کد خبر: ۱۳۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

ایران و سوریه؛ دو عامل انصراف عربستان از عضویت در شورای امنیت

ضعف روش‌ها و ناکارآمدی مکانیسم‌ها و همچنین وجود دوگانگی در معیارهای کنونی شورای امنیت سازمان ملل متحد مانع از این شده است که این شورا به نحو مطلوبی به وظایف و مسؤولیت‌های خود در قبال حفظ امنیت و صلح بین‌المللی عمل کند.
عربستان از عضویت غیر دائم در شورای امنیت سازمان ملل متحد خودداری کرد.

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir،  در بیانیه وزارت‌خانه عربستان آمده است: ضعف روش‌ها و ناکارآمدی مکانیسم‌ها و همچنین وجود دوگانگی در معیارهای کنونی شورای امنیت سازمان ملل متحد مانع از این شده است که این شورا به نحو مطلوبی به وظایف و مسؤولیت‌های خود در قبال حفظ امنیت و صلح بین‌المللی عمل کند.

این بیانیه می افزاید:  تمام تلاش‌های بین‌المللی که این کشور در سال‌های گذشته در آن حضور داشته است، به هیچ نتایج و اصلاحات مطلوبی نرسیده است و شورای امنیت نتوانسته است در خدمت به مسائل امنیتی و صلح جهانی به خوبی ایفای نقش کند.

در این بیانیه همچنین آمده است: شکست شورای امنیت در خلع سلاح منطقه خاورمیانه  از وجود سلاح های کشتار جمعی چه به خاطر عدم توانایی بر نظارت و بازرسی‌های بین‌المللی از برنامه‌های هسته ای همه کشورهای منطقه بدون استثناء و جلوگیری از تلاش‌های کشورهای منطقه در دستیابی به سلاح های هسته ای دلیل دیگری برای ناتوانی شورای امنیت در  انجام وظایف و مسؤلیت هایش می‌باشد.

فارین پالسی در این رابطه نوشت: سعودی ها به شدت از نحوه ی مدیریت بحران سوریه توسط سازمان ملل کلافه هستند. در ماه گذشته، فیصل وزیر خارجه عربستان از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل انصراف داد، چراکه به گفته ی منابع دیپلماتیک از نحوه ی عملکرد شورای امنیت در مسئله ی سوریه ناراضی بودند.

سعودی ها همچنین نارضایتی خود را از روند تلاش های دیپلماتیک مورد حمایت امریکا توسط اعضای شورای امنیت در جهت تعامل با ایران در مذاکرات هسته ای  ابراز کرده اند.

ریچارد گوان کارشناس سازمان ملل در مرکز همکاری های بین المللی دانشگاه نیویورک می گوید: سعودی ها ممکن است از این اقدام خود پشیمان شوند.

وی افزود: ممکن است امروز قدری توجهات را به سمت خود جلب کنند اما انها پس از مدتی درمی یابند که از گفتگوهای شورای امنیت بر سر سوریه و مذاکرات آینده در جهت لغو تحریم های ایران بیرون گذاشته شده اند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
eraj
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
2
11
تيكي عزيز واضح و مبرهن است كه دست سعوديها در دست صهيونيستها مي باشد . كشوري كه ملتش در خفقان زندگي كرده و دستشان به خون هزاران بي گناه در منطقه آلوده است. شما كه درب نوشابه اي را بلد نيستيد باز كنيد، ميتوانيد هسته اي شويد ؟ البفرماييد