کد خبر: ۱۳۴۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۵۸

تتلیتی ها در سوگ بازداشت تتلو

اولین بازداشت تتلو 12 آذرماه 1392 بود. در آن زمان مسعود زاهدیان، رئیس پلیس امنیت اخلاقی در گفت و گو با ایسنا اعلام کرد که امیر تتلو، خواننده زیرزمینی دستگیر و در اختیار مقامات قضایی قرار داده شده است.
امیرتتلو بازداشت شد. این خبر دیشب در صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام این خواننده زیر زمینی منتشر شد. با انتشار این خبر، هواداران این خواننده رپ فارسی که خود را «تتلیتی» معرفی می کنند در صفحه های اینستاگرام خود با انتشار عکس تتلو خواستار آزادی او شدند. 

امروز نیز چند خبرگزاری از بازداشت او خبر دادند که با دستبند و پابند به اداره پلیس انتقال داده شده است. اما این اولین بار نیست که امیر تتلو بازداشت می شود. 

اولین بازداشت تتلو 12 آذرماه 1392 بود. در آن زمان مسعود زاهدیان، رئیس پلیس امنیت اخلاقی در گفت و گو با ایسنا اعلام کرد که امیر تتلو، خواننده زیرزمینی دستگیر و در اختیار مقامات قضایی قرار داده شده است.

او همچنین گفت که پلیس با این دسته از افراد برخورد می‌کند و اجازه نخواهیم داد در فضای قانونی کشور اتفاقی بیفتد.

امیرحسین مقصودلو، معروف به امیر تتلو متولد سال ۱۳۶۲ در تهران است. او در همان سال 1392 وقتی که از بازداشت آزاد شد، نامه‌ای منتشر کرد و در آن با ابراز شرمندگی نوشت که هر کاری کردم برای خوشحالی شما مردم ایران بوده است. تتلو همچنین در آن نامه نوشت که « ایشالله که بتوانم توکل به خدا این قضیه را حلش کنم و کارهای قبلیم و کارنامه قبلیم را یک خورده سیاهی‌اش را کم کنم. من شرمنده‌ام. شرمنده همه مردم ایران. شرمنده همه هواداران که که نگرانشان کردم. شرمنده کشورم. شرمنده همه.»

او بعد از آزادی بارها در فایل های صوتی ابراز پشیمانی از گذشته خود کرد و گفت که به زودی از عرصه موسیقی خداحافظی می کند. تتلو برای شرایط بعد از خداحافظی از عرصه موسیقی نیز فکر کرده بود و می خواست که به عرصه فوتبال ورود پیدا کند. 

او در مهرماه 1392 به تمرین تیم فوتبال پرسپولیس رفت و در صفحه اینستاگرام خود نوشت که می خواهد جای علی کریمی را بگیرد اما فردای اعلام این خبر از سوی تتلو روزنامه های ورزشی در 23 مهرماه نوشتند که تتلو توسط حمید درخشان سرمربی وقت پرسپولیس از تمرین تیم اخراج شده است. 

امیر تتلو کوتاه نیامد و در همان ایام در صفحه اینستاگرام خود نوشت که نمی خواهد برای پرسپولیس حاشیه سازی کند و قصد دارد که فوتبال را در تیم راه آهن شروع کند. اما این بار نیز شانس با او یار نبود و معاون رسانه ای باشگاه راه آهن اعلام کرد که با توجه به اینکه از ابتدای لیگ چهاردهم بنای باشگاه راه آهن بر مبنای آن قرار گرفته که تمرینات تیم به دور از هرگونه هیاهوی رسانه‌ای برگزار شود تا کادرفنی و بازیکنان تمام تمرکز خود را بر روی مسائل فنی قرار داده و مطرح شدن مسائل حاشیه‌ای بویژه خارج از فوتبال، تمرکز تیم را برهم نزند، ضمن ادای احترام به اظهارنظرهای مختلف در این زمینه، با عرض عذرخواهی، از حضور افراد متفرقه در جریان تمرینات تیم راه‌آهن، ممانعت خواهد شد.

تتلو اما از عرصه موسیقی هم خداحافظی نکرد. او در زمان مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای غربی ترانه ای با موضوع انرژی هسته ای خواند. ویدئوی منتشر شده از این ترانه در زمان خود جنجال های زیادی ایجاد کرد. تتلو در این ویدئو بر عرشه یک ناو نظامی ایرانی ظاهر شد. در این ترانه نیروهای مسلح ایران حضور چشم گیری داشتند و همین موضوع باعث شد که این ترانه و ویدئو در رسانه های داخلی و خارجی بازتاب گسترده ای داشته باشد. 



حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد در این باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که وزارت ارشاد از چنین موضوعی بی‌اطلاع بوده و بدون هماهنگی انجام شده است، زیرا تتلو کلا مجوز فعالیت ندارد.

بازداشت تتلو راه او را عوض کرده بود. امیر تتلو در مصاحبه خود با رضا رشیدپور در برنامه دید در شب گفت که چندسال پیش بیرون از ایران هم فعالیت‌هایی داشته و کلیپ‌هایی هم ضبط کرده که حالا فکر می کند که اشتباه بوده است و اصولی که به آن معتقد است عوض شده اند.

در بخشی از این مصاحبه چند عکس به امیر تتلو نشان داده شد و از او خواسته شد درباره هر کدام یک کلمه بگوید در جریان همین بخش بود که معلوم شد او که به تازگی برای انرژی هسته‌ای ترانه خوانده، یوکیا آمانو، رئیس آژانس انرژی اتمی را نمی‌شناسد، مفهوم برجام را نمی‌داند و از برج میلاد تهران به‌شدت دلگیر است که او را در خودش جای نداده و او تا کنون مجوز اجرای کنسرت را در آن نداشته است.



رشیدپور در طول این مصاحبه بارها به مسئله بغ‌بغو کردن هواداران تتلو، تعداد زیاد آنها و انتقادهایی که در باره او عنوان می‌شود پرداخت. پاسخ‌های تتلو به باور برخی بسیار صادقانه بود، اما برخی دیگر از اینکه او خودش را برتر از خیلی‌های دیگر می‌داند، فکر می‌کند یک الگوی تمام‌عیار است یا با حدود دو میلیون هوادار مجازی اطلاعاتش از آنچه در جامعه می‌گذرد کافی نیست، ناراضی بودند.

 او در مهرماه 1394 به دیدن جانبازان شیمیایی و قطع نخاع رفت. بعد هم کلیپ «شهدا» را ساخت و چندی بعد به عنوان سفیر صلح موزه صلح تهران معرفی شد. 

صفحه اینستاگرام امیر تتلو حدود دو میلیون و صفحه رسمی فیس‌بوکش کمتر از یک میلیون و نیم لایک دارد.

او در زمان مذاکرات هسته ای و بعد از انتشار کلیپ انرژی هسته ای، در صفحه اینستاگرام خود برای هوادارنش نوشت: «  ...آقا ما به خدا حرف هیشکیو گوش نمیدیم به جز خودتون، من یک خدا بیشتر ندارم ، همینطور یک رهبر !! فقط و فقط یک رهبر !!! هر کى هر چى هست واسه خودشه به من چه ؟! من فقط حرف رهبرم رو گوش میدم و بس، به همین وقت سپیده ى صبح قسم تا اون روز باهاتونم ، چه بقیه بخوان و چه نخوان !! چه بذارن و چه نه من یه سرباز واقعى هستم و زنده میمونم تا اون روز، بذار هرچى میخوان بگن ولى من پسر ایرانم و پسر شما، بقیه کشورا رهبرشون رو چشمشون میذارن ، مارو ببخش اگه با خودمون لج کردیم و با پدرمون لج کردیم و بچه هاى بدى بودیم ولى الان فهمیدیم پدر یعنى چى ، رهبر یعنى چى و سایه ى بزرگتر یعنى چى، الان فهمیدم و پدر خودم نیست !! اگه بود پاشو ماچ میکردم به خاک خودش قسم، اما صد هزار بار شکر که شما هستى و دستتونو میبوسم، راستش سر این جمله خیلى اذیتم کردن ولى من باز میگم، هى میگم، همه جا میگم، بذار بگن واسه مجوزه !! نمیگیرم تا بفهمن حرفم از دله !! به خدا از سر شب دارم تو تنهاییم فکر میکنم و الان پنج صبحه گفتم بذار بگم که بقیه هم روشون بشه بگن !! عشق ورزیدن به شما و سربازتون بودن خجالت نداره که !!! افتخار داره !!! شما رهبر یک مملکتین ، اونم یه مملکت غنى و قوى !! ببخش اگه نفهمیدیم، ببخش اگه بچگى کردیم و ببخش اگه نفهمیدیم که احترام گذاشتن و خدمت به شما یه عبادته چون شما اگه حالتون خوب باشه ، حال ایران خوبه، جانم فداى رهبر ، جانم فداى ایران، لبیک یا خامنه اى.»

تتلو حتی فایل صوتی نیز منتشر کرد که در آن نسبت به وضعیت حجاب در جامعه معترض بود. او در آن فایل صوتی بیان کرده بود : « آخه به چه زبونی بگم؟ آخه من که دیگه نه حزب اللهیم، نه تندروم، نه زیادی مذهبیم. آقا! توی دوره ی پاکیم، نمیخام همچین چیزیو توی خیابون ببینم. هی آدم عصبی میشه، هی میخاد پرهیز کنه، هی آدم مبینه خب دیگه. هر جا یه دختر بی حجاب ببینم […] بهش. خودت خب آقا! آدم نیستی بقیه رو وادار نکن به … ما میخایم پاک بشیم به هدفمون برسیم!»

امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در این مورد به هفته‌نامه صدا گفته بود «این ماجرا به طور قطع نشان از یک ابتذال فرهنگی و بالاتر از آن یک فروریختگی فرهنگی است که من تمام تقصیر را کاملا متوجه مسئولان فرهنگی کشور در تمام دهه های گذشته می دانم و در این میان البته بیشترین تقصیر متوجه برنامه ریزان فرهنگی است.»

او در مورد کسانی که به این فراخوان آقای تتلو پاسخ داده‌اند گفته بود: «شما تمام آدم ها را از قشرهای مختلف می توانید مشاهده کنید. از طبقات بالای جامعه گرفته تا متوسط و پایین. طبقه اجتماعی در این میان انقدر اهمیت ندارد. وقتی یک جامعه دچار آلودگی فکری و انحطاط اخلاقی می شود، دیگر طبقه اجتماعی نقشی در این زمینه ندارد. در حال حاضر ارزش‌های جامعه رنگ باخته است. ضمن آنکه من تاکید می کنم مشکل اصلی را نباید در این جوانان مشاهده کرد؛ ما چه چیزی به آنها داده ایم که حالا انتظار داشته باشیم بغ بغو نکنند؟»