کد خبر: ۱۳۴۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۳

مخالفت با ورزش قهرمانی بانوان، چرا؟

« اگر از اول با ورزش خانم ها در مسابقات بین المللی مخالف بودیم امروز شاهد نبودیم که در کشور ما برخی برای آن سرودست بشکنند ».

به گزارش تیک، جناب آقای سید محمد غروی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که نگارنده ایشان را به خوش فکری و حق گویی  و سلوک معنوی می شناسم در مصاحبه ای  با روزنامه ایران ، چنین گفته است :

   «  اگر از اول باورزش خانم ها در مسابقات بین المللی مخالف بودیم امروز شاهد نبودیم که در کشور  ما برخی برای آن سرودست بشکنند » .

چون تعداد دیگری از عالمان دینی هم این گونه می اندیشند و اساساً ورزش قهرمانی را بی نتیجه وبیهوده تلقی می کنند ؛ واکاوی این موضوع  وسوالاتی که  با موضوع سیاهدانه های فرهنگی مطرح می کنم  را بااین هدف   مورد بحث و سوال قرارمی دهم که بتوانم به عنوان فردی از جامعه حقوقی کشور به بایسته ها و نبایسته های اجتماعی و حقی که آحاد جامعه بر عهده عالمان دین دارند اشاره کنم .

جناب غروی  درحالی از سرودست شکستن برخی افراد در داخل کشور برای ورزش بانوان یاد می کنند و با حسرت از مخالفت نکردن درگذشته  سخن می گویند که ؛

الف : معلوم نمی کنند این برخی ها ، چند نفر هستند ؟ ایشان بهتربود گفتگویی براساس آمار وارقام و کارشناسانه به این موضوع نگاه می کردند تا از فرآگیربودن ورزش بانوان  وحضور در مسابقات بین المللی به عنوان یکی از مطالبات در سطح جامعه باخبرمی شدند . سپس چرایی ونحوه برخورد با آن را مورد بررسی قرارمی دادند .

ب: فرصتی برای عالمان حوزه دین فراهم  نشده است که  بازتاب مخالفت هایشان  را درسایر موضوعات اجتماعی و فرهتگی بررسی کنند  و سپس  برمخالفت نکرده هایشان حسرت بخورند .

ج : اساساً ، معلوم نیست  روحانیت و به تبع آن حاکمیت  ، انتظار حداقلی و حداکثری اش از انطباق رفتارهای آحاد جامعه با موازین دینی تا چه میزانی است و کدام رفتار را دینی می داند و کدام را غیردینی و از سوی دیگر رفتار خودش با آرمان ها و ایده آل های دینی چقدر منطبق می باشد که از مردم انتظار حداکثری دارد  زیرا تا یه این ابهام پاسخ داده نشود نمی توان برای برون رفت از پیچیدگی های اجتماعی به نتیجه ای رسید .

د: بخشی از روحانیت باید پاسخگو باشد که چرا با هر امر و فعالیت شادی بخش و نشاط آوری مخالفت می کند و هر رفتاری را از دریچه منفی آن نگاه می کند و جامعه را دچار سردرگمی اخلاقی قرارمی دهد.!!!

ه : عزیزانی که ورزش و قهرمانی و مدال آوری و... را در شآن بانوی ایرانی و مسلمان  نمی دانند و موجب وهن این قشر تلقی می کنند  ، مخاطبشان را اشتباه گرفته اند زیرا این قشر عظیم اصولا گوششان منتظر شنیدن فتاوا و دلایل اصحاب فتوا نیست و مخالفت کردن با آن و بستن راه از طریق مخالفت و فشار موجب گسست بیشتر می شود تا اینکه نتایج مثبتی را دربرداشته باشد همانطور که پیش از این با موارد متعدی روبرو شده ایم .

حضرات آقایان باید بدانند مخاطبان ورزشکار وهنرپیشه و هنرمندان و ... ترکیبی از خانواده روحانی نیستند که با ورزش نکردن و شرکت نکردن در شادی های اجتماعی به کلاس تفسیر ودرس روحانیون بروند ونشانه های رستگاری در جامعه بروز می کند و باید دانسته شود جامعه را با همسر و فرزندان وخواهران وبرادران خویش مقایسه نکنید زیرا هویتشان برخلاف برداشت شما متفاوت است با آن چه برای خویش درست کرده اید .

بیایید زبان هدایت و شرح وتبیین و توجیه که رسالت اصلی روحانیت بوده و افتخار پیشینیان برآن استوار بوده است را جایگزین رفتارهای سلبی و نفی و حذفی کنید تا شاهد پویایی و آرامش جامعه و نیل به نیکی ها باشیم.

خدایا تو می دانی که با بودن تو نگران دینت نیستم  زیرا به گفته شهید والا مقام آیت الله مطهری

 «   خورشید دین هرگز غروب نمی کند »

لکن با سستی های مروجان دینت در چگونه سخن گفتن با  افراد جامعه ام نگران فردای ایشان می باشم .