کد خبر: ۱۳۵۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۴۱

خروج اولین گروه عناصر مسلح از داریا/ عکس

با پایان یافتن اولین مرحله خروج گروه‌های مسلح از شهر داریا در ریف جنوب غربی دمشق براساس توافق حاصله بین دولت و نمایندگان این گروه‌ها، پیروزی نظامی جدیدی برای ارتش سوریه و پیروزی سیاسی جدیدی برای دولت سوریه در این شهر رقم خورد.
به گزارش تیک به نقل از تسنیم، 10 دستگاه اتوبوس عصر روز جمعه از شهر داریا خارج شدند. پنج دستگاه از آنها عناصر مسلح و خانواده‌های آنها را به استان ادلب در شمال سوریه منتقل کردند و پنج دستگاه اتوبوس دیگر نیز فقط غیرنظامیان را به روستای حرجله در ریف جنوبی دمشق بردند. حدود 30 دستگاه خودروی سازمان هلال احمر سوریه نیز برای رسیدگی به موارد انسانی (بیماران و زخمی ها) وارد شهر داریا شدند.


قرار است 4700 نفر از شهر داریا در طول حداکثر چهار روز خارج شوند که 700 نفر از آنها عناصر مسلح و مابقی 4000 نفر غیرنظامی هستند. این امر بعد از آن صورت می‌گیرد که گروه‌های مسلح موسوم به "لواء شهداء الاسلام"، "الاتحاد الاسلامی لاجناد الشام" و نظایر آنها که در شهر داریا با ارتش سوریه می جنگیدند، همه سلاح های سنگین خود را به ارتش سوریه تحویل می‌دهند. با این کار، شهر داریا به طور کامل از عناصر مسلح خالی خواهد شد.


شماری غیرنظامی از جمله تعدادی زخمی روز گذشته به مراکز اسکان موقت در روستای الحرجله در ریف جنوبی دمشق وارد شدند. این غیرنظامیان براساس توافق یاد شده از شهر داریا عازم الحرجله شده بودند. پیش بینی می شود که شمار دیگری از اهالی شهر داریا در دو روز آینده وارد مراکز اسکان موقت شوند.


در همین حال، تعدادی از عناصر مسلح در شهر داریا نیز گزینه تسلیم شدن به ارتش سوریه را برگزیدند تا به وضعیت آنها رسیدگی شده و از فرمان عفو عمومی بشار اسد رئیس جمهور سوریه برخوردار شوند.

ارتش سوریه بر لزوم بازرسی عناصر مسلح و اجازه به آنها برای خروج از شهر داریا فقط با به همراه داشتن سلاح شخصی و چمدان‌ هایشان تاکید کرده است.

در همین حال، منابع رسانه‌ای اعلام کردند: یکی دیگر از مفاد توافق یاد شده، تحویل پیکرهای 20 شهید ارتش سوریه است که در جریان نبردهای داخل شهر داریا به شهادت رسیدند. عناصر مسلح براساس مفاد این توافق همچنین باید شماری از نظامیان اسیر را نیز تحویل ارتش سوریه دهند.

ناظران میدانی معتقدند که تحولات کنونی داریا از دستاوردهای بزرگ ارتش سوریه در متلاشی کردن گروه‌های مسلح مستقر در مناطق پیرامونی دمشق است. این امر همچنین ارتباط نظامی و زمینی (عناص مسلح) با ریف جنوبی و دو محور خان الشیخ و القنیطره را قطع می کند.

خان الشیخ و القنیطره دو مقر بارز جبهه تروریستی النصره است. نتیجه این وضعیت نیز، توسعه حلقه جغرافیایی امنیتی اطراف دمشق تا منطقه غوطه شرقی است.
برچسب ها: سوریه