کد خبر: ۱۳۴۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۲۷

چرا علی مطهری بعد از 7 اسفند هم تنهاست؟

اگر بخواهیم در طول چند دوره گذشته مجلس شورای اسلامی نمایندگان را با این معیارها به چند دسته متفاوت تقسیم بندی کنیم، به سه گروه اصلی می رسیم.
حرف درست زدن و درست حرف زدن در این دوران نیازمند بار علمی بالا و همچنین شجاعت و جرات است. بدون شک افرادی که به عنوان نماینده مردم یک حوزه انتخابی وارد مجلس شورای اسلامی می شوند نیز باید این ویژگی ها را دارا باشند. اگر بخواهیم در طول چند دوره گذشته مجلس شورای اسلامی نمایندگان را با این معیارها به چند دسته متفاوت تقسیم بندی کنیم، به سه گروه اصلی می رسیم.

معیار نمایندگی مردم

به گزارش تیک، دسته اول آنهایی که در طول این دوره هیچگاه زبان از کام بیرون نیاورده و حتی کوچترین اظهاراتی را نه برای حزب و جریان خود نه به نفع مردم بیان نکرده اند. آتیه این افراد بارز و مشخص بوده ولی دلیل حضورشان در بهارستان مبهم است.

دسته دوم افرادی که تریبون یک جریان، حزب و حتی افراد خاص شده بودند و مدت ها چشم بر خواسته مردم بسته و صدا آنها را نداشتند. این طیف به اهداف جناحی خود رسیدند ولی در نهایت مردم آنها را از دل خود بیرون کرده و نتیجه آن را همگان در انتخابات 7 اسفند سال 94 مشاهده کردند.

دسته سوم و آخرین گروه اندک افرادی هستند که مدرس گونه در بهارستان حضور دارند و تنها برای دفاع از حق مردم ایستادند و از حقوق شهروندی دفاع کردند. این طیف نه با چشم منبع درآمد و قدرت به مجلس نگاه می کنند و نه آدمک های جریان های سیاسی می شوند اما به طور حتم مغضوب لایه های قدرت هستند و محبوب ملت.

مطهری و صلاحیت وکالت ملت

همگان از دو دسته اول خاطره های تلخ فراوان دارند و ویژگی های آنها در ذهن مردم ایران تا ابد خواهد ماند ولی نکته ای که ما در این بین قصد داریم به آن اشاره کنیم، دسته اندک و انگشت شمار سوم است. برای شناخت بهتر از این دسته شاخصی به نام علی مطهری را باید معرفی کرد. مردی که کتک خورد و دستور حمله فیزیکی علیه آن را دادند اما مردانه ایستاد و قانونی عمل کرد. علی مطهری که به خوبی میراثداری معلم انقلاب را برعهده دارد، در طول چند سال نمایندگی در مجلس شورای اسلامی از ابتدا خود را جدای از جریان های مرسوم سیاسی معرفی کرد و تا انتها نیز این ادعا را حفظ کرد.

حقوق مردم، حرف حق و تلخ

مطهری که سعی می کند در تمام اظهارات و اقدامات خود قانون را مد نظر قرار داده و آن را فصل الخطاب بداند و بخواند، در این سال های اخیر بارهای متوالی مورد هجوم قانون گریزان قرار گرفته است.

فرزند آیت الله مطهری نه تنها برای دفاع از حقوق مردم از قانون استفاده می کند بلکه زمانی که خود نیز دچار مشکلی شود تنها دست به دامان قانون می شود. نه به منبع های قدرت متوسل می شود و نه از راه هایی که بسیاری دیگر در پیش می گیرند، استفاده می کند.

سعه صدر مطهر

همگان به خاطر دارند وقتی برای سخنرانی به شیراز رفت، میان راه مورد حمله فیزیکی قرار گرفت ولی باز نیز راه قانون را پی گرفت و این سعه صدر و قانون مداری از ویژگی های آیت الله مطهری است.

مطهری امروزه با استفاده از قانون، در خانه ملت تلاش می کند تا بی قانونی های جریانی که سعی دارند قدرت بر قانون چیره شود را کنار بزند.

تنهایی یک مرد

انتخابات اسفند 94 این امید را زنده کرد که شاید صندلی های بهارستان به افرادی شبیه مطهری برسد ولی به نظر هنوز هم او تنهاست و باید فکری به حال این جمود شود.

نماینده چند بعدی

هر چند تفکرهای فرهنگی مطهری ویژگی های خاص خود را دارد و بسیاری در ایران این تفکر را قبول ندارند، ولی از لحاظ سیاسی مطهری از هر اصلاح طلبی اصلاح طلب تر است. زمانی که مدعیان اصلاحات در برابر اقدامات مختلف تندروها سکوت کردند، این علی مطهری بود که از لایه های قدرت خواست تا تفسیرهای شخصی خود را بر قانون برتری ندهند. آن زمانی که برخی دهان بر اقدامات ناهنجار دولت احمدی نژاد بسته بودند، این مطهری بود که اعتراض می کرد. ای کاش سایر مسئولان نیز بدانند که همه چیز ماندن در قدرت و مسئولیت های اجرایی نیست بلکه روزگاری می رسد که باید در برابر خود و خدای خود سربلند باشند نه لایه های قدرت!