کد خبر: ۱۳۴۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۳۴

روسیه نیروهای نظامی خود را از ایران چرا و به کجا برد؟!

فراموش نشود، هر تلاشی که برای نابودی تروریست های منطقه ای صورت بگیرد، مقدس است و هر کسی که علیه داعش، این غده سرطانی ایستادگی کند باید مورد توجه و تقدیر قرار گیرد.
خاورمیانه و بهبود روابط میان سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در صدر اخبار بود که ناگهان افشاگری یک سایت روسی از حضور نظامیان این کشور در خاک ایران بازی را بر هم زد.

به گزارش تیک، موضوعی که تا حدی مورد توجه رسانه های جهان قرار گرفت که کمتر از یک روز مقامات غربی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و در اندک بازه ای همگان از آن باخبر شدند. در ابتدا برخی نمایندگان به این موضوع اعتراض داشتند ولی پاسخ قاطع! وزیر دفاع آنها را از پاسخگویی ناامید کرد.

تکرار بی معرفتی

در میان هیاهوی خبری این ماجرا، وزیر دفاع در صداوسیما حاضر شد و با تغییر موضع خود نسبت به رویداد حضور نظامی روس ها در ایران، پایان ماموریت کلنل ها را اعلام کرد و با انتقاد از خبری کردن این همکاری پنهان توسط روس ها گفت: آنها بی معرفتی کرده اند!البته اینکه هیچگاه نباید به روس ها اعتناد کرد نکته جدیدی نیست و در بحث این گزارش نمی گنجد ولی نکته مهم اینجاست که چه شد اهالی مسکو یکباره بعد از افشاگری حضور نظامی، همدان را ترک کردند،رفتند؟! آیا نمی توانستند بدون هیاهو رسانه ای چند روزی نیز تاب آورده و بعد ایران را بدرود گویند؟!

فرضیه های ترک فوری

چند فرضیه در رابطه با خروج ناگهانی و فوری روس ها از نوژه و ایران وجود دارد که می توان به آنها یک به یک اشاره کرد.

1-فشار افکار عمومی

در وهله اول روس ها با فشار افکار عمومی و رقبای خود فضا را نامناسب یافتند و برای پایان دادن به اعتراض ها در این برهه از زمان که انتقادهای فراوانی به نحوه عملکرد این کشور در دنیا وجود دارد، حاضر به ترک ناگهانی ایران شدند.

2-دلخوری روسی

فرضیه دوم اینکه اهالی روسیه از موضع گیری های مقامات ایرانی دلخورشده و برای اعلام اعتراض خود به این وضعیت صحنه را خالی کرده و تنها هجمه های فراوان رسانه ای را برای ایران باقی گذاشتند.

3-رو شدن دست روس ها

فرضیه بعدی، کارشناسان مختلف اعلام کرده بودند که دلیل اصلی استفاده روس ها از نوژه به دلیل نزدیکی و سری بودن این پایگاه برای حمله به مواضع داعش است. چون هنگامی که از لاذقیه بمب افکن ها حمله می کردند، آنها اطلاع پیدا کرده، موقعیت های خود را ترک و به پناهگاه ها می روند. حال با حجم گسترده وسایل ارتباط جمعی و از آنجایی که داعش تا کنون نشان داده است، به خوبی فضای رسانه ای دنیا را زیر نظر دارد، آیا خود را در برابر حملات صورت گرفته از همدان مقاوم نکرده و تدابیر مختلف برای مقابله با این موضوع را برای خود فراهم نمی کند؟!بنابراین روس ها برای بهبود کیفیت حملات بمب افکن های خود مکان نوژه را ترک کردند رو رفتند.

4-تغییر استراتژی برای پیروزی

فرضیه دیگری که می توان به آن اشاره کرد، در راستای بهبود روابط مسکو و آنکاراست. این وضعیت به کرملین کمک کرد تا اردوغان را راضی کرده و از پایگاه اینجرلیک ترکیه به سمت مواضع تروریست های داعش حمله ور شود.

این پایگاه در گذشته برای همکاری های نظامی آمریکا و ترکیه استفاده می شده و از آنجایی که امروز به دلیل روابط شکراب آنکارا واشنگتن، اوضاع کمی پیجیده است،اردوغان اجازه استفاده این پایگاه مهم نظامی را به رقیب آمریکا یعنی روسیه داده تا به اهداف خود برسد.

جایگاهی که روزی علیه سوریه استفاده می شد و امروز به احتمال زیاد برای کمک به مردم جنگ زده دیار شام، خود را آماده می کند. در گذشته ای نچندان دور، هواپیماهای بدون سرنشین از نوع بریداتور ای پی3 (EP-3) آمریکا که در پایگاه اینجرلیک واقع در استان آدانا در جنوب ترکیه مستقر شده بودند، تمامی تحرکات نیروی هوایی ارتش سوریه را در دو شهر لاذقیه و طرطوس رصد می کردند و به نوشته رسانه های ترکیه ای این پایگاه ترکیه زمانی تبدیل به مرکز جاسوسی آمریکا از سوریه شده بود اما امروز ورق برگشته است.

البته ناگفته نماند در زمان اوج درگیری های داعش با ارتش سوریه «تانژو بیلگیچ» سخنگوی وقت وزارت امورخارجه این کشور گفت: ترکیه در عملیات ضد داعش در موصل اجازه استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک را نمی دهد و حال باید دید این اجازه به روسیه داده خواهدشد؟!

آن روی سکه

فراموش نشود، هر تلاشی که برای نابودی تروریست های منطقه ای صورت بگیرد، مقدس است و هر کسی که علیه داعش، این غده سرطانی ایستادگی کند باید مورد توجه و تقدیر قرار گیرد. این خوناشام مدت هاست که خون مردم منطقه را در شیشه کرده است و همین قدرتها مسئول اصلی رویکار آمدن آنها هستند. کشورهایی که مسبب به خاک و خون کشیده شدن مردم سوریه هستند امروز باید به جای شاخ و شانه کشیدن برای یکدیگر معضل دیارشام را حل کرده تا بیش از این شاهد کشته شدن کودکانی بی پناه و بی گناه نباشیم.