ارتباط با القاعده و تشکیل گروه جدید اهدافی دارد که با در نظرگرفتن تحولات میدانی و سیاسی سریع سوریه درک این اهداف دشوار نیست.

شکست تروریست‌ها و پیروزی‌های پی‌ در پی ارتش سوریه

سخنان الجولانی در حالی ایراد شد که گروههای مسلح از جمله جبهه النصره در سوریه درتمام سطوح دستخوش سردرگمی شده اند و در مقابل ارتش سوریه و متحدانش همچنان در حال به ثمر نشاندن پیروزی در مقابله با افراد مسلح هستند که جدیدترین دستاورد آنان تسلط بر شهر بنی زید و کارخانه های اللیرمون در حومه حلب بود.

به هر حال اعضای النصره در صفحه توئیتر در مورد تایید و یا رد جدایی از القاعده بحث و جدل زیادی به راه انداختند تا جایی که حامیان این تصمیم اعلام کردند «احمقانه» است که تصور کنیم تحولات سوریه عامل این تصمیم النصره بوده است.

مخالفت سال گذشته الجولانی با جدایی از القاعده

نکته قابل ملاحظه اینکه الجولانی اواخر سال گذشته در یک مصاحبه مخالفت خود را با جدایی از القاعده اعلام کرده و گفت: النصره از اصول ثابت خود کوتاه نخواهد آمد و غرب این گروهها را بر اساس تفکری که دارند، دسته بندی می کند و موضوع ارتباط با القاعده ارتباطی به بمباران نیرهای ائتلاف علیه مواضع ما ندارد.

این اظهارات با توجیهاتی که اکنون برای قطع ارتباط از القاعده ذکر کرده است تناقض دارد.

هشدار الظواهری در مورد قطع ارتباط از القاعده

اگر اندکی به عقب بازگردیم می بنیم که ایمن الظواهری سرکرده القاعده نیز در آخرین سخنرانی خود تحت عنوان « به شما بشتابید» در مورد قطع ارتباط با القاعده هشدار داده و این سوال را مطرح کرد:

آیا اگر النصره، القاعده را رها کند راضی خواهند شد و آن را به نشستن بر سر میز مذاکره با قاتلان جنایتکار ملزم خواهند کرد و سپس به توافق های حقارت بار سوق خواهند داد تا در برابر دولت های فاسد و دنباله رو سر تسلیم فرود آورد و وارد بازی نفرت انگیز دموکراسی شود و سپس اعضای آن را راهی زندان کنند همانطور که با جبهه اسلامی برای نجات در الجزایر و یا اخوان المسلمین در مصر کردند؟

نکته مهم اینکه النصره در حالی از القاعده اعلام جدایی کرده است که این گروه بسیاری از سرکردگان خود را از دست داده است از جمله «ابوفراس السوری» سخنگوی رسمی النصره که گفته شد سال گذشته در بمباران آمریکا در روستای کفر جالس در حومه شمالی حلب به هلاکت رسید.

همچنین گفته می شود در این بمباران تعداد زیادی از چهره های سرشناس النصره که با قطع ارتباط از القاعده مخالف بودند به هلاکت رسیدند.

کشته شدن اعضای سرشناس النصره به دست الجولانی

افراد مسلح پیش از این به ارتباط شخصی الجولانی با کشتن تعدادی از رهبران النصره به ویژه «عبدالمحسن الشارخ» تبعه سعودی ملقب به «سنافی النصر» اشاره کرده بودند.

همچنین پس از اینکه گروه معروف به «خراسان» شامل اعضای سرشناس القاعده از سوء مدیریت الجولانی و به هدر دادن منابع مالی شکایت کردند، الجولانی بسیاری از آنان را نیز سر به نیست کرد. به این ترتیب النصره اعضای معروفی را که ایمن الظواهری به درخواست الجولانی برای مبارزه با داعش عازم سوریه کرده بود، از دست داد.

به هر حال اقدام الجولانی در قطع ارتباط با القاعده سوال های زیادی را در مورد سرنوشت خارجی ها در سوریه مطرح می کند، کسانی که به داعش ملحق نشدند زیرا معتقد بودند طرح النصره مبتنی بر تشکیل به اصطلاح «خلافت اسلامی» در سوریه است و اکنون قطع ارتباط از القاعده به معنی دست برداشتن از این هدف و پذیرش نتایج توافق بین المللی در مورد بحران سوریه است.

اقدامات عربستان و آمریکا برای بهبود وجهه جبهه النصره

در این میان باید درنظر داشت که برخی طرف های سعودی و آمریکایی در بهبود بخشیدن به وجهه النصره و فراهم کردن زمینه این گردش موضع آن دست داشتند و این اقدام را از طریق چند عامل از جمله موارد زیر انجام دادند:

-بزرگنمایی خطر داعش:

رسانه های غربی و عربی در چند سال اخیر به بزرگنمایی خطر داعش و اعلام جنایت های آن و چشم پوشی از القاعده و بازوی رسمی آن یا همان النصره متمرکز شدند.

-تلاش بسیاری از دست اندرکاران رسانه در جهان عرب برای بهبود وجهه النصره:

در این راستا بسیاری از اصحاب رسانه در کشورهای عربی به ویژه زنان تلاش کردند وجهه النصره را بهبود بخشیده و آن را به عنوان یک گروه صرفا مسلح در سوریه که با نظام حاکم در آنجا مبارزه می کند معرفی کنند و حتی از آن ب عنوان ناجی سوریه در صفحه تویتریاد می کردند.

-مانع تراشی آمریکا در حملات روسیه علیه مواضع النصره:

آمریکا بارها تلاش کرد در مسیر تلاش های روسیه برای حمله به النصره مانع تراشی کند و با این کار فضا را برای این جدایی که اکنون اعلام شده است، مهیا کرد از همین رو توافق جان کری و سرگئی لاوروف در مسکو در مورد هدف قرار دادن جبهه النصره بی حاصل مانده است زیرا جبهه ای که در مورد حمله به آن توافق شده است تغییر رنگ داده و اکنون بر اساس معیارها و دسته بندی های غرب «میانه رو» شده است.