کد خبر: ۱۳۴۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۳۵

عربستان، تنهاتر از همیشه/ ریاض به میز مذاکره باز می‌گردد؟

ریاض نه به لطف پایین نگه داشتن قیمت نفت و نه همراهی با گروه های تروریسی نمی تواند برای خود اعتبار دست و پا کند و به روزهای اوج خود بازگردد، عربستان تنها و تنها می تواند از طریق میز مذاکره و خارج شدن از فاز تقابل در کنار دیگر کشورهای خاورمیانه برای دفع تروریسم و بازگرداندن امنیت و ثبات به موثر باشد.
سرکرده گروهک منافقین به دعوت پادشاه عربستان برای انجام مناسک حج به عربستان می رود، اقدامی که به گفته کارشناسان تلاش جدیدی از سوی عربستان برای تشدید جبهه تقابل با تهران در منطقه تلقی می شود.

به گزارش تیک، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به این خبر گفت: عربستان دچار توهم جدی شده است و با توجه به مشکلاتی که در درون و منطقه دارد، دست به حرکاتی هیجانی می زند که راه به جایی نخواهد برد.

عربستان سعودی اکنون و با آشکار شدن ائتلاف استراتژیک روسیه و ایران در منطقه و چرخش اشکار آنکارا به سمت مسکو و تهران، خود را از همیشه منزوی تر می بیند؛ برجام تمامی نقشه های ریاض را نقش برآب کرد، اوباما در سوریه این پادشاهی را همراهی نکرد و عراق همچنان به سینه عربستان دست رد می زند تا این کشور همچنان در یمن یکه تازی کند و با کارت ایران صنعا را سهم خود بداند.

پنجره همچنان باز دیپلماسی ایران و ادامه رفتارهای غیرسازنده عربستان

امیرعبداللهیان اخیرا اعلام کرده بود که تهران 2 مرتبه در ماه های اخیر به عربستان نامه نوشته و خواستار گفت وگو با مقامات این کشور شده است، موضوعی که بیانگر باز بودن پنجره دیپلماسی تهران به روی کشورهای منطقه و همسایه است، تهران پیشتر قبل و پس از امضای برجام نیز بارها از حسن نیت خود در قبال کشورهای منطقه خبر داده بود و به آنها اطمینان داده بود که تهران منافع و امنیت منطقه را در اولویت برنامه کاری خود قرار داده است اما عربستان که برجام را مانعی در مسیر سیادت خود در خاورمیانه می دانست بارها در مسیر امضای برجام مانع تراشی کرد و حتی خبرهای ضد و تقیضی از همکاری این کشور با اسرائیل برای به نتیحه ماندن مذاکرات هسته ای منتشر شده بود.

با این حال، عربستان که از اتحاد آمریکا و ایران در منطقه و نزدیک شدن این دو کشور به یکدیگر واهمه داشت و دست خود را در سوریه و عراق کوتاه شده می دید، به یمن حمله کرد تا با کارت تهران و ایران هراسی برای خود اعتبار جمع کند و «خطر ایران» را به جهان گوشزد کند، گامی که نه تنها عربستان را از انزوا خارج نکرد، بر تنهایی این کشور افزود.

عربستان، تنهاتر از همیشه

با اعلام در اختیار قرار دادن یک پایگاه هوایی در ایران و عراق برای استقرار جنگنده های روسیه برای حمله به مواضع تروریست ها در سوریه و تشکیل ائتلاف سه جانبه آنکارا، مسکو و تهران برای حل و فصل بحران سوریه اما عربستان از همیشه تنهاتر شد؛ ترکیه پس از کودتا که نقشه راه جدیدی برای خودش روی کاغذ آورد و در چرخشی آشکار از ساکتان شب کودتا روی برگرداند، تهران و مسکو را امروز متحدان استراتژیک خود می داند. عربستان هرچند تلاش می کند از این قائله عقب نماند اما این ریاض با ریاض روزهای ملک عبدالله و محافظه کاری فاصله فراوانی دارد.

در نهایت باید گفت عربستان که این روزها با عربستان سالهای محافظه کاری خود فاصله قابل توجهی گرفته است و دوران زمامداری جوانان را تجربه می کند، نه به لطف پایین نگه داشتن قیمت نفت و نه همراهی با گروه های تروریسی نمی تواند برای خود اعتبار دست و پا کند و به روزهای اوج خود بازگردد، عربستان تنها و تنها می تواند از طریق میز مذاکره و خارج شدن از فاز تقابل در کنار دیگر کشورهای خاورمیانه برای دفع تروریسم و بازگرداندن امنیت و ثبات به منطقه کمک کند.