کد خبر: ۱۳۴۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۰۶۲

حق بهداد سلیمی را چه کسانی از چه کشورهایی و چطور دزدیدند؟/عكس

بهداد سلیمی وزنه بردار +105 کیلوگرم ایران در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه و با ناداوری از گرفتن مدال المپیک محروم شد.  
 
به گزارش تيك ، قوی ترین مرد جهان که آماده بود پس از شکستن رکورد یک ضرب به رکورد دو ضرب حمله کند با دوبار رای داوران و هیات ژوری وزنه ای که زده بود را غیرقانونی دید و در تلاش برای سومین بار موفق به مهار وزنه نشد و در جدول بسیارپایین آمد و مدال نگرفت.  
 
با گذشت بیش از 24 ساعت از ماجرا و این که رسانه های مختلف به آن پرداخته اند اما شاید مرور ماجرا کمک کند که اطلاع رسانی کامل تری در مورد دلیل نپذیرفتن وزنه های مهار شده سلیمی انجام دهیم.
 
 
تلاش اول و دوم چطور مردود شد؟
 
اولین تلاش بهداد سلیمی برای بالا بردن وزنه دو ضرب توسط تیم داوری مسابقه مردود شد . 2 چراغ قرمز از 3 چراغ توسط داورها اعلام کرد که سلیمی خطا کرده است. در تلاش دوم اما 3 چراغ سفید با رای هیات ژوری که بر داوران اولویت دارند مردود و دوباره خطای سلیمی اعلام شد. به این شکل 2 تلاش اول بهداد مردود و در تلاش سوم او موفق به بالا بردن وزنه نشد.
 
بهداد در تلاش اول اشتباه کرد یا دوم؟
 
کارشناسان به دو مدل متفاوت رای های اعلام شده در مورد بهداد سلیمی را بررسی می کنند. اولین شیوه مسیر علمی است. مسیری که داوران بین المللی ایرانی برای تعیین رای انتخاب کرده اند. عطار اشرفی در مورد دو تلاش سلیمی می گوید که می شد هر دو مورد قبول قرار بگیرد اما اگر به صورت فنی و با موشکافی دقت شود تلاش اول بهدادسلیمی خطا نبوده اما داوران می توانستند تلاش دوم را خطا بگیرند.  
 
مسیر دوم هم از اختیارات هیات ژوری می گذرد. براساس اختیارات هیات ژوری آنها حق دارند پس از داوران اعمال نظر کنند. کاری که باید در تلاش اول بهداد انجام می دادند و از آن کوتاهی کردند. بهداد سلیمی اشتباه نکرده بود و دو داور به اشتباه به او چراغ قرمز داده بودند. با این همه هیات ژوری کاری نکرد تا در قسمت دوم که رای به نفع بهداد سلیمی بود وارد شود و کار را به ضرر او پیش ببرد.  
 
در اصل هیات ژوری هرچند حق دارد هر رایی را برگردانداما کمتر رخ می دهد که هر 3 داور چراغ های سفید نشان بدهند و هیات ژوری برخلاف شان تصمیم بگیرد. مگر اینکه هیات ژوری برای این کار آماده شده باشد.  
 
در ریو چه گذشت؟
 
تصاویر پخش شده در برنامه شبکه سوم نشان می دهد که تاماش آیان چند ثانیه پیش از روی تخته آمدن سلیمی کنار هیات ژوری ایستاده و با آنها صحبت می کند. هیات ژوری ای که در روز مسابقه تغییر کرده اند.