کد خبر: ۱۳۲۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۲۱

نگاهی به اظهارات و زندگی حسن عباسی: از ایجاد مرکز دکترینال تا بحث درباره چیپس و یوگی

شرق نوشت: حسن عباسی متولد ١٣٤٥ در ازنا ازجمله تئوریسین‌های اصولگرایان به شمار می‌رود.

به گزارش تیک، او از سال ١٣٧٩، او رئیس مؤسسه‌ای با نام «اندیشکده یقین» است؛ البته این مؤسسه نام دیگری هم دارد: «مرکز بررسی‌های دکترینال». در قسمت «درباره ما» که در سایت این مؤسسه آمده، این مرکز، رقیب «مراکز تحقیقات استراتژیک کشور» معرفی شده؛ همچنین حوزه نخست فعالیت اندیشکده یقین، «بومی‌سازی دانش دکترینولوژی» بیان شده است.
«عباسی» چند سالی می‌شود به سبب اظهارنظرهای جنجالی‌اش گاه‌گاهی در صدر اخبار قرار می‌گیرد. اظهارات او به یک زمینه خلاصه نمی‌شود و گویا در هر زمینه‌ای که پیش بیاید، سخن می‌گوید؛ از «گلشیفته فراهانی»، «رابطه فوتبال و دموکراسی» و «یوگی و دوستان» گرفته تا «نفوذ»، «توفان شن» و حالا هم ارتش.
او که طرفدارانش «استاد» خطابش می‌کنند، در اظهارنظری گفته بود: «جریانی که صهیونیسم جهانی به رهبری هنری کیسینجر در ٤٠ سال گذشته عملیاتی کرد این بود که از طریق فوتبال انتقال دموکراسی و دموکراتیزیسیون و فرایند دموکراسی را عملیاتی کنند و سر ملت را به فوتبال گرم کنند». او افزوده بود: «یکی از خطاهای استراتژیک جمهوری اسلامی دامن‌زدن به ورزش‌های دوحزبی است و همین‌طور یکی از خطاهای فوق‌استراتژیک که تقریبا یکی از زمینه‌های براندازی محسوب می‌شود و اگر جمهوری اسلامی روزی زمین خورد یکی از زمینه‌های آن مقوله بسط فوتبال است. زیرا برخلاف تصور آنان که فکر می‌کنند فوتبال یک ورزش است، فوتبال ابزار سیاست است. در واقع، پشت فوتبال سپ بلاتر نیست بلکه دکتر هنری کیسینجر است».
در سال ١٣٩٢ عباسی در برنامه‌ زنده‌ تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا» که با موضوع نقد فیلم آرگو برگزار شده بود، گفت: «علت اصلی شکست نیروهای آمریکایی در صحرای طبس، فرسودگی هلی‌کوپترها بوده است و نه توفان شن». این سخنان او با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد.
یکی دیگر از حاشیه‌های «عباسی» به برنامه «دیروز، امروز، فردا» در سال ١٣٨٩ بازمی‌گردد که میهمان آن «علی شمخانی» بود. آن‌طور که برخی سایت‌های مانند «فردا» و «پارسینه» منتشر کرده‌اند، «در لحظات پایانی برنامه، «حسن عباسی» در اعتراض به صحبت‌های شمخانی، تماس گرفت و به شمخانی گفت: «اگر علت پذیرش اتمام جنگ، به خاطر استفاده عراق از سلاح شیمیایی بود، خب الان هم احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای در مقابل ایران وجود دارد؛ پس ما باید تسلیم شویم؟! این کنایه آقای عباسی، البته برمی‌گشت به تحلیل‌های سابق وی درباره گزارش‌های محسن رضایی و هاشمی‌رفسنجانی به امام برای پایان جنگ. شمخانی هم جواب داد اگر حسن عباسی و عباسی‌های دیگر به جبهه می‌آمدند و ما کمبود نیرو نداشتیم، مسئله فرق می‌کرد».
به گزارش «مشرق‌نیوز» عباسی چند سال پیش درباره گلشیفته فراهانی نیز گفته بود: «روزی که داستان فرار گلشیفته به ‌عنوان یک دختر فراری جنوبی به ‌عنوان یک فیلم اکران شد این پیام هشدار وجود داشت که سناریوی بزرگ‌تری طراحی شده است».
او درباره فیلم دیگر فراهانی گفته بود: «این فیلم فقط برای جلب اعتماد مخاطب داخلی ساخته شده».
او در اظهارنظر دیگری گفته بود: «در ٢٠ سال اخیر ملائکه مورد هجمه گسترده قرار گرفته‌اند و با ساخت فیلم و سریال به ملائکه ازجمله جبرئیل اهانت کرده‌اند». او از ساخت ٢٠٠ قسمت سریال علیه ملائکه خبر داد و گفته بود: «این سریال به‌راحتی در دسترس جوانان ما قرار دارد». عباسی با اشاره به هجمه دشمن به انبیا گفت: «با ساخت انیمیشن «یوگی» که در ایران نیز پخش شد، شیخ‌الانبیا حضرت نوح(ع) را مورد اهانت قرار دادند». اما دایره اظهارات «استاد» به همین موضوعات ختم نمی‌شود؛ او که خودش را متخصص علوم استراتژیک می‌داند، درباره «چیپس» و «پفک» هم صحبت کرده بود: «خدا می‌داند توطئه صهیونیستی چیزی نیست جز آنکه برای عقیم‌کردن دختران از چیپس و پفک استفاده کند. آخر هزینه‌ای که برای این تبلیغات سیب‌زمینی سرخ‌کرده و ذرت بوداده می‌شود از کجا می‌آید که هر ساعتی تلویزیون و رادیوی جمهوری اسلامی را روشن می‌کنیم مدل توپی یا موتور‌ی‌اش تبلیغ می‌شود». «استاد» در سال ١٣٩٢ نیز، با اشاره به داستان حضرت یونس(ع) و گذشتن او از مراحل مختلف گفته بود: «کاردو کلودی از این داستان به خلق پینوکیو می‌رسد که بعد از ساخته‌شدن توسط شیاطین اغوا شده و در شکم ماهی گرفتار می‌شود و بعد از رهایی تبدیل به انسان واقعی شده و برمی‌گردد». اما یکی از معروف‌ترین اظهارات او، به سال ١٣٨٩ بازمی‌گردد؛ جایی که او خود را «کیسینجر اسلام» خواند. سایت «آفتاب‌نیوز» ٢٥ آبان ١٣٨٩ به نقل از «عباسی» در برنامه «راز» شبکه چهار سیما نوشته بود: «آقای هنری کسينجر ٨٤ سالش است و ارشدترین استراتژیست غرب است و من الان ٣٩ سالم است. این را می‏گویم که از طریق شما به گوش آن دوستان در سپاه برسد. نیویورک‌تایمز «هر هفته»، هر وقت راجع به من مطلب می‏زند، داخل پرانتز می‏‏نویسد: «THE KISSINGER OF ISLAM» من هنوز نصف سن آقای کسینجر را هم ندارم. چقدر من باید در دانشگاه‌ها دراین‌باره توضیح بدهم. کسی بلند نشد بگوید، فلان نظر شما را نقد کرده‌اند».
«عباسی» از چهره‌هایی است که در صداوسیما کم حاضر نشده؛ از حضور در برنامه‌های تولیدی تا حضور در برنامه‌های پخش زنده؛ مانند ١١ آذر ١٣٩٤ که «استاد» به ‌عنوان کارشناس درباره مسئله «نفوذ» صحبت کرده بود.