کد خبر: ۱۳۲۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۴۲

چرا روسیه به پیشنهاد عادل الجبیر بی اعتنایی خواهد کرد؟

روزنامه روسی ودمستی در واکنش به پیشنهاد سعودی به روسیه مبنی بر دست کشیدن از اسد در ازای گرفتن سهمی بزرگ در منطقه این پیشنهاد را عاری از هرگونه جذبیت برای مسکو خواند.

به گزارش تیک به نقل از وب سایت روزنامه ودمستی، عربستان سعودی گمان کرده است که همه چیز را می تواند با پول بخرد یا حل کند حال آنکه روسیه در سوریه انگیزه های سیاسی دارد که از طلا گرانتر است. 

این روزنامه نوشته است :  عادل جبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی به روسيه پیشنهاد جالبی کرد. این پیشنهاد به عنوان یک نمونه رفتار صریح سیاستمداران جالب است که معمولاً به شکل تلویحی اظهار نظر می‌کنند. جبیر در یک مصاحبه به روسيه پیشنهاد کرد در ازای همکاری اقتصادی از حمایت از بشار اسد منصرف شود.

بر این اساس ریاض در ازای این آماده است "سهمی" به روسيه در خاورمیانه اختصاص دهد که باعث مي‌شود روسيه "از شوروی نیرومندتر شود". منظور دسترسی به بازار کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و سرمایه گذاریهایی است که "پتانسیل آنها از چین فراتر می‌رود". پوتین و وزارت امور خارجه روسيه به کرات گفته‌اند روسيه نه از رژیم اسد بلکه مبارزه دمشق با تروریسم حمایت می‌کند. شاهزاده‌های سعودی می‌گویند: بله، ما خیلی خوب می‌فهمیم، چقدر باید بدهیم؟"

لئونید ایسایف کارشناس سیاسی می‌گوید نیل به پیشرفت در این چانه زنی ممکن نیست. حتی درصورت جدی گرفتن پیشنهاد ریاض، باید در نظر گرفته شود که پتانسیل پیشنهادی را نمی‌شود به این سادگی بکار گرفت. اقتصاد عربستان سعودی متوجه آسیای جنوب شرقی است، اما روسيه حتی درصورت راه یافتن به این بازار نخواهد توانست در آن با کره جنوبی و چین رقابت کند.

ولی علت اصلی رد پیشنهاد ماهیت سیاسی دارد. اگر مسئله سوریه برای روسيه فقط از لحاظ مالی جالب بود مسئله خیلی وقت پیش حل می‌شد. واقعیت این است که روسيه (به پاس نگاه داشتن بحران سوریه در موقعیت کنونی) می‌تواند به عنوان بازیگر مستقل ایفای نقش کرده و با قدرتهای طراز اول جهانی پشت میز بنشیند. معامله با عربستان سعودی باعث مي‌شد روسيه استقلال عمل خود را از دست بدهد اما ارزش استقلال در عرصه سیاسی از طلا گرانتر است.