کد خبر: ۱۳۲۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۶

سنگ بزرگ اعتبارات عمرانی پیش پای دولت

دولت در سال های اخیر تدابیری برای پیش گیری از آغاز پروژه های عمرانی جدید اندیشیده است اما هنوز نتوانسته است چاه عمیق پروژه های نیمه تمام را با اعتبارات موجود پر کند.

به گزارش تیک، در حالی که بررسی ها نشان می دهد میزان تحقق اعتبارات عمرانی در 5 دولت گذشته  در حدود 69 درصد گزارش شده است، میزان تحقق اعتبارات عمرانی در سال 1391 ، در سال تشدید تحریم ها تنها 36 درصد گزارش شده است . شوک ناشی از تشدید تحریم ها که به سه برابر شدن قیمت ارز ، کاهش میزان ذخایر طلا و بحران هایی از این دست منجر شده است سبب شد اقتصاد ایران در سال های اتی با ناملایمات فراوانی روبرو شود . تشدید تحریم ها در سال 1391 اعتبارت عمرانی را در واقع نصف کرد و حجم 71 درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال 1391 را به 36 درصد کاهش داد .

 بررسی ها نشان می دهد کاهش قابل توجه تخصیص اعتبارات عمرانی یکی از دلایل مهم ورود اقتصاد ایران به رکود است . این رکود در سال های پس از تشدید تحریم ها و همچنین در حال حاضر، با وجود اجرایی شدن برجام پابرجاست از این رو پیش بینی شده است در صورت تداوم روند کنونی حاکم بر اقتصاد ایران، طی دو تا سه سال دیگر بحران اقتصاد ایران که از رکود نشات می گیرد برطرف شود .

 گزارش های پژوهشی نشان می دهد با طی این روند در سال 1397 درآمد سرانه ایرانیان می توان دوباره به سطح سال 1390 بازگردد.

 برآوردهای صورت گرفته حاکی از ان است که طی این دوره زمانی هیچ گاه میزان اعتبارات عمرانی ایران با پیش بینی ها بودجه ای برابری نکرده است از این رو بسیاری بودجه عمرانی را سنگ بزرگ دولت ها تعبیر می کند که نشانی از نزدن در ادبیات ایران تلقی می شود .

اقتصاد ایران با انبوه پروژه های نیمه تمام عمرانی روبروست و برخی برآوردها از بلوکه شدن میلیاردها دلار اعتبارات از منابع کشور در این پروژه های نیمه کاره حکایت دارد . دولت در سال های اخیر تدابیری برای پیش گیری از آغاز پروژه های عمرانی جدید اندیشیده است اما هنوز نتوانسته است چاه عمیق پروژه های نیمه تمام را با اعتبارات موجود پر کند . در بهترین حالت میزان تحقق اعتبارات عمرانی در سال های پس از تشدید تحریم ها حدود 67 درصد گزارش شده است . این رقم به سال 1393 باز می گردد . رشد اقتصادی ایران در این سال در حدود مثبت سه درصد گزارش شده است .

 بر اساس این گزارش بیشترین میزان تحقق اعتبارات عمرانی در دو دهه گذشته به سال های 1378 و 1387 باز می گردد که در این دو سال به ترتیب 92 و 95 درصد اعتبارت عمرانی ایران محقق شده است . نمودار زیر میزان تحقق اعتبارات عمرانی در دو دهه گذشته را نشان می دهد :