کد خبر: ۱۳۴۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۷

غنائم جنگی انسانی در کره شمالی

گمان می‌رود که رهبر کره‌شمالی تعدادی از سربازان انگلیسی و آمریکایی که در دوران جنگ کره به دست پدربزرگش اسیر شدند را به عنوان غنائم جنگی انسانی نگه داشته باشد.

به گزارش تیک به نقل از  پایگاه خبری دیلی استار در گزارشی اختصاصی نوشت، گمان می‌رود که صدها تن از زندانیان جنگی انگلیسی و آمریکایی در کمپ‌های بدنام این رژیم که شبیه کمپ‌های نازی‌ها توصیف می‌شود، به سر می‌بردند. این افراد ۶۰ سال پیش دستگیر شدند.

با این حال حامیان کهنه‌سربازان و مورخان می‌گویند که احتمالا هنوز تعدادی از آنها زنده هستند. اسناد محرمانه‌ای که به دست دیلی استار آنلاین رسیده نشان می‌دهد صدها سرباز پس از جنگ کره توسط دولت‌ها در آنجا جا ماندند. در یکی از اسناد که یک سال بعد از جنگ کره به دست ناتان اف توئینینگ، رئیس ستاد نیروی هوایی آمریکا نوشته شده، آمده است‌: «تعدادی نامشخص اما چشمگیر از سربازان ارتش آمریکا در جریان جنگ کره اسیر شدند و الان زندانی هستند. تقاضامندیم تا سازمان‌های عملیاتی مناسب، اقداماتی را در راستای تعیین هویت، شناسایی محل و بازگرداندن زندانیان آمریکایی انجام دهند.»

با این حال هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد که چنین کاری انجام شده باشد. علاوه بر آنها، سربازان انگلیسی بسیاری هم در این کشور جا ماندند. جنگ کره با آتش‌بس موقت به پایان رسید و گمان می‌رود که کره‌شمالی، سربازان جنگی آمریکا و انگلیس را به عنوان غنائم جنگی انسانی نگه داشته باشد. به صورت رسمی ۱۰۶۰ سرباز انگلیس اسیر شدند اما دست‌کم ۸۲ تن از آنان بازنگشتند. همچنین این احتمال می‌رود که آمار اصلی بسیار بالاتر باشد.

اسنادی که از حالت محرمانه خارج شدند، نشان می‌دهند که ایالات متحده آمریکا اطلاع داشته که کره‌شمالی بیش از ۹۰۰ زندانی آمریکایی را آزاد نکرده است.

شهادت‌های دلخراش افراد گریخته از کره‌شمالی درباره کمپ زندانیان این رژیم نشان می‌دهد که زندانیان در گودال‌ها نگهداری می‌شدند، متحمل شکنجه‌های مداوم می‌شدند، مورد ضرب و شتم و گرسنگی قرار می‌گرفتند و از آنها به عنوان برده استفاده می‌شد. گزارش‌هایی از این فراری‌ها نشان می‌دهد که هنوز هم تعدادی از اسرای آمریکا و انگلیس زنده هستند. با این حال دولت آمریکا اسناد بسیار مهم را مخفی نگه داشت و هرگز هم تلاش قاطعی برای روشن شدن حقیقت و یا نجات جان اسرایش انجام نداد.